שקשוקת צים: משפחת עופר רוצה להגיע תוך חודש להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח

משקיע מוסדי: "שבעלי השליטה יכניסו את היד לכיס. אם לא תידחה עסקת בעלי העניין עם החברה לישראל, אין על מה לדבר"

שבועיים לאחר שהחברה לישראל פרסמה את מתווה הסדר החוב המסתמן עם נושיה של חברת הספנות צים שבשליטתה, נראה כי היא מבקשת להגיע להסדר חוב גם עם מחזיקי האג"ח של צים.

באסיפת אג"ח שהתקיימה היום בתל אביב, ביקשה הנהלת צים להגיע להסדר עם מחזיקי האג"ח בתוך חודש. בסוף האסיפה הוחלט על הקמת נציגות למחזיקי האג"ח ומינוי עו"ד אברמי וול לייצגם, לאחר שבמהלכה הסתבר שצים ניסתה במאי האחרון להקים נציגות חשאית של מחזיקי אג"ח.

האסיפה היום הייתה משותפת למחזיקי כל סדרות האג"ח (א', ב' וג') של צים, שהיקפן מסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל. פירעון האג"ח צפוי רק החל משנת 2012, אך בצים מעריכים כי יגיעו בשנים הקרובות לגירעון תזרימי של כמיליארד דולר, ולכן מתחילים במגעים להסדר חוב כבר עתה.

במסגרת הסדר חוב המתגבש מול הבנקים המלווים, צפויה החברה לישראל להזרים לצים 350 מיליון דולר, ובתמורה ייפרסו 1.1 מיליארד דולר מחובותיה של צים לבנקים. עוד קודם לכן הודיעה החברה לישראל, בשליטת משפחת עופר, על הענקת הלוואה לטווח ארוך לצים, בהיקף של 100 מיליון דולר.

המוסדיים שנכחו באסיפה תהו מדוע החברה מבקשת הסדר חוב כבר היום, ודרשו שבעלי השליטה יכניסו את היד לכיסם. "אם לא תידחה עסקת בעלי העניין עם החברה לישראל, אין על מה לדבר", אמר ל"גלובס" אחד המשקיעים המוסדיים.

מוסדי בכיר ריכך ואמר, כי "החוב לבנקים גדול יותר, ועדיין מוקדם להתייחס לכוונות של החברה לישראל. צריך לבחון את הפרטים וההשלכות". גורם מוסדי בכיר אחר אמר: "הם מדברים על דחייה בהחזר ולא מחיקה. בכל מקרה, לא ניתן יד לפגיעה כלכלית חמורה, וחובה שיינתן פיצוי ראוי יחד עם המשך תמיכה בחברה מצד הבעלים".

סמנכ"ל הכספים של צים, אלון רווה, ציין כי "למרות מצב החברה הקשה, בחברה לישראל ביקשו שלא נעשה מחיקות למחזיקי האג"ח, אלא רק דחיית תשלומים". רווה הבהיר כי הבנקים לא מוכנים לפרוס לחברה חובות, אם לא תגיע להסדר על דחיית תשלומים גם עם מחזיקי האג"ח. הוא אף הדגיש, כי "בתרחיש של פירוק החברה, מכירת הנכסים לא תספיק לכסות את ההתחייבויות".

רווה והמנכ"ל, רפי דניאלי, עדכנו את מחזיקי האג"ח בצורך לבצע תוכנית ייצוב פיננסית לחברה, שכן "תחום הספנות בעולם מצוי במשבר עמוק, וצים, כמו חברות ספנות רבות אחרות בעולם, מחויבת ליישם תוכנית ייצוב לטווח ארוך על מנת לצלוח אותו. הדבר יאפשר לחברה לעבור את המשבר, לעמוד בכל התחייבויותיה וליצור ערך לבעלי המניות שלה".

רפי דניאלי - מנכ

מנכ"ל צים רפי דניאלי וסמנכ"ל אלון רווה באסיפת האג"ח היום

"בעלי המניות גילו אחריות"

צים עוסקת בעיקר בתחום ההובלה הקווית באמצעות מכולות, והתחרות החריפה בענף משפיעה על תעריפי ההובלה של החברה, שירדו בשיעור חד.

צים סובלת מהפסדים כבדים, וברבעון הראשון של השנה הסתכם ההפסד שלה ב-119 מיליון דולר. במקביל, לחברה מצבת חובות כבדה הנובעת מתוכנית ההתרחבות המאסיבית עליה החליטה בתקופת הגאות.

מצב זה חייב את החברה לבצע סדרה של פעולות כדי להתאים את עצמה למצב השוק, כולל צעדי התייעלות וחיסכון בהוצאות התפעוליות.

אם לא די בכך, בשבוע שעבר הפחיתה S&P מעלות את דירוג האג"ח של צים מ-BB פלוס ל-B מינוס, והכניסה אותה לרשימת מעקב עם אופק שלילי.

המנכ"ל דניאלי אמר ל"גלובס" בסיום האסיפה, כי "בסוף התהליך נצא מהמשבר העולמי מחוזקים. בעלי המניות של צים גילו אחריות, ובסך הכול בתנאים מסוימים היקף הזרמת ההון לחברה יגיע ל-850 מיליון דולר. אין לזה אח ורע במשק הישראלי".

ביום חמישי הקרוב צפויה אסיפת בעלי מניות סוערת של החברה לישראל, שבה ינסו לאשר את הזרמת ההון לצים. אם היא לא תאושר, תצטרך משפחת עופר לבחון דרכים אחרות, אך יהיו בבעיה בשל הקושי לשעבד נכסים נוספים.

החובות של צים (נכון לסוף יוני):

לבנקים זרים - 1.7 מיליארד דולר

למחזיקי האג"ח - 350 מיליון דולר

למספנות - 1.5 מיליארד דולר

חברה לישראל