יצרנית השוקולד הלבנונית פטצ'י מתכננת הנפקה בדובאי ובלונדון

[למדור שוקי עולם] מנכ"ל פטצ'י, מאזן עוביידי: "טעינו כשנכנסנו לשוק האמריקני עם מספר קטן של חנויות. ארה"ב היא כמו יבשת. צריך לפתוח לפחות 50 חנויות" ■ החברה עשויה למכור לציבור עד 49% ממניותיה

יצרנית השוקולד הלבנונית פטצ'י מתכננת הנפקה ראשונית של מניותיה בבורסות בדובאי ובלונדון, כדי לממן את הרחבת הפעילות העולמית שלה, שעשויה לכלול בתי קפה בנוסף לחנויות השוקולד.

הקבוצה, חברה משפחתית בבעלות מלאה של ניזאר צ'וקייר, המייסד והיו"ר, שכרה יועצים פיננסיים במטרה לבצע את ההנפקות. החברה עשויה למכור לציבור עד 49% ממניותיה. לדברי מאזן עוביידי, מנכ"ל פטצ'י, ההנפקה נדחתה בגלל המיתון.

"כמו סטארבקס"

עוביידי הסביר שהחברה מתכננת להפעיל 165 חנויות ברחבי העולם עד סוף השנה הבאה, ולכן היא נוקטת צעדים שיאפשרו לה לעמוד בדרישות המשטר התאגידי לקראת ההנפקה. החברה הרווחית, שמכירותיה הסתכמו אשתקד ב-165 מיליון דולר, שוקלת גם לפתוח בתי קפה ברחבי העולם כדי למכור שוקולד, קפה וחטיפים.

בתי הקפה יהיו "כמו סטארבקס, אבל ברמה גבוהה יותר", אמר עוביידי ל"פייננשל טיימס". הוא העריך כי "קרוב לוודאי" שבית הקפה הראשון ייפתח בלבנון בשנה הבאה. בעבר הפעילה פטצ'י בביירות מסעדה שהתמחתה במנות אחרונות, אך זו נסגרה במהלך המלחמה בלבנון ב-2006.

החברה נפגעה מהמיתון, וירידה נרשמה במכירותיה בשווקים חשובים כגון דובאי, סינגפור והונג קונג. מאז ספטמבר סגרה החברה 14 חנויות בארה"ב, בקנדה, באוסטרליה ובניגריה. אך במחצית הראשונה של השנה נרשמה עלייה של 2% במכירות בדובאי, והחברה מקדמת את תוכניותיה לפתוח בשנה הבאה חנויות ברוסיה וביפן. הסניפים ביפן ייפתחו ב-12 ערים, בתוך חנויות של רשת הכלבו היפנית טקשימאיה.

מפטצ'י נמסר כי החברה יישמה "אסטרטגיה לא-נכונה" באוסטרליה ובארה"ב כשנכנסה לשוק עם מספר קטן בלבד של חנויות. אסטרטגיה זו לא היתה יעילה מכיוון שעלויות התפעול הקבועות התגלו כגבוהות מדי ."ארה"ב היא כמו יבשת. צריך לפתוח 50 או יותר חנויות", אמר עוביידי.

בדרך להיות מותג עולמי

פטצ'י מפעילה 135 חנויות ברחבי העולם. 95 מהן נמצאות בבעלות החברה והשאר מופעלות על-ידי זכיינים. החברה אמרה שהיא מקבלת מדי שנה מאות פניות לרכישת זיכיונות, אך מסכימה למכור מספר קטן בלבד.

חברת המיתוג וולף אולינס, טענה לאחרונה, בהתבסס על מחקר שערכה, כי פטצ'י נמנית עם חמישה מותגים של מזון ומשקאות שפועלים בשווקים המתעוררים ושיש להם פוטנציאל להפוך למותגים עולמיים.