ישראכרט ולאומי קארד נאבקים על אמריקן אקספרס

אמריקן אקספרס היא אחד מהמותגים הפיננסיים החוץ בנקאיים החזקים ביותר בעולם והבלעדיות להנפקת כרטיסי אמריקן אקספרס בישראל נמצאת מאז 1995 באופן בלעדי בידי ישראכרט

מאבק בין ישראכרט בבעלות בנק הפועלים לבין לאומי קארד בבעלות בנק לאומי על קבלת זיכיון אמריקן אקספרס בישראל. אמריקן אקספרס (אמקס) היא אחד מהמותגים הפיננסיים החוץ בנקאיים החזקים ביותר בעולם והבלעדיות להנפקת כרטיסי אמריקן אקספרס בישראל נמצאת מאז 1995 באופן בלעדי בידי ישראכרט. ההסכם בין אמקס לישראכרט מסתיים בסוף 2009 ולאומי קארד הביעה רצונה לקבל את הזיכיון.

כעת מנהלת אמריקן אקספרס משא ומתן מקביל עם ישראכרט, בניהולו של דב קוטלר, ועם לאומי קארד כדי לבחור למי תעניק את הזיכיון. ההערכות הן כי באמקס לא ירצו לוותר על ההפצה דרך ישראכרט, שהיא חברת כרטיסי האשראי הגדולה ביותר, אך יעדיפו להרחיב את הזיכיון לשתי החברות תוך הטלת מגבלות כדי לא לפגוע במותג. אמריקן אקספרס אמנם נהגה עד לפני כמה שנים לתת את הזיכיון להנפקת כרטיסיה רק לחברה אחת בכל מדינה. אולם המדיניות השתנתה לפני כמה שנים והניסיון שנצבר, בעיקר באוסטרליה, הוכח כמוצלח.

בלאומי רואים בקבלת זיכיון אמריקן אקספרס מהלך אסטרטגי שישדרג את לאומי קארד, יאפשר לה לבנות מותג נוסף המיועד לפלח השוק העליון וישפר את יכולת התחרות שלה בשוק האשראי. מנכ"ל לאומי קארד הוא דני כהן.

בישראכרט רואים כיום את הפצת אמריקן אקספרס כנכס חשוב שאסור לוותר עליו ומתכוונים להשקיע משאבים בחברת הבת פועלים אקספרס. בישראכרט נהגו בתקופת המנכ"ל הקודם, חיים קרופסקי, למתג את אמריקן אקספרס כמותג פרימיום נישתי, כדי שלא יפריע למותגים העיקריים - ישראכרט ומסטרקארד. מדיניות זו לא היתה לרוחם של מנהלי אמריקן אקספרס העולמית.