נשיא קלאב מד: 60 אלף לקוחות בעולם ביטלו את חופשתם בגלל המיתון

למרות זאת - הנרי ז'יסקאר ד'סטן לא מאבד את המורל ■ בראיון ל"גלובס" הוא מסביר איך הורידו את העלויות ברשת, מה קורה עם קלאב מד בישראל, ומדוע מנסה איש העסקים ברנרד טאפי להדיח אותו מהתפקיד

הנרי ז'יסקאר ד'סטן, בנו של נשיא צרפת לשעבר, ולרי ז'יסקאר ד'סטן, הוא אחד מאנשי העסקים הבולטים והעשירים בצרפת. אלא שבניגוד לרצינות הכבדה של בעלי קבוצות יוקרה, שחנוטים בחליפות כהות וחונקות, את ז'יסקאר ד'סטן ג'וניור אפשר למצוא שר א-ג-דו במרטיניק, משזף את הטורסו במקסיקו או גולש במורד מושלג של הרי האלפים הצרפתים.

הסיבה לכך היא שז'יסקאר ד'סטן אוחז בג'וב הנחשק ביותר בעולם - כנשיא ויו"ר קבוצת קלאב מד העולמית, רשת המועדונים שמתיימרת לתת פיתרון לחבילות נופש "הכל כלול", עבודה מבחינתו היא חופש.

אלא שבחודשים האחרונים החיוך הנצחי שמתנוסס תדיר על שפתיו, התרכך מעט, והניצוץ בעיניים קצת דהה. על האושר התמידי וחסר הדאגות שליווה את 20 השנים האחרונות, מאיים כעת ברנרד טאפי, אישיות ידועה, בעיקר לשמצה, בצרפת.

טאפי, כיום איש עסקים צרפתי, טבל את ידו בפוליטיקה כמו גם בעולם המוזיקה, התיאטרון והקולנוע הצרפתים. הוא הסתבך בקנייה ומכירה של מניות "אדידס" ובתסבוכת משפטית מפורסמת עם הבנק הצרפתי "Credit Lyonnais". אותו טאפי, החליט שז'יסקאר ד'סטן לא עושה את עבודתו נאמנה, והוא חייב, פשוט חייב, להחליף אותו כנשיא קלאב מד העולמי.

בבוקר פגישתנו, מפרסם עיתון "לה פריזיאן" ראיון שנתן טאפי, לאחר שהשתלט על אחוז אחד ממניות הקלאב מד. בראיון הזה, הוא לא חוסך מז'יסקאר ד'סטן את השוט. האחרון, כך נראה, לא באמת מבין מה נפל עליו. "אני לא יכול לענות בשמו", אומר ז'יסקאר ד'סטן, זע באי נוחות בכיסא ומשלב את ידיו במגננה. "הוא צריך להגדיר את הפרויקטים שלו".

* נראה שהוא מגדיר אותם היטב. הוא רוצה להדיח אותך מתפקיד נשיא המועדון ולהשתלט עליו. הוא טוען שאתה לא עושה את עבודתך נאמנה ופוגע בבעלי המניות. הוא אומר שאתה לא עושה הכל כדי שמיצוי פוטנציאל המניה יממש את עצמו.

"קלאב מד הצליח, למרות המשבר הכלכלי, לעניין קנייני מניות והוא אחד מהם. הצלחנו כי הראיה שלנו היא לטווח רחוק. אני רואה את הדברים כבניה לעתיד וזה מה שאני מקדם".

* מה עשית בקלאב מד מאז פרץ המשבר הכלכלי?

"הורדנו את העלויות על-ידי סגירה של מועדונים, כמו זה שבטהיטי, ובבורה-בורה כי הם הפסידו כסף. אבל בכל זאת הרווחנו מאז שהתחיל המשבר הרבה מאוד כסף. הוכחנו שאנחנו מסוגלים, עם אותה כמות קליינטים, להכפיל את ההכנסות שלנו. אמנם בשנה האחרונה איבדנו 60 אלף לקוחות במועדוני קלאב מד ברחבי העולם, אבל 22 אלף הקליינטים שביקרו השנה במועדונים שיש להם 4-5 קילשונים, חיפו על ההפרש (שיטת הקילשונים בקלאב מד מחליפה את שיטת הכוכבים במלונאות, מ"נ). מספר האנשים שיצאו השנה לחופש באתרים האלה רק עלה ועלה. ההכנסות שלנו עומדות היום על 300 מיליון אירו".

* זה לא מפתיע. מאז המשבר לא נמחקה שכבת המעמדות של העשירים והעניים. זה מעמד הביניים שנפגע במיוחד. ברור שלאתרי 4-5 קילשונים יגיעו אנשים שיש להם כסף לצאת לנופש גם עכשיו. מבחינתם שום דבר לא באמת השתנה.

"היום אנחנו מציעים חופשה לכל אחד. קלאב מד מבוסס על לוקס נגיש. אם את יוצאת לחופש וצריכה לחשב גם שעורי סקי לילדים, נסיעות, אוכל, כניסה למועדונים - לא תצאי מזה. אצלנו תדעי לפני שתצאי לחופש כמה בדיוק הוא יעלה לך. זה יותר זהיר ומחושב בעיקר בזמן משבר, כי אם משווים היום מחירי חופשות, אנחנו לא יותר יקרים. עם האמצעים שיש היום לאנשים למצוא באינטרנט חופשה זולה, הם בפירוש מחפשים את הטוב ביותר".

רקע פוליטי

הנרי ז'יסקאר ד'סטן, 52, נולד ברובע ה-15 הבורגני בפריז. הוא למד בבית ספר "סיאנס-פוליטיק" היוקרתי, ממנו יוצאים חלק מהפוליטיקאים ואנשי העסקים הצרפתים. מאוחר יותר סיים תואר שני בכלכלה. בשנת 81 הוא סייע לאביו בקמפיין הנשיאותי, כשהיה אחראי על "תנועת הצעירים הז'יסקארדים".

ולרי ז'יסקאר ד'סטן ניצח בבחירות לנשיאות הרפובליקה החמישית והחליף את הנשיא ז'ורז' פומפידו. אחרי 7 שנים כנשיא החליף אותו פרנסואה מיטראן.

גם בהנרי, בכור ילדיו של הנשיא, דבק החיידק הפוליטי, ובגיל 22 הפך לצרפתי הצעיר ביותר שכיהן כחבר במועצה האזורית של מקום מגוריו ב-Loir et Cher. את תואר "הצעיר ביותר" חטף לו בשנה שעברה, ז'אן, בנו של נשיא אחר, ניקולא סרקוזי, שהפך לחבר המועצה הצעיר ביותר בגיל 21.

בסופו של מסלול פוליטי קצרצר ז'יסקאר ד'סטן הבין שהתחום העסקי קורץ הרבה יותר ושימש כסגן מנהל בחברת המזון הצרפתית Cofremca לפני שעבר לאנגליה במסגרת עבודתו החדשה בדנונה. לצרפת הוא חזר אחרי שהתמנה לתפקיד אחראי חטיבת המים היוקרתית של דנונה-אוויאן.

לא רק נופש

הרומן שלו עם קלאב מד התחיל בשנת 1997, אז התמנה לתפקיד מנהל הכספים, הפיתוח והעסקים הבינ"ל של הקבוצה. 5 שנים מאוחר יותר כבר היה נשיא החברה ויו"ר מועצת המנהלים שלה.

מייסדי הרשת, ז'ילבר טריגנו הצרפתי, וז'רר בליץ, אלוף פולו מים בלגי, הקימו אותה לפני 60 שנה בסגנון חופשה באתרי נופש ברחבי העולם בהם "הכל כלול" (הטיסה, הלינה והשהות באתר).

הנשיא של ארגון החופשות הגדול בעולם, מנסה על רקע המשבר הכלכלי ושאר המשברים, להמשיך ולהפיץ את המותג ברחבי העולם: "רוסיה, איטליה, סין... רק תגידי איפה, ונהיה שם. תמיד חיפשנו להיות במקומות היפים בעולם והיינו הראשונים להיכנס לאתרים כמו קנקון או לעיירות דייגים נידחות ולא מוכרות על מפרצים מדהימים. היינו צריכים לבחור ובחרנו להיות הטובים ביותר. היינו צריכים להתכופף לצרכי המקום והשקענו, שיפצנו, בנינו. לאורך השנים השקענו יותר ממיליארד אירו בשיפוצים של מועדונים ובשנים האחרונות הוספנו 100 מיליון אירו לתקציב השיפוצים".

* אז מה שונה היום?

"מאז אסון התאומים עבר שינוי על העולם. האדם והטבע השתגעו. הצונאמי פגע ב-3 מועדוני קלאב מד, ההתחממות הגלובלית פוגעת באקלים ומשנה את טבע האדם. התמודדנו עם סארס, שפעת העופות ועכשיו שפעת החזירים. את יכולה להבין למה יש פחות קופצים לנסיעת הכל כלול בצד השני של העולם. גם המשבר לא פועל לטובתנו. אנשים לא רוצים לצאת לחופש בזמן משבר, הם מפחדים".

* איך באמת נראה הקיץ הזה?

"אנחנו בעיצומו של תהליך חדש עבורנו שנקרא 'לייט בוקינג', או 'הדקה ה-90'. זו תקופת חוסר ודאות ואנשים מאמינים שיעשו עסק טוב יותר אם יזמינו חופשה מאוחר אז יש איחור בהזמנות. אבל בכל זאת, הירידה ביחס לשנה שעברה היא רק ב-18% לתקופה המקבילה. אנחנו דווקא מעודדים אנשים להזמין את החופשה מוקדם יותר ועושים הנחה של 200 אירו למזמינים מראש, שנוסעים לקלאב בו יש מקום פנוי".

בעוד הפילנטרופיה נוטפת ממנו, ולמרות הלחץ הפוליטי והכלכלי שמופעל עליו מכיוונו של ברנרד טאפי, והעובדה שבעלי המניות של הקבוצה לא תמיד מתעלפים מאושר כשרואים את המדד שלהן והמשבר הכלכלי, ז'יסקאר ד'סטן ממשיך לדגמן אופטימיות מדודה. צלצול הפלאפון שלו הוא שיר מהקאריבים, על פרק ידו יש צמיד ישן עליו כתוב "Where happiness meets the world". והוא מוכן להסביר: "זה צמיד שמקבל כל אחד מהלקוחות שלנו כשהוא נכנס לאחד הקלאבים. זה כדי להזכיר לו כל הזמן שעכשיו הוא נכנס למצב רוח אחר, לאווירה אחרת, של חופש, של אושר, של שמחה. אני שומר אותם על היד עד שהם נופלים כמו החוט האדום. הם שומרים עלי".

* קונספט הקלאב מד השתלט על הרבה תחומי חיים בצרפת. ברחוב אתם נוכחים עם "קלאב מד ג'ים" ובים עם ספינת התענוגות "קלאב מד 2".

"מכרנו 80% מקלאב מד ג'ים לבנטון השנה ונשארנו עם 20% נוכחות בפעילות. זה קונספט שפועל ברוח קלאב מד העולמית, במסגרתו בכל חדרי הכושר של קלאב מד ג'ים, בכל זמן נתון, יש את אותם שעורי ספורט, אותן פעילויות וכולם עושים את אותן תנועות. קלאב מד 2 היא ספינת התיירות מ-1992 שחידשנו והיא יוצאת דופן. אורכה 180 מטרים וכל מומחי הים אמרו שלא נבנה עוד דבר כזה מבחינת חדשנות ומבחינה טכנית".

*אז עכשיו אתם מתיימרים להבין גם בתיירות ים? ללקוח עדיף לפנות למומחים האמיתיים בתחום כמו חברות שמפעילות ספינות קרוזינג בכל העולם. הם גם הרבה יותר זולים.

"קרוזינג זה עסק אמריקאי שמטרתו למלא ספינות גדולות, להציע ללקוחות חבילות זולות, אבל אז, כשהם על הספינה, הכל עולה. וכשאת בלב ים, אין לך הרבה ברירות ואת מבזבזת כסף. אם תשווי את זה למחירי 'קלאב מד 2', שברוח הקלאב מד זו חופשת 'הכל כלול', אנחנו ממש לא יקרים".

* איפה מגמות החידוש שלכם היום?

"אנחנו מפתחים את החופשות ברוח התקופה. התחלנו לבנות מרכזי ספא ובריכות פנימיות בסגנון יוקרתי בתוך המועדונים שלנו. ב'קלאב מד 2' יש לנו ספא עם חברת קוסמטיקה צרפתית Carita על הספינה. בנינו קלאב על מסלול גולף מלא וסמוך לסנגל אנחנו פותחים קלאב אקולוגי עם סוויטות על העצים".

* איפה אתה מבלה את הקיץ?

"כמו הרבה מהלקוחות שלנו, גם אני עדיין לא החלטתי".

אכזיב שוב ייפתח?

בימי הזוהר והתהילה היו גם בישראל 4 מועדונים - אכזיב, אשקלון, אילת וקיסריה, אבל מאז נשאר רק אחד באילת. כשז'יסקאר ד'סטן מדבר עליהם, העיניים שלו נוצצות: "המועדון באילת נהדר, שיפצנו אותו לחלוטין, והוא שייך לאחים עופר ומנוהל על-ידי קבוצת פתאל. אני לא שוכח את הקלאב באכזיב, שהיה מדהים, והיום אנחנו משכירים אותו. היינו רוצים לפתוח אותו מחדש כקלאב מד".

* למה שלא תמכרו אותו למפעיל מקומי?

"לא חשוב לנו להיות או לא להיות הבעלים של הקירות. את הלקוחות שלנו לא מעניין אם אנחנו הבעלים או לא, כי זה לא משפיע על החופשה שלהם. לראיה - רק 30% מהמתקנים בעולם שייכים לנו, 60% אנחנו שוכרים ו-10% בניהולנו".