הזדמנות נדירה לשנות חוקי משחק

המגזר העסקי יכול כעת להוביל שינוי, התנאי לכך הוא בלכידותו. אסור לו לעסוק בנושאים משניים שלא ישנו את המציאות במאומה

היה זה יצחק רבין ז"ל שבנאומו, לפני מסיימי קורס פיקוד ומטה של צה"ל ב-1992, אמר: "לאחת הבעיות הכואבות שלנו יש שם פרטי ושם משפחה - זהו צירוף שתי המילים 'יהיה בסדר'. צירוף המילים הללו, הנטוע כל-כך חזק בהוויה הישראלית הוא בלתי נסבל. מאחורי שתי המילים הללו חבויה תרבות ה'סמוך', אותה תרבות של אי ירידה לפרטים ואי לקיחת אחריות אישית או קבוצתית".

לצערי, למדה מדינת ישראל על בשרה את משמעותה הכואבת של תרבות הסמוך, ובשנים האחרונות ביתר שאת. זוהי גם תמצית הבעיה של המגזר העסקי, שבימים קשים אלו אינו יכול עוד להעמיד פנים כאילו העסקים מתנהלים כרגיל, וחייב לפעול על מנת לשנות את חוקי המשחק.

קחו למשל את סוגיית תהליך המשילות במדינה: הכנסת מחוקקת אלפי חוקים במושב אחד (פי חמישה מהפרלמנט הבריטי בתקופה מקבילה), הממשלה מחליטה אלפי החלטות בשנה, כאשר בפועל יותר ממחצית ההחלטות אינן מיושמות כלל ולאלפי החוקים הנחקקים יש מקום של כבוד בארכיון הכנסת. אין צורך להזכיר כי רובם אינם נאכפים כלל.

כיום, בעל עסק עוד בטרם התחיל את יום עבודתו, נדרש להתמודד עם עשרות בעיות. הסיבה לכך נעוצה בהתמודדות היומיומית הבלתי פוסקת עם הבעיות הקשות באמת הנוגעות למשילות, חוקים, תקנות וצווים, כשמעל לכל אלו מרחפות הבירוקרטיה והרגולציה האינסופיות.

יצירת ההידברות בין ארגוני המעסיקים לממשלה במסגרת "השולחן העגול" הינה הזדמנות נדירה שבאמצעותה ניתן לחולל את שינוי. טוב עשה שר האוצר שהקים פורום המורכב מהמגזרים השונים שמטרתו טיפול בבעיה, לא טוב אם תהיה זו רק עוד וועדה. על המגזר העסקי להכריח את הממשלה לחולל שינוי. התנאי לכך הוא בלכידות המגזר העסקי. אסור לו לעסוק בנושאים משניים שלא ישנו את המציאות במאומה.

אם נצליח הפעם נוכל לשנות את הסביבה העסקית של העסקים בישראל, כך שכלכלת ישראל תצעד קדימה ותוכל להתמודד עם התחרות העולמית. די לשבת בחיבוק ידיים ולומר "יהיה בסדר", יש לקום ולפעול לעשות כן, כי כפי שזה נראה כעת, לא תהיה הזדמנות נוספת בטווח הנראה לעין. *

הכותב הוא מנכ"ל התאחדות התעשיינים