אובמה: "יעברו חודשים רבים עד שארה"ב תצא לגמרי מהמשבר"

"צעדים חשובים שעשינו במהלך ששת החודשים האחרונים עזרו לבלום את המיתון" ■ " ההיסטוריה מלמדת אותנו שצמיחה כלכלית קודמת לצמיחה בשוק התעסוקה" ■ אובמה אמר את הדברים במהלך הדיווח השבועי שלו ברדיו ובאינטרנט ■ כלכלת ארה"ב נסוגה ב-1% ברבעון השני - פחות מהתחזיות

נשיא ארה"ב, ברק אובמה אמר היום כי "יעברו חודשים רבים עד אשר ארה"ב תתאושש לגמרי מהמשבר הפיננסי". אובמה אמר את הדברים במהלך הדיווח השבועי שלו ברדיו ובאינטרנט.

אובמה אמר כי נתוני התמ"ג שפורסמו אתמול מצביעים כל כך שהמשבר עמוק יותר מאשר כל אחד חשב. "חבילת התמריצים שקיבלה את אישור הקונגרס בפברואר והמהלכים לעצירת החרמת הבתים עזרו לבלום את הידרדרות המשבר", אמר הנשיא.

"צעדים חשובים שעשינו במהלך ששת החודשים האחרונים עזרו לבלום את המיתון", אמר אובמה. "אך ההיסטוריה מלמדת אותנו שצמיחה כלכלית קודמת לצמיחה בשוק התעסוקה".

הנשיא האמריקני החזיר את נושא הכלכלה לקידמת הבמה הפוליטית לאחר שסקרים הראו כי הידרדרות הכלכלה היא עדיין אחת הדאגות העיקריות של האזרחים האמריקנים.

קרן המטבע הבינלאומית צופה התאוששות הדרגתית

ההתאוששות הכלכלית בארה"ב תהיה הדרגתית ובכירי הממשל צריכים להיות מוכנים להזרים חבילות תמריצים פיסקאליות ומוניטריות נוספות, אם ההתאוששות הכלכלית - כך ציינה אתמול (ו') קרן המטבע הבינלאומית, במסגרת חלק "מאמר 4" העוסק בהערכת הכלכלה האמריקנית.

"אם הסיכונים יתממשו, הקלת אשראי נוספת ומחויבות לשמור על סביבת ריבית נוחה צריכה להיבחן", נאמר היום על-ידי מועצת המנהלים של הקרן בהודעה לעיתונות שפורסמה היום. "ייתכן ויהיה צורך לעשות שימוש בחבילת תמריצים פיסקאלית נוספת, למרות שהמיקוד המידי צריך להיות בהטמעת הצעדים הפיסקאליים הנוכחיים וניטור השפעתם".

נתוני הצמיחה של הרבעון השני

האומדן הראשוני של נתוני התוצר המקומי הגולמי (התמ"ג) בארה"ב לרבעון השני מלמד כי כלכלת ארה"ב נסוגה ב-1% לעומת צפי לירידה של 1.5% בשנה שהסתיימה ברבעון השני בשל רמות המלאי הגבוהות במשק. ועם זאת, המשקיעים, כך נראה, מאוכזבים. מדוע? כיוון שהנתונים לגבי הירידה השנתית נכון לסוף הרבעון התעדכנה בדיעבד לצמיחה שלילית גבוה מהמקור - ירידה של 6.4% לעומת 5.5%, נתון גבוה למדי לכשעצמו, לפי הקריאה הקודמת. ירידה שנתית של 6.4% לא ניכרה בתוצר האמריקני (סיכום ההיקף הכספי של כלל המוצרים והשירותים במשק) מזה כמעט שלושה עשורים.

זהו הרבעון הרביעי ברציפות בו ניכרת התכווצות במשק האמריקני - הרצף הארוך ביותר מאז החל התיעוד בשנת 1947. הירידה המצרפית היא החדה ביותר מאז המיתון של 1957-1958. הנתונים המתוקנים לגבי הירידה השנתית שהסתיימה ברבעון הראשון גוזרים לכלכלת ארה"ב צמיחה של 0.4% בלבד במהלך 2008 - בעוד הקריאה הקודמת הצביעה על צמיחה של 1.1%.