ברקליס לא נרתע מסטנלי פישר: "התערבות מילולית" לא תעצור את התחזקות השקל

כלכלני הבנק "נותרים שוריים על השקל" ומעריכים כי בנק ישראל לא יצליח לעצור את התחזקותו ■ "משיחות שערכנו עם קובעי המדיניות במשק הישראלי ועם גורמים בשוק ההון לפני 3 שבועות עולה כי הפעילות הספקולטיבית בשוק המט"ח נמוכה"

שינוי מדיניות ההתערבות בשוק המט"ח של בנק ישראל מצליח אמנם לחזק לעת עתה את הדולר מול השקל, אך בבנק ההשקעות הבריטי ברקליס, אשר עמדתו השורית על השקל ידועה זה מכבר, לא מתרגשים מהצהרתו של הנגיד סטנלי פישר.

"אנו נותרים שוריים על השקל", אומרים כלכלני ברקליס, ומשגרים עקיצה לעבר פישר תוך שהם מכנים את הצעד בו נקט אתמול: "התערבות מילולית". נזכיר כי ל"גלובס" נודע שבנק ישראל כבר החל אתמול להגביר את רכישות הדולרים, ולפי הערכות בשוק בנק ישראל רכש אתמול 200-300 מיליון דולר.

האנליסטים טוענים כי הם אינם מופתעים מהמהלך של פישר, שכן הביקור האחרון שלהם בישראל הביא אותם למסקנה שבנק ישראל מודאג מפעילות של ספקולנטים בשוק המט"ח אשר מביאה להתחזקות השקל. פעילות זו אינה רצויה בייחוד על רקע המיתון במשק, שכן היא פוגעת בייצוא מעבר לפגיעה שמסב המיתון.

"הערכתנו בדבר המשך ייסוף השקל לא מבוססת על פעילות ספקולטיבית", אומרים בברקליס. "אנו טוענים שהנתונים הכלכליים בישראל מספיקים כדי להביא לייסוף השקל. אנו נותנים קרדיט לכלכלה הישראלית והשקל יתחזק כתוצאה מכך. משיחות שערכנו עם קובעי המדיניות במשק הישראלי ועם גורמים בשוק ההון לפני 3 שבועות עולה כי הפעילות הספקולטיבית בשוק המט"ח נמוכה".

בשבוע שעבר שוחח "גלובס" עם האנליסט קון צ'ו מברקליס, אשר העריך כי הדולר ייחלש ל-3.7 שקלים תוך 3 חודשים ויגיע ל-3.6 שקלים בשנה הקרובה. ברקליס הוא שחקן מרכזי ומוכר בשוק המט"ח הישראלי ותחזיותיו אכן מתממשות לא פעם. כך, למשל, העריכו הכלכלנים בתחילת חודש יוני, כאשר הדולר נשק ל-4 שקלים, כי המטבע האמריקני ייחלש ל-3.78 שקלים תוך 3 חודשים, ואכן כך קרה.