מיטב: "השווי של צים הוא אפס - אחרי הזרמת הכספים"

בבית ההשקעות ניכו את היקף ההזרמה ממחיר היעד של מניית החברה לישראל, אך הוא עלה בסופו של דבר בשל עליות השערים באחזקה העיקרית - כי"ל

יום לאחר שחברת הספנות צים העריכה כי תיקלע לגירעון תזרימי של מיליארד דולר, על רקע כוונתה של החברה האם, החברה לישראל (שבשליטת סמי ועידן עופר) להזרים לה עוד 300 מיליון דולר (350 מיליון דולר, אם כוללים את ה-50 מיליון דולר מהמסגרת המאושרת הקודמת שטרם הוזרמו), מתפנים היום בבית ההשקעות מיטב להעריך את החברה שוב. צים נמצאת בבעלות החברה לישראל (98.92% במישרין ויתר מניותיה מוחזקים על-ידי צים עצמה), כך שהסקירה מיוחסת לחברה לישראל.

האנליסט ניר זוננברג ממשיך להמליץ על מניית החברה לישראל בהמלצת "תשואת-יתר", ופחות מחודש לאחר שהחל בסיקור המניה, מעלה את מחיר היעד ב-21% ל-3,389 שקל (המניה היא אחות מהיקרות בבורסה בתל-אביב). מחיר יעד זה, יצוין, משקף פרמיה של 40.9% על שער הפתיחה של המניה הבוקר.

תשאלו, ובצדק, מדוע ההמלצה נותרת כה חיובית ומחיר היעד עולה, שכן החדשות העולות מצים אינם חיוביות, בלשון המעטה. אפילו זוננברג עצמו אומר ל"גלובס" כי "אם צים לא הייתה שווה אפס, לא היה צריך להזרים לה כסף. חברות לא אמורות להיות בעלות שווי אפסי" - קרי, בטרם ההזרמה הוערך שוויה של חברת הספנות כשלילי. במודל של האנליסט שוות אפס גם האחזקות בטאואר סמיקונדטורס , אגב.

הסיבה, אם כן, נובעת מכימיקלים לישראל - כי"ל - האחזקה המרכזית של קבוצת האחזקות (89% מכלל האחזקות). כי"ל עלתה מאז החל זוננברג לסקר את מניית החברה לישראל בחודש שעבר ב-14.7%, וכחברת אחזקות, שוויה של החברה לישראל לפי מודל השווי הנכסי הנקי (NAV) קפץ בהתאמה. בתחילת הסיקור ראה האנליסט ב-46 שקל מחיר יעד לכי"ל, כך שהיום נותרו רק 4.6% לפוטנציאל העליות ביחס למחיר זה.

מעניינת למדי היא העובדה שלמעשה זוננברג דווקא הפחית משוויה של החברה לישראל, בשל הזרמת הכספים לצים. במונחים שקליים, הוא מעריך את ההזרמה ב-1.4 מיליארד שקל, ומטעמי שמרנות אף לא מהוון אותה (לא בטוח שכל הסכום יוזרם, בוודאי לא בבת אחת). מהשווי של החברה לישראל הפחית האנליסט, אם כן, 1.4 מיליארד שקל - 185 שקל. "זה לא כסף שהולך להישאר אצל צים, חברה פרטית בבעלות החברה לישראל הציבורית. זה כסף שהולך לפרוע חובות", הוא אומר ל"גלובס". "הם מזרימים אותו מתוך האמונה שצים תהיה שווה משהו בעוד מספר שנים, כשהמחזוריות בשוק הספנות תביא להתאוששות".

בינתיים, נזכיר כי לצים 3 סדרות אג"ח פרטיות הנסחרות בבורסה בפלטפורמת "רצף-מוסדיים". הערך הנקוב של שלושת הסדרות הוא 1.32 מיליארד שקל והן מדורגות "+BB" בידי חברת דירוג האשראי S&P מעלות - זוהי הדרגה ה-11 בסולם הדרגות והראשונה המיוחסת לרמת השקעה ספוקלטיבית בקבוצת דירוג המוגדרת כ"בעייתי". במונחים גלובליים, מדובר בדירוג השווה-ערך ל-"CCC".

דבר זה מגולם בתשואות לפדיון של הסדרות, הנעות בין 11.35% ל-36.63% במח"מים (משך החיים הממוצע של האיגרת עד החזר ההשקעה במלואה הן מפרעונות קרן והן מפרעונות ריבית, א"ו) של 3.48-2.56 שנים. זאת, כאשר הריבית אותן הן נושאות נעה בין 2.87% ל-5.4% (הסדרות צמודות למדד המחירים לצרכן ונושאות ריבית קבועה, מלבד ריבית משתנה והצמדה לדולר בסדרה ב').

חברה לישראל