נשיא המדינה פרס בתגובה לירי בת"א: "על העם כולו להתאחד בגינוי המעשה הנתעב"

(עדכון) - סמוך לשעה 22:45 במוצ"ש פתח אלמוני בירי במרתף המרכז ההומו-לסבי ברחוב נחמני בת"א ■ שני צעירים נהרגו ו-11 נפצעו ■ רשת ב': המשטרה בודקת שני כיווני חקירה - ירי על רקע שנאה ונקמה על אהבה נכזבת

תקרית הירי במרכז ההומו-לסבי בתל-אביב אמש (מוצ"ש), שבה נהרגו שני צעירים - יניב כץ, בן 26 מגבעתיים, וליז טרבושי, בת 17 מחולון ונפצעו 11 איש.

ברשת ב' דווח כי המשטרה בודקת כעת שני כיווני חקירה עיקריים - ירי על רקע שנאה ונקמה על אהבה נכזבת.

נשיא המדינה, שמעון פרס, גינה היום (א') בחריפות את הרצח הנתעב, בהודעה מיוחדת שהוציאה לשכת הנשיא. "הרצח המזעזע שבוצע אתמול בתל-אביב כנגד בני-נוער וצעירים הוא רצח שעם תרבותי ונאור לא יכול להשלים עימו. רצח ושנאה הם שני הפשעים הקשים ביותר בחברה. על המשטרה לעשות מאמץ עליון כדי לתפוס את הרוצח השפל, ועל העם כולו להתאחד בגינוי המעשה הנתעב הזה".

אחת ההערכות, לפיה אדם חרדי ביצע את הירי, גרמה להתלהטות הרוחות ברחובות, וגם ברשת החלה מחאה שקטה שהתפשטה במהרה ברשתות החברתיות.

ירי בת``א ירי בתל אביב הומו לסבים / צלם: רויטרס

התגובות ברשת

גולשים רבים מיהרו לשנות את תמונת הפרופיל שלהם ולהחליפה בדגל הגאווה. אחרים הוסיפו את הסרטון הצבעוני לצד תמונתם כאות מחאה על התקרית הקשה.

גם ברשת החברתית טוויטר הופיעו תמונות הדגל הצבעוני לצד הודעות הגולשים. עדכוני המידע בשעות הראשונות לאירוע העלו את הנושא לרשימת הנושאים המדוברים, כאשר לצד הדיווחים נוסף הביטוי Tel Aviv.

המגיש אסי אזר, שמשתייך בעצמו לקהילה הגאה, עדכן את חשבון הטוויטר שלו בהודעה על התקרית. מאוחר יותר כתב: "חזרתי מהתכנסות האבל בגן מאיר. לילה עצוב".

פורומים של הקהילה הגאה התמלאו במהלך הלילה בהודעות של גולשים שהיו במקום האירוע, או מכירים אנשים שנפצעו בתקרית. ההודעות כללו בעיקר דברי הספד לנרצחים וזעם על עצם המעשה.

ואיך מתייחסים לאירוע באתרים החרדיים? באתר הפופולרי "בחדרי חרדים" מופיעה הכותרת הראשית בניסוח: "'מועדון' ההסתה נגד החרדים". לפי כותרת המשנה, "המשטרה עדיין חוקרת את הרצח במועדון התל-אביבי - בו נרצחו במוצ"ש שני אנשים ונפצעו 13 נוספים - אבל בקהילת המועדון כבר מאשימים: הרצח - בעקבות הסתה חרדית".

באתר החרדי "אתרוג" העדיפו שלא להתייחס לזהות ההרוגים ולמקום הירי, וכתבו: "אלמוני נכנס לאולם אירועים במרכז תל-אביב ופתח בירי לכל עבר".

באתר פופולרי אחר, "כיכר השבת", אחת הכותרות גורסת: "ההסתה החלה: מאשימים את החרדים". כל אלה בעקבות התבטאויות ראשי הקהילה ההומו-לסבית אמש, שלפיהן הסתה מצד פוליטיקאים חרדים היא אחד הגורמים לטבח.

באתר "חדשות 24" לא ניתן למצוא כלל ידיעה העוסקת בנושא, ושם העדיפו כנראה להתעלם מהאירוע.

ירי בת``א ירי בתל אביב הומו לסבים / צלם: רויטרס

שני הרוגים ו-11 פצועים

נכון לעכשיו מוטל צו איסור פרסום על פרטי חקירת הפרשה. סמוך לשעה 22:45 במוצאי שבת פתח אלמוני בירי בבניין המגורים המצוי בסמוך למסעדה ברחוב נחמני, במיקום הסמוך לאחד ממתחמי הבילוי של תל-אביב. בבתי-החולים וולפסון, איכילוב ושיבא עדיין מאושפזים 10 מהפצועים, מהם 4 במצב קשה.

האירוע התרחש בבניין שבמרתפיו ממוקמים משרדי אגודת הלהט"ב - אגודת ההומואים, הלסביות, הטרנסג'נדרים והביסקסואלים - ובשל מיקום זה, ייתכן כי הירי היה מכוון.

התקרית התרחשה בשעה שבמקום נערך מפגש של נוער גאה ששהו ב"בר נוער" - מעין מועדון לילה שאינו מספק אלכוהול לבני-נוער אשר מתלבטים בזהותם המינית. מרבית השוהים במקום נמלטו דרך החצר האחורית במקום. על-פי ההערכות היו במקום עשרות בני-נוער.

"שמעתי לפחות 6 יריות", דיווחו עדי ראייה מבוהלים שהגיעו למקום. "היו שני יורים - אחד מהם מתאבד והשני ברח", דיווחה אחת מעדי הראייה. אחד מהיורים, על-פי עדותה, היה ככל הנראה רעול פנים ולבוש שחורים.

על כך אמר פעיל באגודת הלהט"ב לחברת החדשות של ערוץ 2, כי "מי שנכנס לשם, ידע לאן הוא נכנס". על-פי מפקד מחוז תל-אביב במשטרה, ניצב שחר אילון, רוב עדי הראייה שהיו במקום היו פצועים שפונו לבתי-החולים.

ירי בת

לפי שעה, לא ידוע האם האירוע נעשה על רקע חבלני או על רקע שנאה - אם כי הכיוון האחרון מהווה כיוון חקירה מרכזי. המשטרה הזהירה מקומות בילוי הומו-לסביים נוספים הנמצאים בקרבת מקום, והורתה לסגור אחד מהם הממוקם בקרבת מקום.

חבר הכנסת ניצן הורוביץ (מר"צ) אמר אתמול: "זוהי הפגיעה החמורה ביותר נגד הקהילה בישראל אי-פעם".

גם יניב ויצמן, ראש ארגון "נוער גאה", הגיב באומרו כי "היה שם איום ונורא. זה היה פשוט טבח. בני-נוער מגיעים לפה מכל הארץ כדי למצוא בית חם".

לדברי מייק המל, יו"ר אגודת הלהט"ב, "אנשים צעירים הוטלו על רצפה מגואלת בדם. לא היו פניות או איומים שקדמו למקרה".

יצחק אהרונוביץ', השר לביטחון פנים, מסר כי "מדובר באירוע קשה. הסבירות גבוהה מאוד לאירוע פלילי".

קו תמיכה לקהילה ההומו-לסבית: 03-6205591, קו מידע בביה"ח איכילוב: 1255-133, מוקד תמיכה להורים: 09-8855822