בצל המשבר העולמי: רשות ני"ע תקטין האגרה השנתית ב-10%

האגרה נגבית מחברות ציבוריות, מנהלי קרנות נאמנות ומהבורסה עצמה

רשות ניירות-הערך תפחית 10% מסכומי האגרה השנתית אותה היא גובה מחברות ציבוריות, מנהלי קרנות נאמנות ומהבורסה עצמה. ועדת הכספים של הכנסת אישרה לאחרונה את הצעתה של הרשות. גביית האגרה היא אחד ממקורותיה התקציביים המרכזיים של רשות ניירות ערך, שכן היא גובה את המס שלה מאוכלוסיית הנהנים משירותיה.

האגרה השנתית נגבית בתחילת אוגוסט בכל שנה, היא צמודה למדד המחירים לצרכן ומחושבת באופן מדורג. מנגנון חישוב האגרה גוזר דרגות שונות של אגרה לחברות ציבוריות על-פי שיעור ההון העצמי שלהן ולקרנות נאמנות על-פי ממוצע שווי הנכסים המנוהלים שלהם. מהבורסה גובה הרשות סכום "קשיח" של 8 מיליון שקל הצמוד למדד (לפני ההנחה).

במהלך השנה האחרונה חלה השפעת המשבר הפיננסי העולמי על הגופים המפוקחים (והמשלמים), כך שהרשות ספגה ירידה בהכנסות - הן בשל התייבשות שוק ההנפקות (הכנסות מחברות ציבוריות) והן בשל קיטון בשווי הנכסים המנוהלים (מנהלי קרנות נאמנות). בשנים האחרונות כבר הפחיתה הרשות מספר פעמים את סכומי האגרות אותן היא גובה.

אגרת רשות ני

בטבלה השנייה נפלה טעות, ובמקום "הון עצמי, במיליוני שקלים" צריך להופיע "היקף נכסים, במיליוני שקלים", בכל הנוגע לקרנות נאמנות.

יצוין, כי ועדת הכספים קיבלה את עמדת הרשות לפיה ההון העצמי המשמש לחישוב האגרה הוא ההון העצמי המיוחס לבעלי מניות הרוב בדו"חות הכספיים - לאחר שהמעבר לדיווח על-פי תקנות הדיווח החשבונאי הבינלאומי (ה-IFRS) הביאו לכך שההון העצמי מוצג הן ברמת הסכום הכולל, והן ברמת הסכומים המרכיבים אותו - פירוט לפי בעלי זכויות הרוב (מה שהיה גם בעבר) ולבעלי זכויות המיעוט.