מס הכנסה נטפל לבעלי האג"ח

הפקידים לא בדיוק מתחשבים ב"תספורות" שמארגנות החברות לבעלי החוב

אם אתם מחזיקים באגרות חוב של חברה בקשיים כלכליים, ובמסגרת הסדר חוב בחברה החליפו לכם את האג"ח במניות או שינו לכם את תנאי האג"ח, ייתכן ותאלצו לשלם על כך מס. רשות המסים עשויה לטעון כי עסקאות הללו חייבות במס.

המילכוד

אגרת חוב היא למעשה חוב של למשקיע המחזיק באגרת החוב. באג"ח נקבעים תנאים ומועדים לפדיון ההלוואה ולתשלומי הריבית, אשר החברה משלמת למחזיק עד לפדיון ההלוואה.

בעקבות המשבר הכלכלי, חברות רבות הגיעו לקשיי נזילות שהקשו עליהן לשלם את חובן למשקיעים בעלי אגרות חוב. חברות מציעות הסדרי חוב במטרה להקל על תזרים המזומנים שלהן בטווח הקצר, ושאיפתן במקרים רבים לעשות זאת באמצעות מחילה על חלק מהחוב, על ידי פרישה מחדש של תשלומי הקרן והריבית או שינוי שער הריבית.

מחזיקי האג"ח אינם מעוניינים להפסיד את כספם והם נאבקים בחברות ובבעלי השליטה כדי לקבל כמה שיותר. הם בדרך כלל מעונינים להגיע לפתרון של הסדר חוב, שכן אחרת החברה תפורק וזכותיותיהם ייפגעו, בין היתר, מהטעם שנכסי החברה ימומשו במחירים נמוכים והתמורה תגיע לנושים המובטחים.

הסדרי החוב

הסדרי החוב נעשים במגוון דרכים בהתאם ליכולת החברה ודרישות בעלי האג"ח.
במסגרת הסדרי החוב, החברות יכולות להציע: שינוי בתנאיי האג"ח, ובמיוחד הארכת חיי האגרות והגדלת שיעור הריבית המשולמת לבעלי האגרות; או החלפת האג"חים המקוריים באג"חים מסדרה אחרת, החלפה במניות החברה או החלפה בכל מכשיר פיננסי אחר.

כך לדוגמא, שינוי בתנאי האג"ח נעשה לאחרונה במסגרת הסדר חוב בחברת הנדל"ן אסים בשליטת עדי קייזמן. ההסדר כולל, בין היתר, דחיית תשלום של 20% מהאג"ח בתמורה לפיצוי המשקיעים בהגדלת הריבית על החוב.

חלק אחר מהחברות מציע החלפת האג"ח בניירות ערך אחרים, לרבות מניות. כך לדוגמא, דלק נדל"ן, אשר לה אג"ח בהיקף של 2.2 מיליארד שקל, הציעה לאחרונה לבעלי האג"ח שלה להמיר את האג"ח למניות סחירות של קרן ריט בשליטתה, שעומדת להירשם בבורסה הלונדונית, ושתחזיק בחברת החניונים של דלק נדל"ן. בהתאם לתנאי ההסדר, בעלי האג"ח אמורים לקבל את מלוא שווי האג"ח שברשותם.

סוגיית המס

מבחינת החברה, הסדר החוב עשוי להקטין את התחייבויותיה ולפיכך יש לבחון האם מדובר במחילת חוב החייבת במס. במאמר זה לא נעסוק בהיבטי המס של החברה, אלא נתמקד במיסוי המשקיעים - המחזיקים באג"חים.

שינוי תנאיי האג"ח, כמו גם החלפת אג"חים כמו בכל עסקה בה מוחלפים נכסים, עשויים להוביל להפסד או לריווח הוני המחייב במס את בעל האג"ח. השאלה הבסיסית למעשה היא האם בוצעה "מכירה", כפי שהיא מוגדרת בצורה רחבה מאוד בפקודת מס הכנסה. אם לא בוצעה מכירה הרי שלא ניתן לחייב במס.

ככל שמדובר בשינוי תנאי האג"ח, הרי שלא ניתן לטעון כי בוצעה מכירה, שכן הנכס נשאר בידיו של המשקיע. מאידך, כאשר מבוצעת החלפה של אג"ח בנייר ערך אחר, הרי שהנכס יוצא מידיו של המשקיע ולכאורה מדובר במכירה. מבחינת המחזיק באג"ח, השאלה היא מתי להכיר בריווח או בהפסד: האם במועד ההחלפה, או במועד המכירה של האג"ח או של נייר הערך שהתקבל בהחלפה?

עמדת רשות המסים

רשות המסים לא פרסמה את עמדתה בעניין זה. עם זאת, ניתן לשער כי רשות המסים תטען ביחס לעסקאות ההחלפה כי הן מהוות "אירוע מס" (נחשבות כ"מכירה") ומחייבת במס במועד ההחלפה.

לפי עמדה זאת, אם נרשם רווח הון, המשקיע חייב בתשלום מס על הרווח. כך לדוגמא, אם ברשות המשקיע אג"חים ששויים הוא 500 אלף שקלים, וביום ההחלפה הוא מקבל מניות של החברה בשווי של 700,000 שקלים, הרי שיירשם לו ריווח הון של 200 אלף שקלים החייב במס רווחי הון.

מכריחים את המשקיע למכור

הבעיה בגישת רשות המסים היא שביום ההחלפה, המשקיע מקבל נייר תמורת נייר, והוא אינו "נפגש עם כסף", כך שחיובו במס ביום ההחלפה הוא בעייתי. יוצא שמכריחים את המשקיע למכור חלק מהמניות על מנת לשלם את המס, בעוד שייתכן ומכירת המניות במועד ההחלפה אינו כדאי, אם המשקיע צופה עליית שערים עתידית בבורסה.

יש לאפשר את דחיית אירוע המס עד למועד שבו המשקיע ימכור את אותם נכסים שקיבל חלף האג"חים המקוריים.


  1. אבי נוב הוא ד"ר במיסוי בינלאומי, ועורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי, ומרצה בבית הספר למשפטים ובבית הספר למנהל עסקים של המכללה למנהל-המסלול האקדמי.
  2. ניתן לפנות לאבי נוב במייל: avinov@bezeqint.net