האחים העשירים באסיה במלחמה - וממשלת הודו בתווך

50 מיליארדרים שולטים ב-20% מהתמ"ג ההודי, ריכוז הון גבוה יותר אפילו מזה של רוסיה ■ הסכסוך בין שני האחים למשפחת אמבאני על השליטה במאגר גז ענק מדגים את הסכנה שבמצב דברים זה

מורלי דאורה, שר הנפט ההודי, נוהג בדרך כלל להירגע מעבודתו במשחקי ברידג' בסופי שבוע עם אשתו וחברים, אך בשבועות האחרונים, פעילות מעודנת פחות משתלטת על זמנו הפנוי.

דאורה היה ידיד קרוב של המיליארדר דירובהאי אמבאני, היזם ההודי שהתחיל מאפס והפך את קבוצת הפוליאסטר רילאיינס לתשלובת ענקית. אמבאני מת ב-2002 ולא הותיר צוואה, וכך החלה מלחמת ירושה בין בניו אניל ומוקש, כיום היורשים העשירים ביותר באסיה.

אניל אמבאני קפץ לביתו של דאורה בבומביי בסוף שבוע אחד ביוני, אחרי ריצת הבוקר שלו לחוף האוקיינוס, והתלונן בפני "הדוד" שקבוצת רילאיינס תעשיות של אחיו מוקש (Mukesh) מנסה, לדעתו, להשתלט על שדה הגז הענק KG, שהתגלה על ידי הקבוצה מול החוף המזרחי של הודו בשנת 2000, אומר מקור יודע דבר.

בסוף יולי, לאחר שחשד שהדוד-השר תומך באחיו במחלוקת ביניהם, החליט אניל להוציא את הכביסה המלוכלכת החוצה, ובאסיפה השנתית של אחת החברות שלו, רילאיינס משאבי טבע, הצליף בפומבי ברילאיינס תעשיות של אחיו ובשר הנפט.

המתקפה הזו, שהועברה בשידור טלוויזיה ארצי, ופרסום מכתב שנשלח מוקדם יותר למנמוהן סינג, ראש הממשלה, ובו אותן ההאשמות שיגרו גלי הלם למסדרונות השלטון בניו דלהי והפכו את סכסוך הירושה בין שני האחים לבית אמבאני לסוגיה בעלת חשיבות לאומית.

"חברת RIL (רילאיינס תעשיות של מוקש אמבאני), המונעת על ידי תאוות בצע תאגידית, מנסה באופן שאינו מעורר כבוד את כל התרגילים האפשריים כדי להשתחרר מהתחייבויותיה המסחריות", נכתב בדוא"ל ששיגר אניל מאוחר יותר בתשובה לשאלות "פייננשל טיימס" (מוקש אמבאני ורילאיינס תעשיות לא הגיבו לכתבה זו). הסכסוך, שנדון כעת גם בבית המשפט העליון בניו דלהי, מאיים לא רק לשבש את מכירות הגז משדה KG, משאב הטבע החשוב ביותר שהתגלה בהודו זה עשרות שנים, אלא גם מעלה שאלות לגבי האופן שבו מתנהלים עסקים בכלכלה שקצב הצמיחה שלה הוא המהיר בעולם אחרי סין.

"על מסך המכ"ם של אנשים עלתה המחשבה שיכולתם של האוליגרכים ההודים להשתלט על המדיניות הלאומית היא דבר שצריך להיזהר ממנו בהודו", אומר סימא דסאי מקבוצת Eurasia, חברת ייעוץ לסיכונים פוליטיים.

מוקש יתדלק את אניל

הודו מורגלת במאבקי ירושה. המגזר הפרטי שלה מנוהל בעיקר על ידי משפחות שבראשן פטריארך גדול מהחיים. רוב משפחות התעשייה הוותיקות, כמו בריג'אי ובירלה, סבלו ממאבקי ירושה בשלב זה או אחר. ההבדל בין המאבקים בעבר למאבק של רילאיינס טמון בהיקף הנכסים שבמחלוקת. "שני האחים יחד מחזיקים בערך ב-5% מהכלכלה ההודית במונחי נכסים. לא רק ששני היריבים הם אנשי עסקים מפורסמים מאוד, גם כל אחד מבני בריתם הוא בעצמו דמות רבת השפעה", אומר סאורב מוחריה, מנהל המסחר במניות בנובל, קבוצת ניירות ערך.

רילאיינס היא אגדה הודית. האב המייסד דירובהאי החל את דרכו כעובד בתחנת דלק בנמל עדן לפני שעשה הון בהודו. במותו הוא היה נערץ על מיליונים בזכות מגע הזהב שלו וביקורתו החריפה על משפחות העסקים הוותיקות של הודו ועל הממשלה.

בניו היו עובדים נאמנים תחת ניהולו. מוקש התפרסם ביכולתו להוציא לפועל את מיזמי הזיקוק הענקיים של הקבוצה, ואניל קנה שם של מומחה ליחסים עם המשקיעים. אך ללא האב, היחסים בין שני האחים התקיפים הידרדרו לבסוף לכדי סכסוך פומבי. אמם של השניים, קוקילבן אמבאני, נאלצה להתערב, וב-2005 גיבשו האחים הסכם לחלוקת נכסים. מוקש קיבל את השליטה בעסקי הפוליאסטר, זיקוק הנפט וחיפושי הנפט, כולל חוזה ממשלתי לפיתוח "גוש 6D" במאגר הגז KG. אניל קיבל את חטיבות הפיננסים, הטלקום והחשמל.

במסמך ההסכם, שמעולם לא פורסם בפומבי, היה קבור מזכר הבנה שלפיו תספק רילאיינס תעשיות של מוקש עד מחצית מתפוקת הגז הצפויה של מאגר GK, 80 מיליון קוב ביום, לרילאיינס משאבי טבע של אניל. מחיר הגז אמור היה להיות 2.34 ד' ל-BTU (יחידת חום בריטית), המחיר שבו התחייבה רילאיינס תעשיות קודם לכן לספק גז לחברת החשמל הממשלתית נשיונל תרמאל פאוור.

זאת ועוד: האחים הסכימו שלרילאיינס משאבי טבע תהיה זכות הסירוב הראשונה ל-40% מהגילויים העתידיים במאגר KG. עד כה בדקה רילאיינס תעשיות רק 4% מגוש 6D של המאגר. אנליסטים מעריכים שעשוי להיות עוד שפע גז בצדו הדרומי של המאגר הזה. אניל זקוק לגז בשביל רילאיינס פאוור, החברה החדשה והשאפתנית שלו לייצור חשמל, שמתכננת לייצר 32,000 מגוואט עד שנת 2018 בהשקעה כוללת של כ-29 מיליארד דולר. קרוב לשליש מהייצור יתבסס על גז שיסופק ממאגר KG שבשליטת מוקש.

של מי כל הגז הזה?

כמה אנליסטים מעריכים שנוכח היחסים העכורים, המאגרים האדירים ב-KG עתידים להרעיל עוד יותר את היחסים בין האחים. מאז פיצול האימפריה המשפחתית, הם כבר ניהלו כמה מאבקים בפומבי. בשנה שעברה, השתמשה רילאיינס תעשיות של מוקש בזכות הסירוב הראשונה שלה להצעת המיזוג של רילאיינס תקשורת שבשליטת אניל עם חברת התקשורת MTN מדרום אפריקה.

הסכסוך על הגז פרץ לאחר שרילאיינס תעשיות טענה שמחיר הגז שהוסכם עליו במזכר ההבנה ייכנס לתוקף רק באישור הממשלה. ב-2007 קבעה הממשלה מחיר חדש, גבוה יותר: 4.20 דולרים ל-BTU. מחיר זה התבסס על נוסחה שמביאה בחשבון את מחירי הנפט הגולמי, את הביקוש בשוק ואת צורכי התעשיות המועדפות, כמו חברות דישון, שמוצריהן חשובים למיליוני החקלאים הקטנים בהודו.

רילאיינס משאבי טבע הגישה תביעה בנושא זה לבית המשפט הגבוה במומביי, שבחודש יוני פסק שהמחיר הנכון הוא המחיר המקורי הנמוך, 2.34 דולרים. בית המשפט גם הורה לשני האחים לפנות לאמם לצורך בוררות. "אחי הבכור הנכבד כבר הבהיר חזור והבהר, הן במסגרת המשפחה והן מחוצה לה, שהוא אינו רואה כל תפקיד לאמי הנכבדה בפתרון הנושא הזה או כל נושא אחר", אמר בתגובה אניל אמבאני. שני האחים הגישו ערעורים לבית המשפט העליון בניו דלהי.

בשלב זה נכנס לתמונה משרד הנפט בראשות השר דאורה. השר חשש מכך שמזכר ההבנה יצר את הרושם ששני האחים המיליארדרים (מוקש מדורג שביעי בעושרו בעולם לפי "פורבס", הונו 19.5 מיליארד דולר, ואניל במקום ה-34) מחלקים ביניהם באופן פרטי את הנכסים הריבוניים של הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם. משרד הנפט ביקש מבית המשפט העליון לבטל את תקפות מזכר ההבנה בין האחים אמבאני. "הדבר החשוב ביותר הוא שהגז הזה שייך לממשלה", אמר השר דאורה ל"פייננשל טיימס" לפני כמה חודשים.

משקיעים זרים נזהרים

אנליסטים אומרים שלפי שיטת חוזי חלוקת התפוקה של הודו, מחיר הגז שנקבע על ידי הגורם המפיק חייב באישור הממשלה. הממשלה גם שולטת בהקצאת הגז לכמה סקטורים מועדפים, כמו תעשיית הדישון.

אך אניל אמבאני טוען שהממשלה קיבלה פרטים על מזכר ההבנה כבר ב-2006, והיה לה שפע זמן להתנגד לו. לדעתו, הממשלה אינה קובעת את מחיר המכירה של הגז אלא רק את "הערך" שבו היא מקבלת את חלקה ברווחים. לכן, אפילו אם רילאיינס תעשיות מוכרת לאניל במחיר של 2.34 דולרים, הממשלה תקבל את חלקה לפי מחיר של 4.20 דולרים. אניל טוען גם שהממשלה מתערבת בחוזה פרטי ומאיימת ליצור תקדים שיעורר חשש בקרב משקיעים.

בינתיים, עורכי דין סבורים שלמשרד הנפט אחריות חלקית לסכסוך. לטענתם, היה על המשרד לפרסם הנחיות ברורות לקביעת מחירי הגז ולא להגיב באיחור על המחלוקת ב-2007.

דבר אחד ברור, בשעה שכלכלת הודו משגשגת, צמיחה שמיטיבה עם רבי ההשפעה עלולה להניב עוד מחלוקות רבות כאלה. מחקר שמומן על ידי הבנק לפיתוח אסיה מצא שבהודו היו בשנה שעברה 50 מיליארדרים במונחים דולריים, ששלטו יחד ב-20% מהתמ"ג ההודי - ריכוז הון גבוה יותר מזה של ברזיל ואפילו של רוסיה.

"ריכוז ההון וההשפעה האלה עלולים להיות פצצת זמן המתקתקת בסתר מתחת לרקמה החברתית של הודו", הזהיר הדו"ח, שהוכן על ידי קבוצת סנטניאל עבור פורום השווקים המתעוררים של 2009. המחברים קבעו שנחוצה רגולציה חזקה יותר, כמו נציבות אפקטיבית להגבלים עסקיים.

"הודו פגיעה בדיוק מפני שיש בה חלקים חלשים ונתונים להשפעה, בין אם מדובר על מימון פוליטי, על צורך פוליטי בהשקעות או על שחיתות ישירה", נכתב בדו"ח.

מבחינת משקיעים זרים שחושבים על כניסה לשוק ההודי, מצב זה עשוי לדמות את המדינה לשדה מוקשים ענק. אמנם זרימת ההון הזר לשוק המניות ההודי גברה שוב בחודשים האחרונים, אך הודו עדיין לא מושכת את ההשקעות הזרות הישירות שאפשר היה לצפות להן, בהשוואה להשקעות האדירות בסין. ההשקעות הזרות הישירות בשנה שהסתיימה במארס הסתכמו ב-27.3 מיליארד דולר, בעוד שסין צפויה למשוך ב-2009 השקעות כאלה בהיקף 130 מיליארד דולר, לפי הבנק העולמי.

אניל אמבאני אומר שהמחלוקת שלו עם רילאיינס תעשיות היא מסחרית לחלוטין, ואין לה כל קשר לרגשותיו כלפי אחיו. "אין כאן בעיות הקשורות בירושה משפחתית או באגו - לא מבחינתי, לכל הפחות", הוא אומר. אך במצב שבו תשלובות הודיות מעורבות בכל דבר, מחקלאות עד טלקום וחשמל, אנרגיה וקמעונאות, על הממשלה להיות אסרטיבית יותר בריסון השפעתן, מזהירים אנליסטים. דסאי מחברת Eurasia מגדיר זאת כך: "אנחנו מדברים על מגזרים ענקיים בכלכלה, ולכן לממשלת הודו יש אינטרס שמאבקי הירושה לא יכפו על הציבור עלויות מיותרות".

מוקד הסכסוך: מאגר גז שעשוי להכניס להודו 59 מיליארד דולר

מאגר או אגן הגז KG שבמוקד סכסוך הירושה המשפחתי הגדול ביותר בהודו מייצג לא פחות מאשר את עתיד מגזר האנרגיה בהודו.

הודו מייבאת יותר מ-70% מהנפט שלה, ולכן היא חשופה לגחמות הפוליטיות במזרח התיכון ומעבר לו בשעה שהיא מנסה להבטיח לעצמה מקורות אנרגיה כדי לעמוד ביעד הצמיחה ארוך הטווח שלה, כ-10% בתמ"ג בשנה.

יבוא נפט יקר גובה מחיר אדיר מקופת האוצר ההודי. הממשלה קובעת מחיר מסובסד אחיד לבנזין, לדיזל ולקרוסין בתחנות הדלק, שמוביל לתפיחת הגירעון התקציבי כאשר המחירים מטפסים בשוק הנפט העולמי. כך תופח גם החוב הציבורי.

אך העזרה כבר בדרך. כאשר תפוקתו של גוש D6 במאגר KG תגיע לשיא בדצמבר השנה, תוכפל תפוקת הגז הנוכחית של הודו. חברת מקוארי סקיוריטיס מעריכה שתפוקת המאגר שווה ל-0.5% מתפוקת הגז העולמית או רבע מתפוקת הגז של מפרץ מקסיקו או ברזיל. מאגר KG עשוי להוסיף 20 מיליארד דולר לתמ"ג ההודי ולצמצם את יבוא הנפט שלה ב-23%.

במונחי ערך נוכחי נקי, המאגר עשוי להוסיף מסים ותמלוגים של 59 מיליארד דולר לקופת האוצר המדולדלת של הודו.

לצד שדות הנפט החדשים ברג'סטאן של חברת Cairn Energy, הנסחרת בלונדון ויופקו מהם 175,000 חביות נפט ביום, ישביע מאגר KG חלקית את תאבונה של הודו לאנרגיה.

אבל יש בשורה חיובית עוד יותר לממשלה: רק חלק קטן ממאגר KG נחקר עד היום וייתכן שיש באגן הזה עוד המון גז. במקוארי אומרים שמחקר החברה חשף "מסדרונות ביוגניים מאסיביים אפשריים לא רק ביתר גוש 6D, אלא גם לאורך החוף המזרחי של הודו".

אך בחברה אומרים גם שדלהי חייבת להדק את מבנה הרגולציה שלה כדי לצמצם אפשרות לסכסוכים דוגמת הסכסוך בין שני האחים, שפיצלו ביניהם את אימפריית רילאיינס. "החוזים העתידיים צריכים להיות מתואמים היטב בין הקונים, המוכרים (של הגז) והממשלה", הם מזהירים, "אחרת, סכסוכים כמו הסכסוך הנוכחי עלולים לפגוע בחיפושים ובהפקה של מאגרי גז ונפט אדירים בהודו".