חוזה ענק לשיכון ובינוי עם מע"צ - 1.2 מיליארד שקל

מע"צ הודיעה רשמית על זכיית שיכון ובינוי שגברה על שפיר ■ מנכ"ל מע"צ החדשה, אלכס ויז'ניצר: "היום נפתח עידן חדש ברשת הכבישים הבינעירונית בארץ"

ועדת המכרזים בחברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה), בראשות המנכ"ל, אלכס ויז'ניצר, הודיעה היום רשמית כי חברת סולל ובונה מקבוצת שיכון ובינוי של שרי אריסון היא הזוכה במכרז הענק לאחזקת כבישים באזור הצפון, בהיקף כספי משוער של כ-1.2 מיליארד שקל.

סולל ובונה, בניהולו של יהושע רפפורט, גברה במכרז על הצעת שפיר הנדסה, שבשליטת משפחת שפירא, ותהיה אחראית על הפעלה ואחזקה של 270 ק"מ של כבישים באזור הצפון לתקופה של 20 שנה, כולל תקופת שיקום ושדרוג הרשת שתמשך כשנתיים וחצי. מדובר בפעם הראשונה בה זכיין פרטי יקבל לאחריותו תפעול ואחזקה של כבישים בינעירוניים.

"היום נפתח עידן של סטנדרט חדש ברשת הכבישים הבינעירונית בארץ ובמערכת היחסים שבין המדינה לבין הסקטור הפרטי", אומר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים אלכס ויז'ניצר. "השיטה החדשה קובעת אמות מידה מדויקות, המתייחסות לאיכות הדרך. החברה סיימה הליך יסודי, שבו הוענק ציון לכל מטר ומטר ברשת הכבישים. לכל קטע דרך יש ציון מדויק הקובע את איכותו, מתוך מטרה לשפר את איכות הכבישים בכל הארץ".

"הקבלן הזוכה יידרש לשפר את איכות הדרך על פי מדדים קבועים, כך נוכל לוודא שהאיכות הזו תישמר במשך שנים. נגמר העידן שבו הקבלן שמרח את הזפת על הבור, או צבע את הפס הלבן בכביש, סיים את עבודתו במועד מסירת העבודה. אם העבודה לא תהיה באיכות הראויה, הקבלן עצמו יידרש לתקן אותה. בעזרת משרד האוצר, נבנה מערך של מדדים ותגמולים, הקובע מה יהיו התנאים לתשלום בכל שלב ובכל שנה".

כבר בשבוע שעבר הסתמן כי הצעתה של סולל ובונה מובילה במכרז, לאחר שגברה על שפיר בשקלול ההצעה הכספית והניקוד האיכותי.

מדובר במכרז ראשון מסוג PFI שמפרסמת החברה הלאומית לדרכים. המכרז כולל הצעות לשיקום, תפעול ואחזקה של 270 ק"מ של כבישים בין עירוניים שבאחריות מע"צ באזור הצפון, לתקופה של 15 עד 20 שנה.

מדובר בפיילוט ראשון מסוגו של העברת פעילות האחזקה והתפעול של מע"צ לגופים פרטיים בהסכם ארוך טווח. בשלב הראשון אמור הזכיין לבצע עבודות לשיקום הכביש במשך 3 שנים, ולאחר מכן להפעיל ולתחזק את הכביש לתקופה של עוד 17 שנים. בתמורה אמור הזכיין לקבל תשלום תקופתי מהמדינה.

את שלב המיון המוקדם למכרז האחזקה עברו 7 קבוצות, בהם 3 חברות מחו"ל. עקב המשבר הפיננסי, המתמודדים הזרים פרשו מהמכרז, וכפי שפורסם ב"גלובס", דניה סיבוס וקבוצת אלקטרה- אהרונסון החליטו שלא להתמודד ברגע האחרון, מה שהשאיר את שפיר וסולל בונה כשתי ההצעות היחידות.

בחברה הלאומית לדרכים, בניהולו של אלכס ויז'ניצר, רואים חשיבות רבה בפרויקט אחזקת הכבישים, ובכוונת החברה לפרסם בעתיד מכרזים נוספים לאחזקה בשיתוף הסקטור הפרטי.

תקציב האחזקה של מעצ סבל מקיצוצים רבים בשנים האחרונות, ובמעצ רואים בשיתוף הסקטור הפרטי מהלך אסטרטגי שעשוי לאפשר לחברה לשדרג את תחזוקת הכבישים לטווח ארוך