שפת השוק: במה שונות קופות הגמל האישיות מאלו הקיימות?

וגם: שכיר שקיבל פיצויים והחל לעבוד כעצמאי - האם הוא זכאי לפטור ממס על הפיצויים?

1. לנהל בעצמך את הכסף

שמעתי שהכנסת אישרה הפעלת קופות גמל אישיות. במה הן יהיו שונות מקופת הגמל שקיימות בשוק היום?

קופת גמל בניהול אישי היא קופת גמל לתגמולים או קרן השתלמות המאפשרת לחוסך להשפיע על ניהול ההשקעות של הכספים שצבר בחשבונו בקופה.

לשם השוואה, בקופת גמל כללית, מרגע הפקדת הכספים בקופה, לחוסך אין השפעה באשר לאופן השקעת הכספים והרכב ההשקעות, רמת הסיכון וכו'. גם במסגרת קופה מסלולית, החוסך אמנם בוחר את אפיק ההשקעה המרכזי (למשל מסלול שקלי שבו לפחות 50% מהכספים מושקעים בנכסים שקליים), אולם לא מעבר לכך.

בקופה בניהול אישי, לעומת זאת, החוסך יכול לתת הנחיות מפורטות בכל הקשור להשקעות של הכסף שצבר בקופה, החל ממשקל האפיקים המרכזיים (למשל, כמה מניות ואיגרות חוב) ועד להנחיות מפורטות וספציפיות יותר דוגמת משקל מניות ממדד ת"א 25, משקל איגרות החוב הקונצרניות בעלות דירוג AA לפחות וכדומה.

החוסך בקופה אישית יכול לתת הוראות למנהל הקופה שלו או למנהל תיקי השקעות שבחר, ויכול גם לנהל את הכספים בקופה בעצמו. כל אדם שצבר כספים בקרן השתלמות או בקופת גמל במעמד עצמאי (כלומר, שלא נצברו באותו חשבון כספים שמקורם בהפקדות של מעסיק), יכול לנהל את הכספים באופן אישי.

תשובה: איציק אסטרייכר, מנכ"ל מיטב גמל ופנסיה

2. משכיר לעצמאי, דרך הפטור

במשך עשר שנים עבדתי כשכיר בחברה לייעוץ פיננסי. ב-1 באוגוסט 2009 הופסקה עבודתי בחברה כשכיר, שולמו לי פיצויים, וכעת אני מעניק לחברה שירותים כיועץ עצמאי. האם הפיצויים פטורים ממס?

ככלל, פקודת מס הכנסה קובעת פטור ממס בשל מענק פרישה עד לסכום משכורת חודשית כפול מספר שנות העבודה של העובד, עד תקרה שעומדת בשנת המס 2009 על 10,980 שקל למשכורת.

על מנת שעובד יהא זכאי לפטור ממס בשל מענק פרישה בהתאם להוראות הנ"ל, עליו להראות כי נותקו יחסי עובד-מעביד בינו לבין החברה. קיומם של יחסי עובד-מעביד אינו נקבע על פי התיאור הפורמלי אשר הוסכם בין הצדדים, אלא בהתאם לכללים אשר נתגבשו בפסיקה של התנהלות הצדדים בפועל.

רשות המסים אינה שוללת על הסף מתן פטור ממס במצב הדברים המתואר בשאלה, אלא קובעת כי יש לבחון את מהות השינוי ולוודא כי אכן נותקו יחסי עובד-מעביד לחלוטין וכי היחסים הינם של נותן שירות למקבל שירות, אם מתקיים האמור יהא העובד הפורש זכאי לפטור ממס על מענק הפרישה.

תשובה: רו"ח חיים אשר ממשרד רפופורט ושות'

שאלות למדור: sfat-hashuk@globes.co.il