הפועלים קיבל כרטיס צהוב

מוזרים האמריקנים... מצפים שאנשים יעבדו לפי כללים וחוקים, הם לא שמעו על אלתור?

כדי להבין מה קרה לבנק הפועלים בפלורידה ניזכר לרגע במה שחשפה אתמול קבוצת דלק. פתאום גילתה דלק שלחברות בבעלותה, דלק עצמה, הפניקס ואקסלנס יש אחזקות ב-11 חברות בורסאיות מעל השיעור המותר. לא היה פה ניסיון להשתלטות עוינת או צבירת מניות זוחלת, סתם אי סדר.

בהפניקס לא ידעו מה קרה בחברה הבת אקסלנס, ובדלק, חברת אחזקות מהגדולות בישראל, לא ידעו מה קורה בחברת הבת הפניקס. ברדק אופייני.

הבעיה היא שבארצות הברית הכללים אחרים. אכן מוזרים האמריקנים האלה. כותבים ספרים עבי כרס של פרוצדורות ונהלים על ציות להוראות הלבנת הון, תקנות על גבי תקנות בנושאי זיהוי לקוחות וממשל תאגידי ואחר כך מצפים שמישהו יעבוד בדיוק לפי הספר.

מה, הם לא שמעו על אלתור ועל "יהיה בסדר"? כשהריבוע האמריקני נפגש עם עיגול הפינות הישראלי - אין פלא שיש התנגשות.

כן, בסרט הזה כבר היינו. שוב עבירות על חוק הלבנת הון, שוב כשלים בשלוחת בנק ישראלי בארצות הברית, שוב הסכמים בין הפד לבנק ישראלי על הצורך בעמידה בכללים, טיפול בנהלים וציות לתקנות. לפני ארבע שנים זה קרה בדיסקונט ניו יורק, לפני שנתיים במזרחי טפחות בלוס אנג'לס ועכשיו הגיע תור סניף הפועלים במיאמי.

אחד מהכשלים שנדרש הפועלים לתקן הוא שליטת הדירקטוריון והבנק בת"א על המתרחש בפלורידה. וכאן יש בעיה. בניגוד לדיסקונט וללאומי, להפועלים אין בנק בארה"ב אלא סניפים ואלו עצמאים למחצה ונוטים להסתבך. הסניף בניו יורק עם ה-MBS וה-SIV, הסניף בפלורידה עם הרגולטור.

הבעיה מחמירה כיוון שהאחריות על הפעילות בארה"ב מפוצלת. פעם היתה כפופה ישירות למנכ"ל הפועלים, אחר כך האחריות עברה לחטיבה העסקית כשחלקים מסוימים נמצאים באחריות החטיבה הבינלאומית. גם לא הועילה העובדה שבארבע השנים האחרונות התחלפו בסיטונות מנהלי הפעילות בארה"ב.

רק שאת האמריקנים זה לא מעניין, מבחינתם דרישות רגולטוריות אינן המלצה, בייחוד באקלים הנוכחי של פוסט-משבר. הם לא מדברים גבוהה גבוהה כמו רשות ניירות ערך אצלנו. הם מזהים תקלה ומצפים שתתוקן. ומי שלא יעמוד בדרישות, יינזק. כרגע הפועלים קיבל כרטיס צהוב, רק שבדרך כלל אחרי כרטיס צהוב בא כרטיס אדום. *