יחסים מתוחים: שיתוף-הפעולה בין היזמים לממשלה מגלה סימני חולשה

משבר האשראי העולמי פגע בשנה האחרונה גם בשיתוף-הפעולה המוצלח בין הסקטור הפרטי והציבורי במימון פרויקטים גדולים ■ דו"ח של חברת dealogic הבריטית מלמד כי היקף מימון הפרויקטים בשיטת ה-PPP חזר 3 שנים לאחור; הרכבת הקלה של ת"א לא לבד

שיתוף הסקטור הפרטי במימון ובביצוע פרויקטים גדולים הפך ללהיט השנים האחרונות, גם בארץ וגם בעולם. ה-PPP - Public-Private Partnership - חסך העמסה של הפרויקטים הגרנדיוזיים על מאזני התקציב של המדינות ופעם אחר פעם התברר כי הסקטור הפרטי יעיל יותר בניהול ובביצוע מהחברות הממשלתיות.

רק שכעת, על רקע משבר האשראי העולמי, מציגה המחצית הראשונה ירידה משמעותית בנפח השקעות ה-PPP ברחבי העולם, במקביל לירידה חדה בסך מימון הפרויקטים. לפי דו"ח חצי שנתי של חברת dealogic הבריטית, מחצית השנה הראשונה של 2009 משקפת קושי חמור ביותר מאז 2005 בגזרת ה-PPP, -עם ירידה של 29% בהיקף המימון, בהשוואה למחצית הראשונה של 2008.

מבחינת ישראל, אחרי שהשיטה עבדה נהדר גם אצלנו, בין היתר במימון ובהקמת כביש חוצה ישראל, כביש המנהרות החוצה את חיפה וכביש הרוחב 431 (מודיעין-ראשל"צ), לא בטוח שנוכל להמשיך באותה תנופה גם לפרויקטים הבאים ברשימה.

הצרות בסגירה הפיננסית של הרכבת הקלה בת"א, הצרות המתמשכות של הירושלמים בסיום עבודות הרכבת בבירה והקולות המערערים על הסיכוי להקים את עיר הבה"דים בנגב על ידי גורם אחד (בעיקר בגלל הקושי להגיע לסגירה פיננסית) עלולים לבשר על מגמה.

הודו צומחת

בכל מקרה, חשוב להדגיש כי על פי הדו"ח, מאחר וסך המימון לפרויקטים בעולם ירד במחצית ב-41%, לסך של 115 מיליארד דולר בלבד, הנתח של הסקטור הפרטי בעוגה כולה לא ירד.

המימון לפרויקטים של PPP - בשיטת ה-BOT (Build Operate Transfer) או בשיטת ה-PFI (Private Finance Initiative), היווה בששת החודשים הראשונים 25% ממימון הפרויקטים בעולם, זאת בהשוואה ל-21% במחצית ראשונה 2008.

מהדו"ח עולה, כי בחלוקה לסקטורים הלך רוב המימון העולמי הכולל במחצית השנה הראשונה לפרויקטים לסקטור האנרגיה, עם נתח של 40%. סקטור זה סבל מירידה של 29% במימון בהשוואה למחצית המקבילה. היקף המימון בסקטור ירד ל-45.4 מיליארד דולר.

את המקום השני בחלוקת עוגת המימון במחצית הראשונה תופס סקטור התשתיות. סקטור זה נהנה מ-33% מהיקף המימון לפרויקטים ב-124 עסקאות. היקף המימון בסקטור זה עמד על 38 מיליארד דולר, שמשקף ירידה של 23% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2008.

היקף המימון לפרויקטים בשיטת ה-PPP ירד כאמור ב-29%, ל-29.1 מיליארד דולר, בהשוואה ל-41.1 מיליארד דולר בתקופה המקבילה. זוהי המחצית הראשונה החלשה ביותר בתחום ה-PPP מאז 2005, אז היקף המימון לפרויקטים בשיטה זו היה 13.6 מיליארד דולר.

ברבעון השני של 2009 היקף המימון בפרויקטים לפי שיטת ה-PPP הגיע ל-17.1 מיליארד דולר - ירידה של 5% בהשוואה ל-18 מיליארד דולר ב-2008.

בחלוקת שיטת ה-PPP לאזורים גיאוגרפיים מעלה הדוח של dealogic כי במערב אירופה ירד היקף המימון ב-44%, אך למרות זאת היתה מערב אירופה האזור הדומיננטי בעולם בפרויקטים בשיתוף הסקטור הפרטי במחצית השנה הראשונה, עם 41% מהיקף המימון. המימון הוזרם ל-51 פרויקטים בשווי 12 מיליארד דולר.

אבל לא כולם הציגו ירידה: הודו הגיעה להיקף מימון של 8.3 מיליארד דולר במחצית השנייה, זאת בהשוואה ל-1.4 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

צפון אמריקה ניצבת המקום השלישי בחלוקת עוגת המימון, אבל ביבשת זו ירד היקף המימון ב-43% ל-2.4 מיליארד דולר.

רק פרויקט PPP אחד משמעותי נרקם במזרח התיכון במחצית הראשונה - תחנת מים וכוח בבחריין, בהיקף מימון של 2.1 מיליארד דולר.

משקיעים בכביש

שלא במפתיע, רוב המימון לפרויקטי PPP הלך במחצית הראשונה לכבישים ומסילות רכבת (15 מיליארד דולר). כ-6.3 מיליארד דולר הלכו לפרויקטי PPP שקשורים בחשמל, כמיליארד דולר הלכו לפרויקטי PPP במבני חינוך, כ-1.2 מיליארד הלכו לפרויקטים הקשורים בפסולת וכ-1.8 מיליארד דולר הלכו לפרויקטים שקשורים במבני בתי חולים. *