המלצה: להעלות את מחירי ביטוח החובה לרכב ב-7.8%

כך ממליצים ב-ISO ישראל, מפעילת מאגר המידע של ביטוח חובה לרכב, המייעצת וממליצה לגבי רמת המחירים הנכונה לשוק ■ תחום ביטוח החובה תחרותי ביותר מזה כמה שנים, וכיום ישנם הבדלים בין תעריפי החברות

מחירי ביטוח רכב חובה בישראל צריכים להתייקר ב-7.8%, כך ממליצים ב-ISO ישראל, מפעילת מאגר המידע של ביטוח חובה לרכב המייעצת וממליצה לגבי רמת המחירים הנכונה לשוק. הצורך בהעלאת תעריפי ביטוח רכב חובה, לאחר שנים של המלצות להורדת תעריפים, נובעת לדברי ISO בעיקר כתוצאה מהשפעת הלכת השנים האבודות בבתי המשפט וסיבות נוספות.

ללא השפעת הסיכונים וההשפעות החיצוניות שאירעו בשוק הביטוח בישראל בשנים האחרונות, כך מציינים ב-ISO (insurance services office of israel), תעריפי ביטוח רכב חובה דווקא היו צריכים להמשיך לרדת ובשיעור של כ-7.6%.

ואולם, בשל פסיקת בית המשפט העליון העדכנית בגין הלכת "השנים האבודות" - הגורסת כי על חברות הביטוח לשלם בגין הכנסה שלא התגשמה בעקבות הפגיעה ושהנפגע היה מרוויח אותה אם הוא לא היה נהרג או אם תוחלת חייו לא היתה מתקצרת עקב תאונת הדרכים - מייקרת את התעריף לביטוח רכב חובה בכ-8.7%.

סיבות נוספות

הגורמים הנוספים בגינם יש להעלות את תעריפי ביטוח חובה לרכב הינם: השפעת תביעות השיבוב (כשהמפצה תובע תשלום מגורם הנזק או מצד ג') של המוסד לביטוח לאומי, המשפיעה בשיעור מוערך של 3%; השינוי בגיל הפרישה המייקר ב-1.6%; שינויי החוק המשפיעים על יישוב התביעות הנמדדים בייקור של כ-1.5%; והשפעת השינויים במחירי האשפוז בבתי החולים היוצרת צורך בייקור נוסף של תעריפי הביטוח חובה בשיעור של 1% נוסף.

גורם נוסף שהשפיע על הצורך בהעלאת המחירים הינו שינוי שיעור ריבית ההיוון בו השתמשו ב-ISO לצורך חישוב ההמלצות (השתמשו בריבית היוון של 2% במקום 3% בעבר), וזאת בעקבות הריבית הנמוכה מאוד כיום במשק המשפיעה על פעילות חברות הביטוח בתחום זה באופן ישיר.

תחום ביטוח החובה תחרותי ביותר זה כמה שנים וכיום ישנם הבדלים משמעותיים בין תעריפי החברות. חשבון רכב החובה באתר האינטרנט של משרד האוצר מאפשר השוואת מחירים.