מבחינת הציבור התפנית החיובית החלה: מדד אמון הצרכנים בישראל טיפס ל-87.6 נקודות

גלובס tv בכך בחרו משקי הבית בישראל להתייחס בעיקר לעליות בבורסה ובערכי החיסכון לטווח ארוך ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים בעריכת "גלובס מחקרים" בשיתוף קסלמן וקסלמן PwCישראל עלה ביולי ב-8.4 נקודות ל-87.6 נקודות (1996 = 100) לאחר שעלה ביוני ב-9.5 נקודות. כך מתווספת לה עוד אינדיקציה לפיה משקי הבית בישראל כבר השתכנעו - המשק נתון בעיצומה של תפנית כלכלית חיובית.

כל רכיבי המדד עלו ביולי, ואולם השיפור המשמעותי ביותר נרשם ברכיב בו נשאלו המשיבים באשר לציפיותיהם ביחס למצב המשק בעוד שישה חודשים - רק בתחילת השנה העריכו 46.6% מהמשיבים שהמצב יורע, ואילו ביוני סברו כך "רק" 21.8%. יתר על כן, נתון המגמה (ממוצע נע תלת חודשי) של המאזן נטו (משיבים אופטימיים מינוס פסימיים) היה ביולי חיובי בפעם הראשונה מאז מאי 2006.

מגמת העלייה בביטחון הצרכנים במרוצת החודשים האחרונים אינה ייחודית לישראל. באירופה חזר מדד אמון הצרכנים, בעריכת EuroStat, לרמתו קודם להחמרת המשבר בשלהי 2008. בארה"ב זינק מדד ה-Conference Board באביב, אך נסוג קלות לאחור בחודשיים האחרונים, בעיקר בגלל ההרעה בשוק העבודה.

מדוע עולה מדד אמון הצרכנים? נראה, כי לפחות בישראל הציבור מושפע פחות מפרמטרים כמו אינפלציה, אבטלה ושער חליפין, והרבה יותר מהעליות החדות במחירי ני"ע והתיקון בערכי החיסכון לטווח ארוך אשר מפיחים רוח חיים בתחושת העושר של הציבור.

הצריכה הפרטית תתרחב במתינות

מטרת מדד אמון הצרכנים היא אמידת תוואי הצריכה הפרטית ברבעונים הבאים. ובהקשר זה נציין, כי בהתחשב בנתוני המגמה של ציפיות הציבור ביחס למצבו הכלכלי האישי בעוד חצי שנה וכוונות ביצוע קניות לא שוטפות נראה, כי הצריכה הפרטית תרשום עלייה מתונה במהלך המחצית השנייה של 2009, לאחר ארבעה רבעונים של התכווצות.

על מה מתכננים הישראלים להוציא את כספם? ממצאי סקר המדד, המבוצע על ידי מכון סמית, מגלים, כי כ-9.2% מכלל המשיבים מתכננים לרכוש דירה - חדשה או מ"יד שנייה" במרוצת ששת החודשים הקרובים, כ-14.8% מתכננים לעשות כן לגבי מכונית ואילו 28.8% מהמשיבים מתכננים לרכוש מוצרים בני-קיימא - מקררים, טלוויזיות וכיוב' - בתוך חצי שנה.

להורדת חוברת המדד