עתירה: "מכרז החכירה במושבה הטמפלרית בקריה 'נתפר' לבעלי ההון"

בעתירה שהוגשה נגד מינהל מקרקעי ישראל נטען כי התנאי במכרז, המונע רכישת זכויות חכירה במבנה אחד בלבד, מונע מכלל הציבור להשתתף במכרז ומעניק יתרון ליזמים בעלי יכולת כלכלית גבוהה

"המכרז של מינהל מקרקעי ישראל לרכישת זכויות החכירה ב-27 המבנים הטמפלרים במושבה הטמפלרית 'שרונה' שבדרום הקריה בתל-אביב מעניק יתרון משמעותי ליזמים בעלי יכולת כלכלית גבוהה, וחוסם את דרכם של יזמים אחרים ושל כלל הציבור מלהשתתף בו" - כך נטען בעתירה מינהלית שהגישה חברת היי ויז'ן אחזקות לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד המינהל.

החברה מבקשת לבטל את התנאי המגביל במכרז, שאינו מאפשר ליזמים להגיש הצעות לגבי מבנה אחד בלבד בפרויקט. העותרת מבקשת להורות על פרסום מכרז חדש שיאפשר זאת.

היי ויז'ן טוענת כי התנאי, המונע ממציעים פוטנציאליים לגשת למכרז ולזכות בזכויות חכירה לגבי מבנה אחד בלבד, מעלה חשש כבד כי המכרז "נתפר" לפי מידותיהם של בעלי הון, והוא לחלוטין אינו פתוח לכלל הציבור. לדבריה, מדובר בהקצאת משאב ציבורי כללי ובעל ערך נדל"ני רב לאין שיעור לקבוצת אצולת ממון מובהקת.

שילוש התמורה

פרויקט "גני שרונה" כולל פארק מרכזי בשטח של כ-40 דונם ובסביבו, בצורת האות ח', ייבנו 498 אלף מ"ר מגורים, משרדים ומסחר. בתחום הפרויקט מצויים 37 מבנים של המושבה הטמפלרית "שרונה", ו-27 מתוכם משווקים במסגרת המכרז של המינהל. השימוש במבנים אלה מותר לצורכי מסחר, מסעדות, גלריות וכדומה.

העותרת מציינת כי במקרה הנדון אין מדובר בשיווק חטיבת קרקע אחת, שלא ניתן לפצלה מסיבות תכנוניות או קנייניות - אלא במבנים נפרדים בנויים בנפרד ובמרחקים ניכרים, כאשר כל מבנה יכול לעמוד בפני עצמו הן מבחינה תכנונית, הן מבינה קניינית והן מבחינת השימוש.

לטענת העותרת, הסרת התנאי המגביל יכולה להכפיל ואף לשלש את התמורה הכללית הצפויה להתקבל משיווק 27 המבנים באופן המוצע כיום, והמסתכמת בכ-33 מיליון שקל (כ-1.2 מיליון שקל למבנה).

העותרת גם טוענת כי המינהל מסכן את קיומו של הפרויקט כאתר כלכלי מצליח, בכך שהוא שם את מלוא הסיכון הכלכלי לפתחו של יזם אחד או שניים, שכאשר ייפגע חוסנם הכלכלי - עלול הפרויקט כולו לעמוד בפני סכנת קריסה.

ניפוי יזמים קטנים

העותרת מבקשת לבטל תנאי נוסף במכרז, הקובע כי יש לשלם 15 אלף שקל כדי לרכוש זכות ההשתתפות במכרז. לדבריה, מדובר בתנאי בלתי סביר ולא מידתי, שתכליתו היא ניפוי מראש של כל היזמים "הקטנים" כדי להותיר את המכרז לתאגידים הגדולים ולבעלי ההון בלבד.

היי ויז'ן מבקשת צו ביניים המעכב את קידומו של המכרז עד להכרעה בעתירתה. המועד האחרון שנקבע במכרז להגשת הצעות הינו ה-5 בספטמבר.

המכרז לשכונה הטמפלרית בקריה

- 27 מבנים, שמיועדים למסחר, מסעדות, גלריות וכדומה

- תשלום 15 אלף שקל לרכישת זכות השתתפות במכרז

- אין אפשרות להגיש הצעת רכישה למבנה אחד בלבד