הרשות נתונה - וגם מזהירה

אולי העלאת הביטוח הלאומי מוצדקת, אך לא ראוי לשלול זכויות באיומים ואזהרות

כידוע, החל מהחודש עולה תקרת מס הביטוח הלאומי פי שניים - מכ-38 אלף שקל לכ-77 אלף שקל לחודש. כלומר, עלייה משמעותית בתשלום המס לשכירים ברמות הבינוניות-גבוהות. דבר כזה לא יכול לעבור מבלי שהמוח היהודי ימציא פטנט כלשהו כדי לנסות לבטל, או להקטין, את רוע הגזירה. והפטנט שנמצא הוא ממש לא מסובך: מהיום אני לא שכיר אלא חברה.

כלומר, השכיר הופך את עצמו לחברה, מה שמוריד מעליו את נוטל הגידול במס.
אבל אז באה רשות המסים, שגם בה יושבים מוחות יהודיים, והודיעה כדלקמן: "רשות המסים מזהירה כי תבחן מקרים שבהם שכירים ועצמאים שינו את צורת ההתאגדות שלהם רק כדי להימנע מתשלום המס או להפחיתו בצורה בלתי נאותה". במקרים אלה, נאמר עוד בהודעה, ייערך "טיפול שומתי שבו ייבחנו, בנוסף לביקורת הרגילה בתיק, היבטי המס הקשורים לאותה הימנעות או הפחתת מס בלתי נאותה".

רשות המסים מזהירה??!! מפני מה? ככל הידוע, הקמת חברה היא זכות של כל אזרח. אז אם יש חשדות שהחברה הוקמה, הוא שהיא מנוצלת, למעשים אסורים בוודאי שהרמת המסך שלה היא מוצדקת והכרחית.

ואם תאמרו שניסיון לעקוף חוקי מס באמצעות הקמת החברה הוא אסור ובכן, יש אין ספור פסיקות משפטיות, גם של העליון, לפיהן מעשה מסוג כזה נכנס לקטגוריה של תכנון מס, ולכן הוא כשר ולגיטימי.

מה קורה לגבי אנשים שלאחר הגדלת המס הקודמת הקימו חברה, ועם ביטול ההגדלה סגרו אותה? יש מומחי מס במקרים כאלה רשאית רשות המסים לקבוע כי חברה היא מלאכותית. נראה כי הראציו של טענה זו הוא שממקרה כזה עולה שהאדם אכן הקים חברה מלאכותית. לא בטוח שזה כך. היתה העלאה, האדם הקים חברה - לאיזה צורך? "לרמות" את הביטוח הלאומי? או כתכנון מס? האם אסור לעשות תכנון מס, לבטל אותו ולחזור עליו פעם נוספת?

אפשר להתווכח אם העלאת שיעור מס הביטוח הלאומי מוצדקת או לא, האם מה שיועיל לביטוח הלאומי לא יזיק בסופו של דבר למשק בכללותו, כמו כל הגדלה של מס. אבל לא ראוי, ואולי אף לא חוקי, גם להעלות את המס, וגם לשלול זכויות מוקנות באמצעות איומים ואזהרות.

שלם גם עם תיק נודלמן?

ליברמן במסיבת עתונאים אתמול לרגל המלצת המשטרה להעמידו לדין: "אני שלם עם כל מה שעשיתי, אם הייתי צריך לחזור שוב על הדברים, הייתי עושה זאת" האם זה אומר שהוא היה חוזר ושוכח את תיק המסמכים הקפריסאיים אצל ח"כ נודלמן?