מלאי הנפט הגולמי עלה בשבוע שעבר: הנפט עלה ב-0.8% ל-71.97 ד' בנעילה

סוכנות האנרגיה: חשש להתפרצות אינפלציונית בעקבות הזינוק במחירי הנפט ■ מוקדם יותר הנפט נסחר מתחת ל-70 דולר לחבית ■ מלאי הנפט הגולמי עלה ב-1.7 מיליון חביות, לעומת צפי לעלייה של 1.5 מיליון

הכלכלה העולמית לא תוכל לעמוד בעוד עלייה של מחירי הנפט . כך הזהיר היום (ד') הכלכלן הראשי של סוכנות האנרגיה הבינלאומית, פאתיח בירול, כאשר מחירי הנפט נעו לקראת שיא שנתי. בירול אמר ל"פייננשל טיימס" שמחיר הגבוה מ-70 דולר לחבית, עלול להחניק את ההבראה הכלכלית העולמית.

המחיר תיקן וסיים בעלייה, לאחר פרסום דו"ח המלאים השבועי שפרסמה סוכנות האנרגיה, שהראה כי מלאי הנפט הגולמי עלה ב-1.7 מיליון חביות בשבוע החולף שהסתיים ב-31 במאי ל-349.5 מיליון חביות, לעומת צפי לעלייה של 1.5 מיליון חביות. הדו"ח הראה ירידה של 1.1 מיליון חביות במלאי תזקיקי הנפט. מוקדם יותר במסחר, מחיר הזהב השחור אף ירד מתחת ל-70 דולר לחבית.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בספטמבר סיים בעלייה של 0.8% או 55 סנט, ל-71.97 דולר לחבית, במסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק.

"מאט את ההבראה"

"אם נלך צעד אחד נוסף, אם נראה את המחירים עולים בהרבה יותר, אנו עלולים לראות שזה מאט ומחניק את ההבראה", הוא אמר בהתייחסו למחירי הנפט ביום ו' האחרון, כאשר מחיר הנפט באירופה נע סביב 70 דולר לחבית.

אתמול עלה מחיר הנפט ל-73.75 דולר לחבית, שיא לשנת 2009, על רקע נתוני הייצור הטובים שפורסמו בסין ונתוני הבנייה בארה"ב.

בחודשים האחרונים הועלו חששות שהאפקט האינפלציוני של מחירי אנרגיה גבוהים עלול להשפיע על האמצעים המוניטריים שנוקטות ממשלות מערביות כדי לחלץ את הכלכלות שלהן מן המיתון.

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, וראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, קראו בפסגת ה-8G באיטליה בחודש שעבר למעקב טוב יותר אחר שוקי האנרגיה. בשבוע שעבר החל המפקח על שוקי הסחורות בארה"ב לקיים שימועים שצפויים להניב עוד הגבלות על המסחר בחוזים עתידיים על סחורות.

בירול אמר ל"פייננשל טיימס" שהמאמצים לרסן את הפעילות הספקולטיבית במחירי הנפט הן "צעד חיובי", אך הם אינם צפויים להניב ירידת מחיר משמעותית. לדבריו, כלכלות עניות כמו מדינות תת-סהרה באפריקה, ייפגעו במיוחד מעליית המחיר. "הן ייכנסו למעגל קסמים אכזרי של חובות כדי לממן את יבוא הנפט שלהן, כפי שקרה להן לפני כמה שנים".

הבעיה האמיתית לדעתו, היא הירידה בהשקעות בהפקת נפט, שהחריפה בחודשים האחרונים. "אם תימשך הירידה בהשקעות בפעילות החיפוש והקידוח, בתוך כמה שנים יהיו לנו קשיים גדולים". בירול מעריך שהביקוש הסיני יקבע במידה רבה את מחירי הנפט, והאיזון העולמי בין הביקוש להיצע עלול להתהדק מאוד, אם מדינות נוספות יחזרו לצמוח בשנים 2011 ו-2012.

זה לא התמריצים

פרנצ'סקו בלאנש, אסטרטג הסחורות של בנק אוף אמריקה, אמר שהמחיר הנסבל של הנפט נראה כמו משהו בין 70-80 דולר לחבית, כאשר מחיר של 80 דולר מהווה את הקצה העליון של הטווח מבחינת המדינות המפותחות. להערכתו, מחיר של 90-100 דולר לחבית עלול אפילו לפגוע בכלכלה הסינית.

לדברי בלאנש, מחירי הנפט והסחורות האחרות הנמוכים בסוף השנה שעברה סייעו כנראה לכלכלה העולמית יותר מכל תוכנית תמריצים ממשלתית. "כל ההבראה הזו מתבססת על יותר נזילות במערכת, בעוד שהבעיה האמיתית היא שלא היה בעולם די נפט".

[לטבלת חוזים עתידיים]