גם מדד מנהלי הרכש של בנק פועלים מצביע על ניצני צמיחה

כלכלני בנק הפועלים מסרו בתגובה לפרסום המדד כי הוא מצביע זה החודש השני ברציפות על צפי לעלייה בפעילות התעשייתית ■ המדד רשם את החודש השני ברציפות מעל לרמה של 50%

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש יולי נותר יציב יחסית ברמה של 51.7%. זהו החודש השני בו נמצא המדד מעל רמת ה-50% והוא מוסיף להצביע על צפי להתרחבות הפעילות במגזר התעשייתי.

רכיבי הביקושים המקומיים והביקושים לייצוא הוסיפו לעלות והם נמצאים ברמה הגבוהה ביותר מזה 16 חודשים. רכיב התעסוקה רשם גם הוא שיפור והוא קרוב מאוד לרמת ה-50%. עם זאת, רכיב תפוקות הייצור שב לרדת מתחת לרמת ה-50%.

כלכלני בנק הפועלים מסרו בתגובה לפרסום המדד כי הוא מצביע זה החודש השני ברציפות על צפי לעלייה בפעילות התעשייתית. העלייה במדד מנהלי הרכש מצטרפת לאינדיקטורים נוספים המראים ניצנים של צמיחה כמו עלייה ביצוא התעשייתי, גידול ביבוא, המשך שיפור בשווקים הפיננסיים ומגמת עלייה במדד אמון הצרכנים.

העלייה במדד מנהלי הרכש בישראל מתואמת מאוד עם זו של המדד הגלובלי ובדומה למרבית המדינות ניכרת עלייה בביקושים בעוד רכיב התעסוקה ממשיך להצביע על התכווצות. כלכלני בנק הפועלים מעריכים כי "נתונים אלו מסמנים יציאה אפשרית מהמיתון, אך צמיחת המשק צפויה עדיין להיות איטית, דבר שיותיר את שיעור האבטלה ברמה גבוהה".

מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, הגיע לראשונה מאז יוני 2008 לרמה של 50%. למעשה רמת המדד במרבית המדינות קרובה או חצתה את רמת ה-50% המבחינה בין התרחבות להתכווצות הפעילות.

השיפור בפעילות היצרנית אשר התחיל במדינות מתעוררות כמו סין והודו עבר עתה גם למדינות מפותחות כמו ארה"ב וגוש האירו שמתקרבות לגבול ה-50% ובריטניה ויפן אף חצו רמה זו. רכיב התפוקות וההזמנות מצביע על התרחבות בפעילות היצרנית הגלובלית בעוד רכיב התעסוקה עדיין נמצא מתחת לרמת ה-50%, דבר שמרמז אולי על עודף כושר ייצור.