ברקליס: "הדולר יירד ל-3.6 ש'; אם בנק ישראל רוצה לחזק הדולר הוא צריך לקנות יותר מ-100 מ' ד'"

פחות מחודשיים חלפו מאז שברקליס המליץ למשקיעים למכור דולרים וטען כי הוא יגיע ל-3.78 שקלים, מה שאכן קרה במסחר במט"ח אתמול ■ האנליסט קון צ'ו ל"גלובס": "אף אחד לא רוצה באמת לראות דולר חזק" ■ לאתר המט"ח של "גלובס"

"נותרים שוריים על השקל". אלו המילים אותן בחרו כלכלני ברקליס קפיטל בסקירה שפירסמו על שוק המט"ח בתחילת חודש יוני. הדולר נשק אז לרמה של 4 שקלים, אך בברקליס התעקשו כי הוא ייחלש ל-3.78 שקלים והציעו למשקיעים לקנות אופציות מכר (PUT) על הדולר. כעת, משהדולר הגיע ליעד של ברקליס, בבנק ההשקעות הבריטי מעריכים כי המטבע האמריקני לא יעצור כאן.

"הגיוני מאוד שהדולר ייחלש מול השקל", אומר האנליסט קון צ'ו ל"גלובס", ומנתח את הצמד דולר-שקל משתי זוויות. "מהצד הישראלי, התחזית הכלכלית תומכת בשקל. הכלכלה הישראלית כבר ראתה את נקודת השפל במשבר, ובנוסף בנק ישראל יפסיק את תכנית רכישות המט"ח. מהצד של הדולר, המטבע האמריקני נתון תחת לחץ גם מול האירו ומטבעות אחרים בעולם. לכן, נוח לנו להמליץ 'לונג' על השקל".

משהגיע הדולר ליעד שהציבו לו בברקליס, צ'ו מסמן כעת את היעדים הבאים: "הדולר יירד ל-3.7 שקלים תוך 3 חודשים ויגיע ל-3.6 שקלים בשנה הקרובה". לדבריו, ביצועי הכלכלה הישראלית יתעלו על פני אלו של הכלכלה האמריקנית, ולראייה בישראל כבר יש עודף בחשבון השוטף (מה שתומך בהתחזקות השקל) וההשקעות הזרות זורמות ארצה.

דולר חזק - "תסריט לא רצוי"

בנק ישראל הותיר שלשום (ב') את הריבית במשק על 0.5% ומסר כי ימשיך בתכנית רכישות המט"ח שלו, אולם הוא ציין כי יפסיק את תכנית רכישות האג"ח הממשלתיות ב-5 באוגוסט. בכך, הבנק החל לסגת מאסטרטגיית ההרחבה המוניטרית שלו, אשר ליוותה את המשק בחודשי המשבר הכלכלי. השאלה העיקרית היא מתי יפסיק הבנק לרכוש דולרים בשוק, ולפי ההערכות בשוק הדבר יקרה בתחילת 2010. אלא שבברקליס מעריכים אחרת.

"בנק ישראל כבר אותת אתמול שהוא משנה את המדיניות שלו", אומר צ'ו. "יש להם דילמה קשה - כיצד לסיים את התכנית. הם ינסו לעשות זאת כך שזה לא יפריע לשוק המט"ח, כלומר זו תהיה הפסקה הדרגתית ולא מיידית. אנו מעריכים כי ההפסקה ההדרגתית תחל ברבעון הרביעי של השנה".

לשאלת "גלובס" מה יכול בנק ישראל לעשות אם ברצונו לחזק את הדולר, אמר צ'ו: "הבנק עשה עבודה טובה ותכנית רכישות המט"ח התאימה בשעת המיתון כשהאינפלציה הייתה נמוכה. באופן היפותטי, אם הוא רוצה לחזק את הדולר עליו להגביר את ההתערבות, כלומר לרכוש יותר מ-100 מיליון דולר ביום".

אך צ'ו מסביר כי "אף אחד לא רוצה באמת לראות דולר חזק", כיוון שהתחזקות הדולר תתרחש במקביל לירידות בשוקי המניות ולחולשה של הכלכלה הגלובלית, כפי שקרה בשנת המשבר האחרונה. בתרחיש זה, המשקיעים בורחים מאפיקים מסוכנים לעבר הדולר, שנחשב כחוף מבטחים בעתות משבר.

"לא נרצה לראות שוב את מה שקרה פה בשנה האחרונה. זה תסריט לא רצוי", מסכם צ'ו.

[לאתר המט"ח]