ביהמ"ש: חברי טיול מאורגן יפוצו בגלל מדריך לא מספיק מקצועי

ביהמ"ש פסק כי חברת "פגסוס" תשלם 2,000 שקל לכל נוסע בגלל שמדריך הקבוצה לא היה בקי באתרי התיירות

בית משפט השלום בתל-אביב פסק כי חברת הנסיעות והתיירות "פגסוס" תשלם פיצוי של 2,000 שקל לכל אחד מ-37 חברי קבוצת טיול מאורגן, משום שמדריך הטיול נמצא כבלתי כשיר להדריך את הטיול.

וזהו תקציר המקרה: המטיילים השתתפו בטיול מאורגן לארה"ב ולקנדה למשך 3 שבועות במהלך ספטמבר-אוקטובר 2007. כל נוסע שילם 17,000 שקל.

בבסיס טענותיהם הדגישו חברי הקבוצה כי מדריך הטיול התגלה כחוסר ידע בסיסי בכל הקשור לארה"ב, וכפי שפירטו בתביעתם: "חוסר הידע התבטא בכך שההדרכה הסתכמה בקריאת חומר מן הכתב. חוסר בקיאותו באתרי התיירות שבמסלול גרר לארגון זמנים לקוי ולתדרוך לקוי לקראת הביקור באתרים... המדריך לא פעם נזקק להכוונה מצד העוברים והשבים, דבר הבא ללמדך על חוסר התמצאותו במסלול".

עם חזרתם ארצה אירגנה "פגסוס" פגישה עם המטיילים המאוכזבים, בעקבותיה הוצע לכל אחד פיצוי של 110 דולר כזיכוי למימוש בנסיעה הבאה עם החברה. המטיילים דחו את ההצעה וכאמור עברו לערכאות המשפטיות. בתביעתם דרשו פיצוי של 5,000 שקל לכל אחד. את קבוצת המטיילים ייצג עו"ד אביעד הוכברג.

"המדריך משול לרועה של העדר"

על חשיבותו של המדריך בטיול מאורגן אין ערעור. לצד תוכנית ומסלולים מעניינים, הוא מהווה שיקול חשוב בבחירת טיול כזה או אחר. בתוכנית הטיול, כך צויין בתביעה, הדגישה "פגסוס" כי "מדריכינו חיים ונושמים את היעדים... רק הטובים ביותר מדריכים אצלנו. נבחרת זו היא מקור הגאווה שלנו".

לצד טענותיהם על המדריך, טענו המטיילים כי פגמים אחרים שליוו את הטיול העיבו על הנאתם ממנו: כך לדוגמה טענו כי הובטח להם אוטובוס צמוד - מה שלא היה לחלוטין מדויק לאורך כל הטיול, ובחלק מהמקרים אף טענו כי "האוטובוס שהועמד לרשות הקבוצה היה ישן, קרוע ומסריח". עוד התלוננו על ארוחות הבוקר באחד מבתי-המלון. טענות אלה לא התקבלו על-ידי השופטת חנה פלינר והוגדרו על-ידיה כתקלות מינוריות.

במהלך הדיונים בבית המשפט הדפה "פגסוס" את טענות המטיילים והגדירה אותן כ"זוטי דברים" שאינם מצדיקים תביעה. בנוסף הדגישה כי מאחורי חברי הקבוצה עומדים מספר גורמים "מארגנים ומסיתים, והם אלה שיצרו את הדינמיקה השלילית שהתפתחה עם המדריך". עוד נטען כי המדריך מנוסה וזוכה להערכה רבה.

בפסק הדין ציינה השופטת את משקלו הרב של המדריך בטיול מאורגן: "המדריך משול לרועה של העדר". השופטת פלינר התרשמה כי המדריך הנדון לא "חי ונשם את היעד", וציינה: "המדריך, טוב ככל שיהיה בהדרכת מסלולים אחרים, נקרא לדגל ברגע האחרון... ולפיכך סבורני כי הנתבעת (פגסוס) התרשלה בבחירת המדריך והפרה את המצגים שיצרה בפני הקבוצה".

מכיוון שהטיול קויים במלואו - והמטיילים קיבלו תמורה לכספם אך הנאתם נפגמה - פסקה השופטת פיצוי בגין עוגמת-הנפש בגובה 2,000 שקל לכל אחד (סך של 74,000 שקל). (א 020410/08).