ביזנס קלאס: קבלו את עורכי הדין הצעירים הבולטים ביותר במשפט המסחרי

הם צמודים לפרקליטי-העל של עולם העסקים, תופרים עסקאות במיליארדים, משקמים חברות ורוקחים תכנוני מס יצירתיים ■ עמית לדרמן, אילנית לנדסמן-יוגב, יאיר כספי, יניב שקל וגל פיינגולד הם רם כספי ושלמה נס של המחר

על מעמדם של "האבות המייסדים" בתחומי המשפט הכלכליים עדיין אין איום. אי-אפשר לומר היום "שוק ההון" בלי שתמונתו של עו"ד רם כספי עם חוט ומחט בידו, תופר עסקאות ענק בתפירה-עילית, תקפוץ מול העיניים; הבנקים - לאומי, הבינלאומי ודיסקונט - כמעט לא עושים צעד בלי להתייעץ עם עו"ד דליה טל, שב-3 העשורים האחרונים ביססה את שמה כ"עורכת הדין של הבנקים"; עו"ד שלמה נס מוכתר כמעט מדי שנה, בדירוגים בינלאומיים ומקומיים, כמפרק וכמבריא החברות הטוב בישראל; השם עו"ד פנחס רובין הוא שם נרדף לפתרונות יצירתיים לבעיות מס מורכבות, והקולגות הוותיקים שלו, עוה"ד דן שינמן ויעקב וינרוט, הם - משנות ה-80 ועד היום - הכתובת הראשונה שאליה פונים בעלי הצווארון הלבן, בכירי המשק והפוליטיקה, כאשר הם מסתבכים בתסבוכת כלכלית בעלת פן פלילי.

בתקופות הטובות של שוק ההון נעשו עורכי הדין הללו לאנשי אמונם של הלקוחות. אילי ההון, אנשי העסקים והקונצרנים הגדולים - כולם פנו לקבל ליווי צמוד ועצה כיצד להשלים עסקה כמו שצריך, איך לחסוך מס, מהי אפשרות המימון הטובה ביותר מהבנקים, כיצד לא להתמוטט ועוד.

ואז הגיע המשבר הכלכלי העולמי. חלק מהם זכו לקצת פחות אקשן, ביניהם מומחי שוק ההון ועורכי הדין של הבנקים (שסגרו את ברזי האשראי לשוק), אך בה בעת דרך כוכבם של המומחים לחדלות פירעון, שאליהם הגיעו החברות המתקשות. גם למומחי המס לא חסרה עבודה מצד אלה שרוצים לחסוך איפה שרק ניתן בתקופה הקשה.

בתקופת הגאות, כמו גם במציאות המשברית, תחת צילם של פרקליטי-העל העומדים בראש המשרדים המובילים בארץ, נדרשו עורכי דין צעירים להוכיח את יכולתם לנווט בשוק מלא תהפוכות ומערבולות. מי שהצליח לעשות זאת, זכה להיכלל בנבחרת מצומצמת של עורכי דין שנמצאים במקום שבו הכול קורה, בחדרי הישיבות של העסקאות הגדולות ובתיקים של קונצרני הענק.

"גלובס" חיפש את אותם כוכבים צעירים, עורכי דין (עד גיל 40) שהצליחו לבלוט בתחומים הכלכליים - מסים, מיזוגים ורכישות, שוק ההון, בנקאות וחדלות פירעון - הרבה מעל לקולגות שלהם, וטומנים בחובם הבטחה להצלחה בעתיד. משאל מקיף בקרב עורכי דין רבים בתחומי המשפט הרלבנטיים הוביל לנבחרת צעירה שמורכבת מחמישה עורכי דין (בהתאמה לתחומים): יניב שקל (33), ממשרד עוה"ד שקל; יאיר כספי (39), ממשרד עוה"ד רם כספי; אילנית לנדסמן (39), ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן; גל פיינגולד (39), ממשרד קנטור-אלחנני-טל, ועמית לדרמן (39), ממשרד ד"ר שלמה נס.

הם עובדים במשרדים המובילים בתחומי התמחותם, הם יד-ימינם או אנשי אמונם של עורכי הדין הבכירים במשרד, ובזכות מעמדם במשרד נחשפו לעסקאות ולתיקים הגדולים במשק. עם זאת, לא ניתן לייחס את הצלחתם רק למזל או לקשר המשפחתי או האישי עם מעסיקיהם. כל אחד מהם הוכיח את עצמו בתחומו, הביא לידי ביטוי כישרון ויכולת מיוחדים, הוביל עסקאות או תיקים בהיקף של מיליארדי דולרים, וזכה באמונם של אנשי עסקים בכירים ומשפיעים במשק, כמו גם באמונו המלא של מעסיקו.

האם עו"ד יאיר כספי יהיה רם כספי של העתיד? האם לדרמן יירש וימלא את הנעליים הגדולות של שלמה נס בעשור הבא? האם פיינגולד שאב מספיק ידע מדליה טל כך שהבנקים יתנו בו את אותו אמון עיוור שהם נותנים לה לכשתחליט לפרוש? האם עו"ד יניב שקל ייגע בפסגת תחום המס ויתחכך בעורכי דין ותיקים ממנו ב-30 שנה, לפני שימלאו לו 40? והאם אילנית לנדסמן-יוגב תצטרף בקרוב לנבחרת הנשים המצומצמת של "תופרות העסקאות המובילות בישראל"?

הקולגות של הצעירים חושבים שיש להם סיכויים טובים. נטל ההוכחה עליהם.

גל פיינגולד - חיידק הבנקאות

* גיל: 39

* סטטוס: נשוי + 4

* התמחות: בנקאות ומימון

* תפקיד: שותף במשרד קנטור-אלחנני-טל

* לקוחות: בנק לאומי, בנק דקסיה, לאומי פרטנרס, קרן ההשקעות טנא, יצחק תשובה ועוד

* העסקאות הבולטות: ייצג את קונסורציום הבנקים המממנים בעסקת רכישת גרעין השליטה והאופציות בבזק; את חברת פז במימון רכישת בתי-הזיקוק. את קונסורציום הבנקים, בראשות בנק לאומי, במימון לרכישת תנובה על-ידי אייפקס ומבטח-שמיר; את המממנים במיזוג בין פריזמה לאקסלנס בתחום קרנות הנאמנות ואת לאומי פרטנרס והבנק הבינלאומי בהשקעה בסלקום.

* מסלול:

חביב הבנקים. כך מכונה עו"ד גל פיינגולד בחדרי הישיבות הגדולים בהם הבנקים, שאותם הוא מייצג, מתבקשים לתת מימון לעסקאות של מיליארדי שקלים. למה הוא חביב עליהם? כי עורך הדין הצעיר יודע לתת תשובות, פתרונות יצירתיים ולגרום לגיבושה של עסקה גם במקומות שאחרים מתקשים בהם. ואת הכול הוא עושה ברוגע, בלי להזיע, למצמץ ובלי להרים קול. את הכישרונות והיכולות הללו הוא למד ופיתח לצד עורכת הדין הטובה ביותר בתחום הבנקאות: דליה טל, "עורכת הדין של הבנקים".

לא מפתיע שהכוכב הצעיר בתחום הבנקאות צמח במשרד עוה"ד קנטור-אלחנני-טל, לצד עו"ד טל, שיש מי שמייחס לה את יצירת תחום הבנקאות, כתחום משפט עצמאי, יש מאין. בחממת גידול כזו, שבה החשיפה לפן הבנקאי והמימוני של העסקאות הגדולות במשק היא מקסימלית ובכירי עולם הבנקאות הם אורחי קבע במשרד, קשה לא לפרוח. עם זאת, הקולגות אומרים שפיינגולד הצליח בעיקר בזכות עצמו ובזכות כישוריו. הוא ידע לנצל את ההזדמנות שנקרתה בדרכו, ונעשה לאחד מעורכי הדין הבולטים בתחום.

החיבור שלו לתחום הבנקאות התחיל במקרה. אחרי שסיים תואר משולב במשפטים ובכלכלה עבד במשרד קנטור-אלחנני-טל, רק משום שרצה "להתמחות במשרד מסחרי מוביל". מהר מאוד נדבק בחיידק הבנקאות שדבק בבוסית טל שנים רבות קודם לכן. 12 שנה אחרי שהגיע למשרדה, הוא נמצא עמוק בתוך זירת הבנקאות שוקקת החיים, עד שקשה לזהות את עורך הדין הצעיר שהתלווה אל טל לעסקאות ולמשאים-ומתנים הקדחתניים, ובלע בשקיקה כל פיסת מידע שהתעופפה באוויר.

* על התחום:

"זה תחום מרתק הכולל מעורבות בעסקאות המרכזיות במשק הישראלי. העיסוק בתחום דורש השקעת משאבים רבים מעורך הדין המייצג, ובכלל זה זמינות. בשלבים המתקדמים של העסקאות הזמינות הנדרשת היא 24 שעות ביממה. העיסוק בתחום גם כורך בחובו משאים-ומתנים ארוכים ומתישים".

עמית לדרמן - טיפול נמרץ

* גיל: 39

* סטטוס: נשוי + 3

* התמחות: שיקום, הבראה ופירוק חברות

* תפקיד: שותף במשרד ד"ר שלמה נס

* התיקים הבולטים: טיפל בהקפאת ההליכים של רשת קלאבמרקט, מהליכי ההקפאה המורכבים והגדולים במדינה; בהקפאת ההליכים של חברת הנדל"ן אריה את עופר; כינוס הנכסים של רשת בורגראנץ'; כינוס נכסים של כלנית המרכז לתוכנות פי.סי, פירוק פולגת-טקסטיל ועוד. לאחרונה מונה לנאמן רשת האופנה "אירית" שנקלעה לחדלות פירעון בשל חובות של 30 מיליון שקל.

* מסלול:

עו"ד עמית לדרמן הוא עורך הדין הבולט ביותר בתחום חדלות פירעון של חברות מבין אלה שטרם הגיעו לגיל 40. על אף שהוא נמצא במשרדו של ד"ר שלמה נס, שנבחר כמפרק וכמבריא החברות הטוב בישראל, ועשוי היה להיעלם תחת צילו, שמו של לדרמן הולך לפניו, וכמעט כל משתתפי המשאל נקבו בשמו. "מוכשר", "מבטיח", "עם יכולות ואמביציה", "מסמן מטרה ומשיג אותה" ו"איתו אפשר לנצח כל תיק", הם רק חלק מהסופרלטיבים שקיבל מהקולגות, שחלקם היו שמחים לראות אותו במשרדם ולא כמתחרה.

לדרמן החל את מסלולו המקצועי כסטודנט לכלכלה ולניהול. בשנה השלישית ללימודיו הוא החליט שזה לא מספיק, והחל ללמוד גם משפטים. במהלך הלימודים עבד במשרד המתמחה בייעוץ כלכלי ופיננסי בתחום חברות בקשיים, ואז נפל לו האסימון לגבי "מה ירצה להיות כשיהיה גדול": עו"ד שעוסק בחדלות פרעון.

בין התיקים הבולטים בהם טיפל היה תיק הפירוק המורכב ביותר שידעה ישראל, אולי מאז פירוק קונצרן כור, תיק רשת קלאבמרקט. כל ענף הקמעונות במדינה, ספקי מזון, אלקטרוניקה, ביגוד ועוד, היה מעורב בהליך. כמעט 4,000 עובדים של הרשת, ואלפי ספקים ועובדים שלהם, היו בסכנת התמוטטות. לדרמן, בהובלת עו"ד נס, עבד ימים כלילות כדי שזה לא יקרה - והם הצליחו. המזכרת שנשארה לו מאותה תקופה היא תמונה שצילם עו"ד נס המתעדת אותו שרוע על ספה במשרד, ב-2:00 לפנות בוקר, מנסה לתפוס חצי שעת שינה בין הישיבות בתיק.

* על התחום:

"אנו מדמים במשרד את העבודה ל'טיפול נמרץ'. כשנכנס 'חולה' שנדרש לטיפול דחוף, אין יום ואין לילה, ועושים כל שניתן כדי להצילו ולהבריאו, כאשר הימים הראשונים הם קריטיים להצלת החברה. מדובר בעבודה מלאת אדרנלין עם סיפוק רב של הצלה אמיתית של עובדים, נושים וגופים עסקיים. אך החיסרון בעבודה תובענית כזו הוא שלעיתים היא באה על חשבון הזמן הפנוי עם משפחתי".

אילנית לנדסמן-יוגב - הקלוזינג החמקמק

* גיל: 39

* סטטוס: נשואה + 1

* התמחות: שוק ההון

* תפקיד: מנהלת תחום שוק ההון בהרצוג-פוקס-נאמן

* לקוחות: מכתשים אגן, מרקסטון, פרטנר ועוד

* העסקאות הבולטות: ייצגה את הפניקס בעסקת רכישת קבוצת שקל; את ברגרואין בהשקעת האחים חג'ג'; את טמרס (פויו זבלדוביץ) בעסקת מיזוג עם בריטיש ישראל; את מרקסטון-פריזמה במכירת קרנות הנאמנות ותעודות הסל של הקבוצה לאקסלנס ובמכירת קופות הגמל של הקבוצה לפסגות; את פרפקט במיזוג פעילות קופות הגמל עם אלטשולר וגיוס אגרות חוב של מכתשים אגן.

* מסלול:

בשבוע שעבר היה כמעט בלתי אפשרי להשיג בטלפון את עו"ד אילנית לנדסמן-יוגבן. הסיבה: עסקה עלומה שהתגבשה והצריכה את מלוא תשומת לבה. 48 שעות היא לא ישנה כדי לא לפספס את האפשרות להגיע אל הקלוזינג החמקמק של העסקה. אחרי 3 ימים, ובקושי 4 שעות שינה, היא הצליחה לסגור עסקה. זה לא גרם לה לרוץ למיטה ולישון. חצי שעת שינה הספיקה לה כדי לחזור לעניינים בדרך לעסקה הבאה.

בשנים האחרונות זה סדר היום של עו"ד לנדסמן-יוגב, שמעידה על עצמה כי התרגלה לישון "אולי שעתיים בלילה". את התוצאות רואים בשוק. בגיל 39 היא צברה רקורד מכובד של עסקאות, וביססה את שמה כאחת מעורכות הדין הפעילות והבולטות בשוק ההון.

לנדסמן-יוגב החלה את דרכה כמתמחה במשרד עוה"ד כהן-להט לשעבר. לאחר ארבע וחצי שנות עבודה כשכירה ועוד שנתיים כשותפה, פרשה ופתחה משרד עם עו"ד יגאל דורון, שותף בכיר שפרש ממשרד כהן-להט באותה תקופה. את העסקאות הראשונות שלה כעצמאית היא תפרה בעיקר עבור לקוחה המרוצה עמית ברגר (בעל השליטה בחברת אנטר הולדינגס), שהעיד: "איני עושה אף עסקה בלעדיה". אחריו, כבר זרמו אל הטאלנטית הצעירה העסקאות ה"חמות" במשק.

ממשרד עצמאי מצליח אל משרד עורכי הדין המוביל והגדול בישראל, הדרך היתה קצרה. לאחר שייצגה את בית ההשקעות סולומון בעסקה שבה השקיעה בו קרן מרקסטון, ועבדה מול עורך דין אהוד סול ממשרד עוה"ד הרצוג-פוקס-נאמן, קיבלה לנדסמן-יוגב הצעה מפתה: להצטרף כשותפה למשרדו, ולנהל את מחלקת שוק ההון שלו. מ-2006 היא שם.

* על התחום:

"אני פה בגלל העניין, הגיוון והייחודיות. התחום מעניין אותי ומאתגר אותי כמעט בכל יום מחדש, מה שעוזר לעבור את השעות הרבות, ולרוב הבלתי צפויות, שמאפיינות אותו. אני אוהבת את האתגרים, האדרנלין, המשאים-ומתנים, האסטרטגיה והריגושים שמתלווים אליהם".

יאיר כספי

* גיל: 37

* התמחות: מיזוגים ורכישות וחברות

* תפקיד: שותף במשרד רם כספי

* לקוחות: החברה לישראל, אי.די.בי, דלק, בנק הפועלים, בנק לאומי, הבנק הבינלאומי, כלל ביטוח ועוד

* העסקאות הבולטות: ייצג את בנק הפועלים במכירת קופת-הגמל גדיש, ואת כלל ביטוח ברכישת הקופות מדיסקונט. השתתף ב-9 מתוך 11 ההפרטות הגדולות במשק (צים, בזק, בנק לאומי, בית-זיקוק אשדוד, בית-זיקוק חיפה, קרנות הפנסיה, תנובה, קואופ, פי-גלילות); טיפל ברכישת קונצרן תנובה יחד עם קרן אייפקס, ייצג את שלמה אליהו במכירת החזקותיו בהפניקס.

* מסלול:

כששואלים את עו"ד רם כספי, מבכירי הפרקליטים בארץ, כמה זמן נמצא עו"ד יאיר כספי במשרדו הוא עונה "11 שנים כמו 33. הספק העבודה שלו הוא כפול 3 מהוותק".

רם כספי לא מחלק מחמאות סתם. מאחוריהן ניצבות כעדות אילמת שעות עבודה ארוכות וטיפול מסור של יאיר כספי בלקוחות. בשנים האחרונות הוא טיפל, יחד עם רם כספי, בעסקאות בהיקף של כ-160 מיליארד שקל. אין כמעט עסקה גדולה במשק בשנים האחרונות שרם כספי לא היה מעורב בה. ובכל מקום שבו הוא נמצא, יאיר לצדו.

זה התחיל כשכספי שירת בצבא כקצין חקירות וכמפקד בסיס מצ"ח. שם נחשף לפן הפלילי של עולם המשפט, והעיסוק בזה קסם לו. עם זאת, כבר אז ידע שהוא רוצה לשבת עם לקוחותיו בחדרי ישיבות ולא בבתי-סוהר. אל משרד כספי הגיע ב-1998 כמתמחה. כעבור שנה הפך לעורך דין, וב-2006 - בן 33 בלבד - מונה לשותף.

כבר בהתמחות היה צמוד לרם כספי. קולגות ולקוחות מכנים אותם "צמד הכספים", אך בין כספי הצעיר לכספי הבוס אין קרבת משפחה. הקשר האמיץ שנבנה ביניהם קשור לכימיה ולא לביולוגיה. בשנים הראשונות שבהן הופיעו יחד בבית המשפט, נהג רם כספי לפתוח ולומר: "כבוד השופט, אני רם כספי ולצדי יאיר כספי - אין קשר DNA. אינך מאמין? יאיר, קום". כשנראו הפרשי הגובה ביניהם, כולם חייכו. "יאיר כספי נמצא בכל מקום ומייצג את כולם", אומרים עורכי הדין שציינו את שמו כמוביל בתחומו. לדברי אחד מהם כשכספי הצעיר ייצג את הבנק הבינלאומי ברכישת בנק אוצר החייל (שאותו ייצג בעסקה אחרת בעבר) מבנק הפועלים (שאותו ייצג בכל עסקאות ועדת בכר), ונכנס לחדר הישיבות באיחור, שאלו אותו נציגי שלושת הבנקים "את מי אתה מייצג הפעם?", ואף העלו חשש שהממונה על ההגבלים עלולה להכריז עליו כמונופול.

* על התחום:

"עולם העסקים קוסם ומרתק מאוד. השילוב בין כלכלה למשפט מאפשר עיסוק בתחומים מאתגרים ומקנה כר נרחב ליצירתיות".

יניב שקל - אביר האמהות העובדות

* גיל: 33

* סטטוס: נשוי + 2

* התמחות: מסים

* תפקיד: שותף במשרד שקל

* לקוחות: עו"ד ורד פרי, תנובה, HP, מכבי שירותי בריאות, כלמוביל, אייפקס, אי.די.בי ועוד

* התיקים בולטים: טיפל בהיבטי המיסוי בעסקה לרכישת תנובה על-ידי אייפקס. ייצג את עורכת דין ורד פרי, שדרשה להכיר בהוצאות הטיפול בילדיה כהוצאה מוכרת, במאבקה הממושך (כחמש וחצי שנים) נגד מס הכנסה. באפריל הסתיים המאבק בפסק דין תקדימי של בית המשפט העליון המכיר בניכוי חלק מההוצאות למטפלת.

* מסלול:

בשנה האחרונה הסעיר את המדינה פסק דין של בית המשפט העליון, המאשר את פסק דינו המהפכני של בית המשפט המחוזי בעניין ורד פרי, שבו נקבע כי חלק מהוצאות הטיפול בילדים יהיו מוכרות לצורכי מס. פסק הדין ההיסטורי, שניתן באפריל השנה, גרם לבהלה ברשות המסים ולשינוי חקיקה, שלפיו אמהות עובדות יקבלו נקודות זיכוי עבור ילדיהן (ולא יזכו להכרה רחבה כפי שנקבע בפסק הדין). עם זאת, לא ניתן לבטל את ההישג שהושג במאבק העקרוני של פרי ב-5 השנים האחרונות.

מי שליווה את פרי מהרגע הראשון והציג את טיעוני המס המורכבים שניצחו את התיק עבורה היה עורך דין צעיר, בן 33, שחי ונושם את עולם המס זה 10 שנים: עו"ד יניב שקל, ממשרד שקל.

שקל הוא הצעיר מבין עורכי הדין המבטיחים שנבחרו במשאל שערך "גלובס", אך למרות גילו נקבו בשמו רוב הנשאלים, והוסיפו "זה לא בגלל הפרסום בעקבות ורד פרי. הוא פשוט מוכשר. יש לו את היכולת להבין את מה שקורה בנבכי עולם המס".

שקל החל את דרכו כעתודאי באוניברסיטת תל-אביב, למד חשבונאות ומשפטים, ושירת כפרקליט צבאי. במקביל, השתלב במשרד של דודו, עו"ד משה שקל, מהמובילים בתחום המסים. כשהשתחרר, החליט להמשיך לעבוד במשרד מתוך כוונה להוכיח את עצמו ולהתקדם. "הדוד משה" לא עשה לאחיינו הצעיר שום הנחות. רק לאחר 7 שנות עבודה במשרד, מתוכן 4 שנים כעורך דין, התקבל כשותף.

היות דודו אחד מעורכי הדין המובילים בתחום המסים סיפק לשקל מניע נוסף להצליח ורף גבוה לשאוף אליו. מתברר שגנטיקה משחקת תפקיד חשוב. כפי שזה נראה היום שקל הצעיר צועד בצעדי ענק בדרך לפסגה בתחום התמחותו.

* על התחום:

"תחום המסים מאפשר לעורך הדין את היצירתיות הרבה ביותר. החוקים והכללים בתחום הם רבים וסבוכים, ומחייבים התמקצעות רבה. עורך דין עם מחשבה יצירתית ומקורית, יכול, עם תכנון מראש ומחשבה, להביא כמעט בכל תיק לתוצאה מועילה ללקוח".