התמורה ממכירת מניות בזק הומרה - הדולר מחק הירידות

גלובס tv יום אחרי ההודעה הדרמטית של בנק ישראל, הדולר היציג נחלש בפחות מ-0.1% ל-3.87 שקלים, לאחר שכבר ירד ל-3.843 שקלים הבוקר ■ הסיבה: רכישת כ-300 מ' ד' בעקבות מכירת מניות בזק מאתמול

בבוקר נראה היה כאילו הדולר בדרך לסגור יום חלש נוסף. המטבע האמריקני ירד בכ-0.6% לכ-3.843 שקלים, אולם לאחר מכן הוא החל להתחזק וכמעט ומחק את הירידה עם קביעת השער היציג. שערו היציג של הדולר נסגר בירידה של 0.08% בלבד ל-3.87 שקלים. האירו היציג ירד ב-0.41% ל-5.4795 שקלים.

אחת הספקולציות בשוק היום הייתה כי בנק ישראל ממשיך לרכוש דולרים גם היום. עם זאת, גורמים בשוק המט"ח מסרו ל"גלובס" כי הגורם שתמך היום בדולר לא קשור לבנק ישראל, אלא למכירת מניות בזק מאתמול (ב'). כזכור, אתמול מכר בנק ההשקעות השווייצרי UBS כ-155 מיליון מניות בזק של גד זאבי בהיקף של 1.15 מיליארד שקל. סכום זה נועד לכסות הלוואות לבנקים בישראל, הלוואות שניטלו בדולרים ולפיכך הומר סכום זה משקלים לדולרים תוך רכישת כ-300 מיליון דולר היום בשוק.

"לא קשה לדמיין את הנזק למשק אלמלא ההתערבות של הבנק", אמר היום בארי טאף, מנהל חטיבת השווקים והאיש שניהל עבור פישר את מדיניות רכישות המט''ח והאג''ח, בדיון מיוחד בוועדת הכספים שהתקיים היום (ג') על השלכות של שער החליפין של הדולר על היצוא הישראלי. "בנק ישראל יפעל במקרה של תנודות חריגות או תפקוד לא תקין או כשל שוק, מדיניות שאיננה מוגבלת בזמן".

בהמשך להודעתו של בנק ישראל מאתמול, היום כבר הפסיק הבנק לרכוש 100 מיליון דולר באופן קבוע מדי יום. בבית ההשקעות מריל לינץ' מעריכים כי בנק ישראל יהיה הראשון בעולם להעלות את הריבית וכי הדבר יקרה כבר בחודש דצמבר, בשל האינפלציה הגבוהה בישראל שתחייב את בנק ישראל לפעול. ביום שישי יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש יולי, אשר צפוי להיות גבוה ויעמיד את האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים על 3.6%, להערכת מריל לינץ'.

במריל לינץ' מדגישים כי העלאת הריבית בישראל תביא לחיזוק השקל. בעמדה דומה מחזיקים כל כלכלני ברקליס בלונדון, אשר אמרו אתמול ל"גלובס" כי בנק ישראל יעלה את הריבית כבר בספטמבר, וזאת, בשילוב עם הנתונים הכלכליים החזקים של ישראל, יחלישו את הדולר עד ל-3.6 שקלים כבר השנה.