פייסבוק בודקת: עד כמה החברים מוכנים להיחשף

הרשת החברתית מפיצה בימים אלה בין המשתמשים סקר בנושא פרטיות ■ מעוניינת לשנות את הגדרות הפרטיות כך שהמשתמשים ירחיבו את האינפורמציה האישית שלהם ■ המטרה: להתחרות טוב יותר בטוויטר

פייסבוק ממשיכה להיות מודאגת מטוויטר ולחפש דרכים יצירתיות שיאפשרו לה להתחרות בו ביתר קלות. כך, הרשת החברתית הפופולרית הודיעה לאחרונה כי בכוונתה לשנות את הגדרות הפרטיות באופן כזה שיעודדו את המשתמשים להגדיל את כמות האינפורמציה האישית שהם מוכנים לשתף עם משתמשים אחרים.

במסגרת תוכנית זו, שעתידה להגדיל את יכולת ההפצה של התכנים שמופיעים בפייסבוק ולסייע להם להופיע בין היתר גם בתוצאות של מנועי החיפוש השונים, פייסבוק מפיצה בימים אלה סקר עבור המשתמשים, במטרה לשמוע מהם ישירות עד כמה הם מוכנים לחשוף את המידע שלהם. לדברי החברה, תוצאות הסקר ישפיעו בהחלטה האם לפנות לכיוון הטוויטרי הזה או לדבוק במדיניות הפרטיות הנוכחית שלה.

כך, לדוגמה, נשאלו המשתמשים האם הם מעדיפים לחשוף את כל המידע שלהם לכולם, לחשוף רק חלק מהמידע או לאפשר רק לחברים לראות את האינפורמציה האישית שלהם, כאשר פייסבוק מקווה כי מרבית הגולשים יצהירו כי אין להם כלל בעיה לחשוף את המידע לקהל הרחב. זאת מכיוון שרמת שיתופיות גבוהה יותר תאפשר לה להתחרות ביתר קלות עם הציוצים של טוויטר, שכיום נתפסים כמקור המידע הכי אפקטיבי, שמאפשר לקבל חדשות מהגולשים בזמן אמת.

לפני שמסכימים לחברות

צעד נוסף שפייסבוק נקטה בו לאחרונה מכוון אף הוא להגדיל את קצב זרימת המידע ברשת, והוא מאפשר למשתמשים לראות את עדכוני הסטטוס של משתמשים אחרים, גם מבלי שאלה אישרו את הצעת החברות שנשלחה אליהם.

יש לציין כי הפיצ'ר החדש הזה לא נעשה בהסכמה מודעת של הגולשים, אם כי צויין בבלוג האישי של החברה, וסביר כי מרביתם כלל לא מודעים לכך שמשתמשים אחרים מסוגלים לראות את המידע האישי שלהם.

אולם, לא מדובר בפיצ'ר גורף, והוא מופעל רק על משתמשים שבחרו באופציית הפרטיות שלהם להיות חשופים לכולם. כך, ברגע שמישהו מבקש מהם חברות - המידע שלהם הופך לוויזבילי גם לפני שהם אישרו את הבקשה. בכל הנוגע לטוויטר במסמכים הסודיים שהודלפו לבלוג הטכנולוגי TechCrunch, גם בטוויטר מודאגים מהצעדים בהם נוקטת פייסבוק, שהולכת ונעשית דומה יותר לשירות המיקרו-בלוגינג.

כך, הצעד האחרון גורם לטשטוש נוסף בהבדלים שבין טוויטר ופייסבוק - מיומה הראשון איפשרה טוויטר לגולשים לראות ציוצים של משתמשים שהם עוקבים אחריהם, מבלי שאותם מצייצים יבחרו לעקוב אחריהם גם כן - בהשוואה לפייסבוק שדורשת הסכמה הדדית של המשתמשים כתנאי לנגישות למידע האישי שלהם.

אולם, העובדה שהפיצ'ר מוחל רק על חלק מהמשתמשים, ומבלי שהגולשים מודעים לכך, רק מסבכת את תנאי השימוש בפייסבוק - ובעיקר מעידה כי הרשת החברתית עדיין נמצאת בשלב הניסוי והטעייה, בדרך שלה להציב תחרות אל מול הפופולריות הגואה של טוויטר.