מחירי הדירות עלו ב-3.5% ברבעון; הממוצע בת"א - 1.75 מיליון שקל

הנתונים לדירות 4 חדרים ברבעון השני פורסמו ע"י השמאי הממשלתי ■ העלייה החדה ביותר נרשמה בחיפה - 9% ■ בראשון-לציון עלייה של 7% ובפ"ת וברחובות - 6% ■ בת"א עלייה של 1% בלבד

מגמת העלייה ברמת מחירי הדירות נמשכה ברבעון השני של 2009, ואף ביתר שאת בהשוואה לרבעון הראשון: ברבעון השני עלו המחירים בשיעור ממוצע של 3.5% לעומת הרבעון הראשון. כך עולה מתוך סקירת מחירים שפירסם היום (ד') השמאי הממשלתי הראשי.

לפי נתוני משרדו של השמאי הממשלתי הראשי שבמשרד המשפטים, אייל יצחקי, העליות החדות ביותר נראו בחיפה, עם עלייה של 9% בין הרבעון הראשון לשני, ובראשון לציון, עם עלייה של 7% בין הרבעונים.

"בחודשים האחרונים רבו הפרסומים המצביעים על התמתנות מסוימת במגמה השלילית והתייצבות בפעילות הכלכלית במשק", נכתב בסקירה, "וכן התחדשו הציפיות לצמיחה בשנת 2010. בעת הזו גברה השפעתם של משתנים כלכליים מסוימים שמעודדים בין היתר את העלייה בביקוש לדירות".

משרדו של השמאי הממשלתי הראשי ביקש לברר את ההשפעה המצרפית של הנתונים המאקרו כלכליים המעידים על הימשכותו של המשבר מחד ומנגד של הגורמים המעודדים ביקושים של שוק המקרקעין. "לנוכח ריבוי המשתנים המשפיעים על מחירי הדירות ולנוכח ההטרוגניות הרבה המאפיינת את שוק הדירות", נכתב בסקירה, "נותחו נתוני העסקאות תוך פילוח זהיר של דירות בעלות מאפיינים שכיחים וטיוב נתוני עסקאות וכן שימוש במדגם שגודלו מפצה על רמת ההטרוגניות שבשוק".

הסקירה דגמה יותר מ-5,100 עסקאות של דירות בנות ארבעה חדרים ב-16 ערים ברחבי הארץ. מהסקירה עולה כי השפעת המיתון הכלל עולמי על המשק הישראלי ניכרת ומתבטאת בנתונים המאקרו כלכליים. "המשבר ותחושת אי הוודאות שנלוות אליו", נכתב, "מביאים ללחץ של ירידות במחירי דירות, אולם מנגד, לחץ זה מקוזז על ידי גורמים אחרים בלתי תלויים ובהם רמת הריבית הנמוכה ביותר מאז קום המדינה, מלאי דירות לא מכורות נמוך ביותר וציפיות ליציאה מהמשבר הכלכלי".

המחיר הממוצע לדירת ארבעה חדרים בחיפה ברבעון הראשון היה 735 אלף שקל ואילו ברבעון השני הוא היה 823 אלף שקל. בראשון לציון עמד מחיר דירת ארבעה חדרים ברבעון הראשון על 1.06 מיליון שקל ואילו ברבעון השני על 1.13 מיליון שקל.

בתל אביב חלה עלייה של 1% מ-1.73 ל-1.75 מיליון שקל. בירושלים חלה עלייה של 2% מ-1.32 ל-1.35 מיליון שקל ובהרצלייה חלה עלייה של 3% מ-1.39 ל-1.44 מיליון שקל.

עליות גדולות יחסית נראו בפתח תקווה עם 6% (מ-1.04 ל-1.11 מיליון שקל), רחובות עם 6% (מ-951 אלף שקל ל-1.01 מיליון שקל), חולון עם 5% (מ-1.1 מיליון שקל ל-1.15 מיליון שקל) וחדרה עם 5% (מ-659 אלף שקל ל-689 אלף שקל).

באשדוד ובנתניה לא חלה עלייה כלל ובנהריה אף חלה ירידה של 1%.