מדוע ברזיל מושכת משקיעים

בחצי השנה החולפת עלו מדדיה בשיעורים המגמדים עליות אחרות. כך משקיעים בה

על הפוטנציאל הכלכלי הטמון במדינות ה-BRIC - ברזיל, רוסיה, הודו וסין - נדמה שאין צורך להכביר מילים. אולם, בעוד סין והודו מקבלות את מרב תשומת הלב, ורוסיה סובלת מאי-יציבות שהופכת את ההשקעה בה לתנודתית ולמסוכנת, ברזיל נותרת יחסית בצל.

חבל, בעיקר משום שהמדדים הברזילאיים עלו בשיעורים גבוהים למדי בחצי השנה החולפת - שיעורים גבוהים הרבה יותר משיעור העלייה של השוק האמריקאי, ומכיוון שבטווח הארוך נראה כי השקעה בברזיל עשויה להניב תשואות נאות מאוד. איך משקיעים?

הנה כרטיס הביקור של המדינה, והסיבות שבגללן כדאי לשים לב אליה.

1. הפוטנציאל

ראשית, מדובר ביצרנית הסחורות החקלאיות הגדולה בעולם. היא מייצאת סוכר, קפה, תירס, פרי הדר, בשר ועוד בהיקפים עצומים לכל חלקי העולם. במדינה גם מופקות כמויות גדולות של דלקים מקני הסוכר שגדלים בשטחה. הכמות העצומה של מי השתייה הנמצאים במדינה (כ-20% מתכולת מי השתייה בעולם) מספקת את כל צורכי השתייה של האוכלוסייה, ואת צורכי השקיית הגידולים החקלאיים.

המים האלה גם מנוצלים לייצור אנרגיה הידרואלקטרית המספקת את מרבית צריכת החשמל של המדינה (כ-85%). הממדים העצומים, המשאבים האין-סופיים כמעט, וכוח העבודה הזול והרב הנמצא בה (בברזיל כמעט 200 מיליון בני אדם), יאפשרו לה להגדיל את ההיקפים האלה באופן משמעותי וללא קושי רב גם בעתיד.

מומחים מעריכים שאין מדינה אחרת שתוכל לייצר את הסחורות הללו בקצבים או בהיקפים נרחבים המתקרבים לכוח הייצור של ברזיל.

ממשלת ברזיל, מצדה, נקטה צעדים משמעותיים למדי לייצוב המצב הכלכלי במדינה, ולשם חזרה לצמיחה כבר בעתיד הקרוב. הבנק המרכזי בברזיל הוריד את הריבית ופועל לשם הימנעות מאינפלציה, תוך פיקוח הדוק על הבנקים. המטבע הברזילאי ממשיך לשמור על יציבות לאורך המשבר.

2. הסיכונים

למרות היציבות השלטונית בשנים הנוכחיות, ברזיל היא עדיין מדינת עולם שלישי עם בעיות שחיתות חמורות, בעיקר בסקטור הציבורי. נוסף על כך, האבטלה בברזיל גבוהה מאוד, ובחלקים נרחבים בברזיל עדיין חסרים תנאי מחיה נאותים, תשתיות מספיקות, ולעתים אפילו חשמל, מה שעשוי להעיב בעתיד על היציבות השלטונית. ברזיל היא גם בעלת שיעורי המס והריבית מבין הגבוהים בעולם, מה שעשוי להקשות את הצמיחה העתידית.

חשוב מאוד גם לזכור כי שוק המניות הברזילאי נשען במידה רבה על זרימת כספים מחו"ל, ולכן הוא גם רגיש מאוד לשינויים. כל זעזוע קטן במדינה יכול, לכן, להתנפח לתנודתיות גבוהה במדדים ובמחירי המניות.

3. ההזדמנויות

פרט לאפשרות להשקיע במניות של חברות ברזילאיות בודדות, דרך טובה ליהנות מהצמיחה של ברזיל היא באמצעות שפע של תעודות סל שעוקבות אחר המדדים הברזילאיים. מבין התעודות הישראליות ישנן פסגות סל ברזיל, קסם MSCI ברזיל וקסם ברזיל.

מבין האמריקאיות ישנן ה-EWZ, שעוקבת אחר מדד המניות של מורגן סטנלי בברזיל, וה-BRF, שעוקבת אחר המדד הברזילאי של חברות קטנות יותר, ולכן עשויה לשקף טוב יותר את הצמיחה בברזיל.

אם אתם מאמינים שמנהל השקעות מסוים מסוגל לזהות את המניות האטרקטיביות יותר מתוך השוק הברזילאי, ולכן אתם מעדיפים להשקיע באמצעות קרן הנאמנות שהוא מנהל, תוכלו לבחור בין כמה קרנות המשקיעות בברזיל, כגון מגדל ברזיל ואמריקה הלטינית, רוטשילד ברזיל, ופסגות ברזיל ואמריקה הלטינית.

yinon@bursa4u.com