מה מחפש פולישוק באתר וואלה

אם קשת מעלה תכנים בפורטל המתחרה, מה היא מאותתת לגבי עתיד האתר שלה?

מי שעקב אחר עלילותיו של השר הפיקטיבי רובי פולישוק, ששודרו בזכיינית ערוץ 2 קשת, יודע שאין כמעט גבול לטעויות המגוחכות שהוא עלול לעשות. ובכל זאת, להופיע בשוגג בעמוד הבית של האתר המתחרה וואלה נראה כמו טעות אחת יותר מדי אפילו בשבילו.

ואכן, זו לא טעות. החל בתחילת השבוע, במסגרת שיתוף-פעולה בין שני הגופים, עלו כל פרקי העונה שזה עתה הסתיימה לערוץ הווידיאו של וואלה.

מדובר במהלך מפתיע למדי. כדי לעמוד על מלוא משמעותו, צריך לחזור מעט אחורה. ערב עלייתו של מאקו, הפורטל שהקימה קשת כתחליף לאתר הישן שלה, נשמעו לא מעט ספקות הן בנוגע להיתכנותו העסקית של הפורטל, והן לגבי אסטרטגיית האינטרנט שבה בחרה הזכיינית.

הרשת עדיין מהווה אתגר קשה לפיצוח מבחינת רוב גופי התוכן הגדולים, בארץ כמו בעולם, אבל עוד לפני עליית מאקו לאוויר כבר ניתן היה לראות כי בארצות-הברית, למשל, ויתרו רוב רשתות הטלוויזיה הגדולות על מלחמה ישירה באתרי האינטרנט הגדולים, והעדיפו למקסם את החשיפה ואת הבאזז סביב התכנים שברשותן באמצעות מודל של שיתופי-פעולה וחלוקה בהכנסות.

בקשת דבקו בגישה ההפוכה. שם האמינו כי הנכסים הטלוויזיוניים שעומדים לרשותם - שעל הצלחתם המסחרית העקבית מעל גבי המרקע אין חולק - הם כה חזקים, עד שבאמצעותם היא תוכל לאלץ את הצופים לשנות הרגלי גלישה ולהתקבץ באזור המגודר שאותו ייעדה להם. כך, למשל, הקפידו שם להסיר מ-YouTube קטעים מתוך "כוכב נולד" שהעלו לשם גולשים באופן עצמאי, וכמובן סירבו לכל שיתוף-פעולה תוכני רשמי, כמו זה שאת ניצניו ראינו השבוע.

מה אומר, אם כן, המהלך הנוכחי על צדקת האסטרטגיה הזאת ועל עתידו של מאקו במתכונתו הנוכחית?

יובל נתן, העורך הראשי של קשת אינטראקטיב, מבקש להדגיש כי אין מדובר בשינוי גורף באסטרטגיה. "זאת עסקה ספציפית, שמבוססת על Revenue share, שתימשך בסך-הכול 10 ימים", הוא אומר. "מהרגע שהרגשנו שמאקו מיצב את עצמו ואת מעמדו בשוק, התחלנו לבחון גם אופציות נוספות למקסום התכנים שיש ברשותנו".

ימים יגידו אם מדובר בתפנית קלה בלבד, אך בינתיים, בנוסף לשיתוף-הפעולה עם וואלה, קשת כבר אינה נלחמת ב-YouTube: באתר הסרטונים המוביל כבר ניתנו קטעים מהעונה הנוכחית של "כוכב נולד", שהזכיינית עצמה מעלה (בניגוד לאופן הפיראטי שבו הדבר נעשה בעבר). בנוסף, מזה מספר חודשים מתקיים שיתוף-פעולה מוגבל גם עם אתר msn.

אבל השאלה המהותית בנוגע לעתידו של האתר היומרני היא אחרת. שוק האינטרנט המקומי נשלט על-ידי שני פורטלים גדולים, וואלה ו-ynet, וכדי להצדיק - ולו חלקית - את ההשקעה בו, מאקו היה חייב לערער את ההגמוניה הזאת.

מהנתונים שנוגעים ל-9 חודשי הפעילות הראשונים שלו, נראה כי אף שאמקו רשם שיפור ביחס לנתוני האתר הישן (שילש את המספרים, לפי נתוני קשת) - הוא עדיין מרוחק מאוד מהיעד הזה, ולא מצליח להתבלט אפילו בהשוואה לאתרים הבינוניים כמו nana10 (שמוסיף להוביל עליו), nrg ותפוז.

נתן מדגיש כי מאקו עומד היטב בתוכניתו העסקית, וממילא מי שעומד מאחוריו מצויד באורך נשימה משמעותי. אך במצב עניינים כזה, שבאופן טבעי יש לו השלכות כלכליות ניכרות (לפי גורם בשוק, מאקו צפוי לרשום השנה הפסדים של מיליוני דולרים) - לא יהיה זה מפליא אם בזכיינית בכל זאת צצות מחשבות כפירה על המודל הנוכחי והיקר של מאקו.

כי פולישוק הוא אולי תופעה ישראלית ייחודית, אבל שוק האינטרנט המקומי דומה הרבה יותר ממה שחשבו שם למקבילו מעבר לים.