התערבות מאסיבית של בנק ישראל בשוק המט"ח הקפיצה את הדולר ב-3.3%

גלובס tv היציג נקבע ב-3.866 שקלים ■ הערכות: בנק ישראל קנה ביומיים האחרונים כ-1.3 מיליארד דולר ■ האירו היציג עלה ב-3.6% ל-5.562 שקלים

הפצצה שהטיל אתמול (ב') הנגיד סטנלי פישר בשוק המט"ח עובדת לעת עתה. הדולר זינק היום ב-3.3% ושערו היציג נקבע ב-3.866 שקלים, כאשר האירו היציג עלה ב-3.6% ל-5.5622 שקלים. המטבעות הזרים התחזקו מול השקל לאחר שבנק ישראל הודיע על העמקת מעורבותו בשוק המט"ח על ידי רכישות אקראיות של דולרים בכמויות בלתי מוגבלות - מעבר לרכישת 100 מיליון הדולרים הקבועים מדי יום.

בחדרי המסחר בבנקים מסרו ל"גלובס" כי בנק ישראל קנה ביומיים האחרונים כ-1.3 מיליארד דולר בשוק המט"ח. בכיר בחדר מסחר באחד הבנקים הגדולים אמר ל"גלובס", כי "בכל שעה בנק ישראל מתקשר לכאן ישירות ומבקש לקנות עוד ועוד דולרים, בכמויות של עשרות מיליונים בכל פעם. זה טירוף".

הדולר החל להתחזק מייד עם הודעת בנק ישראל אתמול. שערו היציג של הדולר נקבע אתמול על 3.743 שקלים, ירידה של 1.2%. אולם לאחר הודעתו של בנק ישראל החל הדולר להתרומם לכיוון ה-3.8 שקלים. התחזקותו של המטבע האמריקני בשוק המקומי בולטת היום במיוחד, שכן בעולם הדולר ממשיך להיחלש מול המטבעות המובילים במקביל לעלייה בשוקי המניות ובסחורות. הדולר נחלש בתקופה האחרונה בעוד המשקיעים בעולם נוהרים לאפיקים מסוכנים יותר כגון מניות וסחורות, ונוטשים את הדולר שנחשב לחוף מבטחים בתקופות של אי ודאות וטלטלות בשווקים.

היום בשעה 15:30 יפורסמו בארה"ב נתוני מאקרו חשובים שישפיעו על המסחר בשוק המט"ח העולמי, כך שייתכן כי תהיה לכך השפעה על השוק המקומי גם כן. הנתונים נוגעים להכנסה ולצריכה הפרטית בחודש יוני, כאשר נתון הצריכה הפרטית הוא החשוב יותר שכן היא אחראית לכ-70% מהצמיחה הכלכלית בארה"ב. הצריכה צפויה לעלות ב-0.2% ביוני לאחר עלייה של 0.3% במאי.

"פישר מטפל בבעיה אחת ויוצר אחרת"

שאלת השאלות היום בשוק המט"ח היא עד כמה יכול פישר להשפיע על הדולר ולאיזו תקופה. בבנק ההשקעות הבריטי ברקליס קפיטל מעריכים כי המהלך לא יצליח לעצור את התחזקות השקל, אולם בשוק נשמעים גם קולות אחרים.

"תיאורטית, פישר יכול להעלות את הדולר לאן שירצה", אומר ל"גלובס" שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה. "בנק ישראל גוף חזק ובעל השפעה רבה בשוק. יש לו כמות אינסופית של שקלים כי הוא זה שמדפיס אותם. פישר יכול להעלות את הדולר ל-4 שקלים ואף יותר".

מעוז מעריך שפישר שוגה בהחלטתו לא להעלות את הריבית ולהמתין לפדרל ריזרב שיעשה זאת ראשון. לדבריו, פישר מחכה לשינוי במגמת הדולר בעולם ולצמיחה שתחזור כאן בישראל, אך הדבר עלול לקרות בעוד כחצי שנה ובינתיים בנק ישראל ממולכד.

"זו שגיאה לא להעלות ריבית", מדגיש מעוז. "פישר מטפל בבעיה אחת ויוצר בעיה אחרת - אינפלציה. הוא ידפיס כמויות לא ידועות של כספים כדי לרכוש עוד ועוד דולרים. במקביל, הריבית בישראל נמוכה מאוד ולמעשה הריבית הריאלית בישראל היא הנמוכה בעולם. האינפלציה תורגש בכל פינה. פישר מממן בעקיפין את העלייה במניות, במחירי הדירות ובשכר הדירה. המצב בשוק הדיור יילך ויחמיר - מחירי הדירות ימשיכו לעלות".

רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו בלידר שוקי הון, סבור שהמהלך של פישר דווקא חיובי ומהווה את השלב הראשון ביציאה הדרגתית של הבנק המרכזי מההתערבות שלו בשוק המט"ח.

"המרכיב שהיה חסר לפישר הוא אי ודאות", אומר גוזלן. "הוא מכניס את האלמנט הזה לשוק ומסמן מצבים של ייסוף חריג ומהיר בשקל ולהם הוא יגיב. פישר ייצא בהדרגתיות מההתערבות הקבועה בשוק ויעבור לאסטרטגיה של התערבות אקראית ולא ידועה. זוהי אסטרטגיה נכונה כיוון שההתערבות הקבועה היא מדיניות שקופה שהשוק כבר הפנים ולמד".

גוזלן מדגיש כי אין בכוונתו של פישר להילחם נגד מגמת הדולר בעולם ואין ביכולתו לעשות זאת, אלא באופן זמני. במילים אחרות, אם הדולר ימשיך בעולם, פישר לא יוכל לעצור את היחלשותו מול השקל.

"להערכתי", אומר גוזלן, "כל עוד הסנטימנט החיובי בשוקי המניות נמשך, אין סיכוי שנראה פיחות בשקל מול הדולר. כשיגיע התיקון בשוקי המניות, ככל הנראה ברבעון האחרון של השנה, נראה את הדולר חוזר אפילו ל-4 שקלים".

"בנק ישראל רכש אתמול 200-300 מיליון דולר"

חלק מהגופים הזרים החלו להגיב על המהלך הטרי של פישר בשוק המט"ח. בקרדיט סוויס ממשיכים להעריך שעד סוף הרבעון השלישי, כלומר עד סוף חודש ספטמבר, יתחיל פישר בנסיגה הדרגתית של הרכישות הקבועות שלו בשוק המט"ח ויעבור לטקטיקה של רכישות אקראיות בסכומים בלתי ידועים.

"חלק מהסוחרים בשוק מסרו כי בנק ישראל רכש אתמול 200-300 מיליון דולר ובכך גיבה במעשים את הודעתו מאתמול", אומרים כלכלני קרדיט סוויס. יש לציין כי לפי הערכות של פעילים אחרים בשוק, הבנק רכש אתמול סכום גבוה יותר - כחצי מיליארד דולר.

כלכלני סיטי מסרו כי "מספר הולך וגדל של משקיעים שכנעו את עצמם כי מדיניות ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח לא תחזיק לאורך זמן בשל התגברות הלחצים האינפלציוניים. עם זאת, המדיניות החדשה של בנק ישראל דוגלת בפחות שקיפות. הבנק עדיין מתמודד עם דילמה לא פשוטה, שכן האינפלציה מחייבת הידוק מוניטרי".

[לאתר המט"ח]