"25% מתושבי ישראל יידבקו בשפעת החזירים; 700 צעירים ימותו בחורף הבא - וזו ההערכה הכי אופטימית"

גלובס tvנביאים בשער או מחוללי פאניקה? מנכ"ל משרד הבריאות, אבי ישראלי, בהערכת מצב קודרת בפני ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת: "אנחנו מדברים על סגירת מוסדות חינוך ומקומות ציבוריים. תהיה פגיעה ניכרת בהיקפי המסחר במשק" ■ פרופ' דני אנגלהרד, מנהל צוות טיפול מגיפות בישראל: "ישראל חייבת להזמין חיסון, זו מחלה שונה ממה שאנחנו מכירים"

700 ישראלים עלולים למות בחורף הקרוב כתוצאה משפעת החזירים. כך העריכו היום (ב') בכירים במערכת הבריאות, בדיון שהתקיים בוועדת הרווחה והבריאות של הכנסת.

הבכירים, בהם המנכ"ל היוצא של משרד הבריאות, פרופ' אבי ישראלי, הדגישו כי מדובר בשיעור תמותה שחוזר על עצמו מדי שנה גם כתוצאה משפעת "רגילה". עם זאת, במקרה של שפעת החזירים מרבית הנפטרים עלולים להיות צעירים ולא קשישים.

ישראלי אמר כי על פי "הערכה סבירה" של המשרד, 25% מאוכלוסיית המדינה עלולים להידבק במחלה. לדבריו, אם המחלה תתפשט, יהיה לכך השפעה ישירה על שוק העבודה: שיעור ההיעדרויות של עובדים ממקום העבודה עלול להגיע להיקף של 25%-45%, כאשר צפויה פגיעה נכרת בהיקפי המסחר ובפעילות של ענפים שונים במשק, לרבות מערכות חיוניות. לדבריו, גם מוסדות חינוך עלולים להיסגר יחד עם מוסדות ציבור אחרים.

"משרד הבריאות נערך לצמצום הדרגתי של פעולות רפואיות בלתי דחופות, גיוס כוח אדם ממקורות פנים, פתיחת מרפאות, הרחבת גרעין האשפוז מ-14,500 ל 19,000 אלף, וקיצור זמן אשפוז יולדות -24 שעות", סיפר ישראלי.

עוד הוא אמר כי המשרד נערך להכרזת מצב חירום וריתוק של תלמידי בתי ספר לסיעוד ולרפואה, לטובת עזרה למערכת. המשרד נערך עוד להענקת טיפול תרופתי מונע לצוותי רפואה ולגורמים חיוניים נוספים במשק, להעברת חולים מבתי חולים כלליים להמשך טיפול במוסדות קהילה, להעברת בתי חולים פרטיים לעתודה טיפולית, ולתגבור המערכת האזרחית בכוחות רפואה צהליים.

שפעת החזירים / צלם: רויטרס

הוויכוח הגדול: האם לרכוש חיסונים

אחד הוויכוחים הגדולים שהתעוררו בוועדה, קשור להחלטתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לרכוש חיסונים למחלה בעלות משוערת של 450 מיליון שקל. החיסונים האלה עדיין לא מוכנים לשיווק ולא ברורה יעילותם, כך שאפילו סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, התנגד לרכישה.

"מדוע לרכוש חיסונים עבור כל האוכלוסייה אם אוכלוסיית הקשישים לא נמצאת בסכנת הידבקות"?, שאלה ח"כ רחל אדטו, בעצמה בכירה לשעבר במערכת הבריאות. "למה לא לחסן רק את קבוצות הסיכון, במיוחד כאשר הוכח כי כל המקרים הקשים שראינו עד כה בארץ, באים מקבוצות סיכון?" היא הוסיפה.

לפרופ' דני אנגלהרד, מנהל צוות טיפול מגיפות בישראל, הייתה תשובה ברורה: "השאלה היא כמה אנשים צרכים למות כדי לשכנע חלק מחברי הוועדה בצורך בחיסון . ארה"ב הזמינה שתי מנות חיסון לכלל האוכלוסייה, ובריטניה הזמינה מנת חיסון אחת. מדינת ישראל חייבת להזמין חיסון. להערכתנו, 700 נפטרים בשנה זו ההערכה הכי אופטימית שניתן לתת. כל יום שעובר מרחיק אותנו מהחיסון" .

גם אלון מוזס, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות, נשמע בטוח בעצמו: "האחריות שלי היא לחולים והגישה שלנו חד משמעית מניעה טובה יותר מטיפול. חיסונים מפחיתים תמותה יותר מכל דבר. נכון שמרבית האנשים עוברים את המחלה בקלות, אבל חייבים להסתכל וללמוד מההיסטוריה של המגפות שתקפו את העולם. הגל הראשון תמיד יותר קל . כאשר מדברים על 700 איש שימותו, חלילה, מהמחלה יש להבין כי אלו נתונים של תמותה שמתרחשים כל שנה, אבל צריך לזכור כי המחלה הורגת יותר נשים בהריון וצריך להיזהר ולומר כי מדובר במחלה קלה" .

מקרה מוות שני בישראל

נזכיר כי ביום שבת אירע מקרה מוות שני בישראל כתוצאה משפעת החזירים, לאחר שצעירה בת 24 ממעלות תרשיחא, ג'יהאן מוסא, נפטרה בבית החולים נהריה. מוסא נכללה באחת מקבוצות הסיכון למחלה, משום שסבלה ממשקל יתר. משפחתה, בדומה למשפחתו של שמעון עזרן, שנפטר גם הוא כתוצאה מהנגיף, ביקרה את הצוות הרפואי על כך שלא איבחן את הצעירה בזמן.

שפעת החזירים / צלם: רויטרס