ביהמ"ש: חדר מדרגות בבניין משרדים אינו יכול לשמש כ"חדר עישון"

השופט רחמים כהן: "חדר מדרגות של בניין הוא מקום ציבורי, והפיכתו ל'פינת עישון' מהווה לעג לחוק"

האם חדר המדרגות בבניין משרדים יכול לשמש כ"אזור עישון" מוגדר? לפי פסיקה שנתקבלה באחרונה בבית משפט השלום בתל-אביב על-ידי השופט רחמים כהן, התשובה היא לא - חדר המדרגות אינו יכול לשמש "אזור עישון" על-פי חוק.

התובעת, חברת קסם מילניום, נגד חברת מיקדן-ספנות, שכנתה לבניין המשרדים ונגד נציגות הבניין, טוענת כי חדר המדרגות הפך ל"אזור עישון" בניגוד לחוק.

התביעה כאמור נתקבלה תחת ההסבר כי חדר המדרגות אינו עונה להגדרת החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים, מאחר שינו מקיים את התנאים המצטברים הקבועים בחוק: חדר המדרגות אינו מהווה "חדר" או "אולם", נמצאים בו אנשים שאינם מעשנים, ואין חשיבות למידת ההתאמה שבוצעה בו באמצעות התקנת פתחי אוורור. כמו כן, ההחלטה להפוך את חדר המדרגות ל"אזור עישון" התקבלה מבלי להתייעץ עם העובדים, וזאת בניגוד לחוק.

השופט כהן ציין בפסק הדין: "חדר מדרגות של בניין הוא מקום ציבורי, והפיכתו ל'פינת עישון' מהווה לעג לחוק".

התובעים ציינו כי חדר המדרגות הפך לאזור עישון "רשמי" גם באמצעות דלי חול המשמשים כמאפרות. אלה, משמשים גם כמעצור לדלתות חדר המדרגות, וכך, לטענתם חודר עשן הסיגריות למשרדים. בנוסף, גרם המדרגות המשותף משמש את עובדי החברה ואורחיהם, כאשר אין מעלית המובילה למשרדים.

מנגד טענו הנתבעים, כי מדובר בתביעה קנטרנית עקב סכסוך ממושך של התובעים עם נציגות הבניין. הסכסוך שברקע, כולל הפסקת תשלום דמי ניהול וכתוצאה מכך אי-תיקון המזגן במשרד התובעים - מה שהוביל לפתיחת "דלת אש" הפונה אל חדר המדרגות, ומכאן כניסה העשן אל המשרדים. "אילו היו מקפידים לסגור את דלת האש כפי שקובע החוק, לא היה נכנס עשן למשרדים", מציינים התובעים.

להגנתם טענו שפעלו בהתאם לחוק למניעת עישון על-די התקנת ונטה בחדר המדרגות והקפדה על איסור העישון ביתר חלקי הבניין.

בשורה התחתונה, השופט קבע כי המעשנים יצטרכו למצוא פתרון אחר ולפנות את חדר המדרגות מעשן.

בשל המחלוקות שהעלתה התביעה, פסק שהתובעים לא יישאו בהחזר הוצאות משפט ושכר עוה"ד של הנתבעים.

(א 039435/07, 5129371, 54678313)