"המהפכה" של התמ"ת: הנחה של 60 שקל בלבד למעון יום

זוג עובדים עם ילד אחד המועסקים במשרה מלאה, אשר ההכנסה המשותפת שלהם עומדת על 14 אלף שקל ברוטו בחודש, לא זכו עד היום לשום סבסוד

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, הודיע היום (ד') בחגיגיות כי "יותר מבני מעמד הביניים יהיו זכאים לסבסוד עבור מעונות". פואד אישר מדרגות סבסוד חדשות, על פיהן תקרת ההכנסה לנפש תעמוד על 5,000 שקל ברוטו, במקום 4,500 שקל כיום.

מה זה אומר בפועל? זוג עובדים המועסקים במשרה מלאה ויש להם ילד אחד, כאשר ההכנסה המשותפת שלהם עומדת על 14 אלף שקל ברוטו בחודש, לא זכו עד היום לשום סבסוד. זאת, כי 14 אלף בחלוקה לשלוש (נפשות), מהווה הכנסה של 4,660 שקל ברוטו לנפש - כלומר מעל תקרת הסבסוד הנוכחית. ואולם, בדיקת "גלובס" מגלה כי החגיגה של התמ"ת מעט מוגזמת: מסתבר כי אותו זוג ייהנה מעתה מהנחה של כ-4% בלבד, שהם 60-70 שקל בחודש, מתוך תשלום חודשי של 1,300-1800 שקל. זוג עם ילד שמרוויחים יחד 15 אלף שקל ברוטו בחודש, לא יזכו כלל לסבסוד.

אפשר גם אחרת

אם לוקחים בחשבון כי האוצר הקצה 350 מיליון שקל בשנה עבור מעונות יום בתמורה לביטול פסיקת בג"ץ בדבר החזר הוצאות על מטפלת, יחד עם העובדה שההסכמים הקואליציוניים הביאו לתקצוב נוסף של 235 מיליון שקל - הרי שניתן היה להעמיק יותר את הסבסוד לטובת הורים עובדים

למעשה, ניתן היה כבר כעת להרחיב את הסבסוד לטובת אוכלוסיות רבות יותר, אולם משרד התמ"ת בחר להיטיב עם ההנהלות של המעונות, כדוגמת נעמ"ת וארגונים אחרים. חלק מהתקציב המיוחד הופנה לטובת הפחתת ההשתתפות של הארגונים בעלות שכר הלימוד של הילדים, מרמה של 2.5% לרמה של 1.25% בלבד. במשרד התמ"ת מבהירים כי המהלך יאפשר לארגונים לשפר את טיב השירות של המעונות. כך, סוכם כי תינתן תוספת של 3 שעות טיפול עבור פעוטות בגילאים 2-3, מה שיגדיל את מצבת כוח האדם של הסגל במעונות.