פיראטים באירופה? אוניית מטען נעלמה לאחר דיווח על נסיון שוד

כוחות רבים מחפשים את האונייה ארקטיק סי שלא יצרה קשר עם שולחיה יותר מ-10 ימים האונייה היתה בדרכה מפינלנד לאלג'יריה עם מטען של עץ

כלי שיט רוסיים הצטרפו השבוע (ד') לחיפוש אחר אוניית מטען הנושאת את דגל מלטה, ושסימן החיים האחרון שהתקבל ממנה היה ב-29 ביולי. האוניה נעלמה לאחר שדיווחה על ניסיון לחטוף אותה. איש מהמעורבים בפרשה אינו מבין את האירועים המוזרים שקרו לאוניה ארקטיק סי, שהיתה בדרכה מפינלנד לאלג'יריה עם מטען של עץ.

בחודש שעבר דיווח צוות האוניה למנהלי החברה כי ב-24 ביולי, כאשר האוניה היתה בקרבת האי השבדי גוטלנד, עלו לסיפון גברים שטענו שהם אנשי המשטרה השבדית. הגברים כפתו את אנשי הצוות וערכו חיפושים באוניה במשך 12 שעות, אך לא מצאו דבר ועזבו את האוניה.

נעלמה מול חופי צרפת

בדו"ח המשטרה שמבוסס על עדותם של אנשי הצוות, נאמר כי לאחר האירוע המשיכה האוניה בהפלגה. לפי דיווח של משמר החופים הבריטי, הארקטיק סי הגיעה לתעלת למאנש ב-28 ביולי. האוניה נעלמה בקרבת החוף של צרפת. הרשויות במלטה העריכו אתמול כי קרוב לוודאי שהאוניה נמצאת במקום כלשהו באוקיאנוס האטלנטי.

"נראה שהאוניה לא התקרבה למצר גיברלטר, ופירושו של דבר הוא שהיא נעה בכיוון האוקיאנוס האטלנטי", נאמר בהודעה מטעם הרשות הימית של מלטה. "גורמי הפיקוח השונים הקיימים בשטח נמצאים בקשר זה עם זה כדי לברר את מיקום האוניה ולוודא את שלומם של אנשי הצוות".

סוכנות הידיעות הרוסית טאס דיווחה שנשיא רוסיה, דמיטרי מדבדייב, הורה לכלי שיט רוסיים הנמצאים באוקיאנוס האטלנטי להצטרף לחיפושים. מדובר בין היתר בספינות קרב ובצוללות גרעיניות.

אם אכן השתלטו שודדי-ים על האוניה, מדובר בשוד הים הראשון במים טריטוריאליים אירופיים. בשנים האחרונות גברה מאוד פעילותם של שודדי-ים בקרבת סומליה. משמר החופים של בריטניה העריך כי ייתכן שהאוניה עדיין היתה בשליטת התוקפים כאשר עברה במיצר דובר ב-28 ביולי.

לא דיווחו

איש המשמר הבריטי, מארק קלרק, הביע הפתעה מכך שאנשי הצוות לא דיווחו על התפתחות יוצאת דופן כלשהי כאשר יצרו קשר עם משמר החופים, ומכך שהם היו מסוגלים לבצע שידורי רדיו למרות שדיווחו לרשויות בשבדיה שהחוטפים לכאורה ניפצו את ציוד הקשר.

עדיין לא ברור כיצד דווח על ניסיון החטיפה לרשויות השבדיות אם החוטפים עדיין היו באוניה. הלשכה הימית הבינלאומית שפועלת מלונדון ושעוקבת אחר אירועים שבהם הותקפו כלי שיט על-ידי שודדי-ים, מסרה כי אין לה די מידע כדי לסווג את האירוע כפעולה של שודדי ים.