חברות הניקיון הגדולות תוקפות את ההסכם בענף הניקיון: "זהו מחטף"

מדובר בחברות הנמנות עם איגוד מתחרה לזה שחתם על ההסכם עם ההסתדרות ■ ההסכם מבטיח לעובדים בענף תוספת שכר של 20%

יום בלבד אחרי שחתמה ההסתדרות על הסכם חסר תקדים עם איגוד חברות הניקיון השייך לאיגוד לשכות המסחר, תוקף היום את ההסכם איגוד חברות הניקיון "הכל-ארצי" השייך ללשכת התיאום של הארגוניים הכלכליים - בראשות שרגא ברוש. ההסכם, נזכיר, מבטיח בין היתר שכר מינימום ענפי הגבוה ב-20% משכר המינימום במשק.

באיגוד זה נמנים דווקא החברות הגדולות בענף הניקיון, כמו ISS, האחים עובדיה, שלג לבן ועוד. באיגוד טוענים כי מדובר במחטף, שנועד לכפות גם עליהם את ההסכם. כעת הם דורשים משר התמ"ת שלא יוציא צו הרחבה להסכם, שיעניק לו מעמד של חוק ויחייב את כלל החברות בענף, ללא קשר לשייכותם לאיגוד כזה או אחר. איציק סבג, יו"ר האיגוד, טוען כי באיגוד שלו נמנים מרבית העובדים בענף, ולכן לכאורה צו הרחבה צריך להינתן רק אם ההסכם יכלול גם את האיגוד שלו. באיגוד מבהירים כי גם אם ידחה שר התמ"ת את דרישתם, הם יפעלו בערוצים משפטיים.

בהסתדרות מבהירים מנגד כי איגוד חברות הניקיון והתחזוקה בראשות דרור אטרי, עימו נחתם אתמול ההסכם, הוא ארגון יציג לכל דבר ולכן אין תוקף לטענות. עו"ד גל גורודיסקי, המייצג את האיגוד של סבג, טוען כי תוספת של 20% לשכר העובדים בענף תגדיל את חבות פיצויי הפיטורים של חברות הניקיון באופן משמעותי. "לשם ההשוואה, שכר המינימום הענפי בענף בשמירה גבוה משכר המינימום ב-2.5% בלבד", הוא מציין.

גורודיסקי טוען עוד כי איגוד לשכות המסחר, בראשות אוריאל לין, ניצל לאחרונה את החלל שנוצר בעקבות פרישתו של היו"ר הקודם של איגוד חברות הניקיון הכל-ארצי, כדי להקים איגוד מתחרה. האיגוד הזה, לדברי גורודיסקי, פעל במהרה לגייס חברות ניקיון, ואלה הודיעו להסתדרות על כוונתן לנהל מו"מ להסכם קיבוצי.

הטענות שמעלה האיגוד של סבג מצביעות על לא מעט אירוניה: דווקא מי שחתום על ההסכם שכל כך מיטיב עם העובדים הוא אוריאל לין, מי שתקף בחודשים האחרונים את עופר עיני ואת חוקי העבודה החדשים שגיבש - ואילו מי שמתנגד כעת להסכם הזה הוא איגוד שנמנה עם לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים בראשות שרגא ברוש - השותף הבכיר של עיני לעסקת החבילה במשק ולשורה של הסכמים אחרים.

באיגוד לשכות המסחר, אגב, כלל לא רואים בדבר אירוניה. היום הם מסרו בתגובה: "אין כל קשר בין התנגדות איגוד לשכות המסחר לחוקי העבודה לבין הרצון לחתום עם ההסתדרות הכללית על הסכם עבודה קיבוצי בענף חברות הניקיון ואחזקת מבנים, שיקבל צו הרחבה ע"י שר התמ"ת. בשני המקרים מדובר במטרות לגיטימיות של האיגוד שאינן סותרות אחת את השנייה".

אוריאל לין, נשיא האיגוד, ציין כבר מספר פעמים כי אין לאיגוד שום התנגדות להתארגנות של עובדים להקמת ועדים או לניהול משא ומתן. "ההתנגדות היא להפרת האיזון בין זכויות העובדים לבין זכויות היסוד של המעסיקים, ועל פי כיוון זה נוהל המאבק של לשכות המסחר. יצויין עוד כי על פי כיוון זה גם נוהל המשא ומתן בין ענף החברות לניקיון ואחזקת מבנים לבין ההסתדרות. לאיגוד לשכות המסחר היה אינטרס מיוחד בארגונן של החברות בענף הניקיון ואחזקת מבנים, על מנת להבטיח את תנאי העבודה של מגזר זה ובכדי למנוע מצב שהתחרות בענף תיעשה על גב העובדים".