מייקל אורן, שגריר ישראל בארה"ב: ישראל לא תתקוף באיראן

"אני חושב שאנחנו אפילו רחוקים מלשקול דבר כאלה בשלב זה" ■ השגריר רומז שישראל עשויה לשנות התנגדותה לתכנית גרעינית של איראן אם יוחלף המשטר בטהראן ■ "ישראל וארה"ב הסכימו שלא להסכים לגבי ירושלים"

שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, אמר אתמול (א'), בראיון ל-CNN, כי ישראל לא תתקוף את איראן. הוא אפילו לא סייג את דבריו באמירה שישראל אינה מסירה שום אופציה מהשולחן, משפט שמקובל על פוליטיקאים ישראליים, כמו גם על עמיתיהם בארה"ב. הוא רמז, שישראל עשויה לשנות את התנגדותה לתכנית גרעינית של איראן אם יוחלף המשטר בטהראן.

בתשובה על שאלה לגבי התבטאות של ג'ון בולטון, לשבר שגריר ארה"ב באו"ם, שלפיה ישראל עומדת לתקוף מטרות באיראן עד סוף 2009, אמר אורן: "אינני חושב שזה נכון. אני חושב שאנו רחוקים אפילו מלשקול דברים כאלה בשלב זה".

השגריר ציין, כי ממשלת ישראל תומכת בגישתו של הנשיא ברק אובמה ליזום הידברות עם איראן, אך המראיין, פאריד זכריה, הפסיקו וחלק עליו באופן בוטה: "אלה רק דיבורים, מייקל. אתה לא באמת (מתכוון לכך). ידוע היטב שממשלת ישראל היתה מודאגת עמוקות מהרעיון של הידברות עם איראן".

אורן: "כך היה בעבר. אך שאבנו עידוד רב מדברים שאמר הנשיא אובמה לראש הממשלה בביקורו בוושינגטון במאי, שתהיה הערכה מחודשת רצינית של מדיניות ההידברות לפני סוף השנה. אנו שואבים עידוד מכך שהממשל, בעקבות המאורעות האחרונים באיראן, הפגין נכונות רבה יותר לגבש חבילת סנקציות רציניות נגד איראן אפילו עכשיו, לפני ההערכה מחדש".

אך השגריר הוסיף, כי התנהלותו של המשטר באיראן שוללת ממנו כל מידה של אמינות. ישראל משוכנעת שאיראן שואפת להשמידה בגלל ההקשרים של פעולותיה והכרזותיה. "זה התוכן של רטוריקת המשטר. זו התיאולוגיה של המשטר, לא האידיאולוגיה שלו. מדובר בנוהג של המשטר לתמוך בארגוני טרור, בנכונותו לכזב, לשקר, להסתיר את אופי התכנית הגרעינית שלו במהלך המאה שחלפה".

כל זה יוצר דימוי, תמונה, של משטר שהיה רוצה, אם לא לא להשיג מחר נשק גרעיני, אז לפחות את היכולת לייצר נשק גרעיני במהירות; כאשר הממשלה תקבל החלטה לייצר נשק גרעיני, היא תוכל לעשות זאת במהירות רבה מאוד, אמר אורן.

לדבריו, השגת יכולת כזו ע"י המשטר הנוכחי באיראן אינה קבילה על ישראל. "(אך) כאשר יהיה מדובר באיראן תחת צורה שונה של ממשלה, תחת ממשלה בעלת אוריינטציה פרו-מערבית, שוחרת שלום, ממשלה פסיבית שאינה חותרת להשמדת ישראל, זה יהיה סיפור אחר".

בתשובה לשאלה על קריאתו של שר החוץ, אביגדור ליברמן, לגרש ישראלים ממוצא ערבי, אמר אורן: "בראש ובראשנה צריך להבין שעמדתו של שר החוץ בסוגיה זו אינה עמדתה של הממשלה כולה. מדובר במפלגה אחת בתוך הקואליציה... תחושתי היא, שישראל לעולם לא תנקוט צעד לגירוש אנשים. איש לא מדבר על שלילת זכויות במובן של עקירת אנשים מבתיהם. לא, בסך הכל אנו מנסים להחליט היכן ימוקמו הגבולות".

עוד אמר השגריר, ראש הממשלה נתניהו והנשיא אבמה הסכימו לא להסכים בסוגיית ירושלים.