ותודה לטאליבן ולאל-קעידה

תעשיית הרכב חייבת את הגידול בביקושים ואת התאוששותה לארגוני הטרור

מי שיבקר בזמן הקרוב במפעל הענק של תעשיות רכב נצרת (תע"ר) בנצרת, עשוי להיות מופתע. רק באפריל ניצב המפעל בפני אחד המשברים הקשים בתולדותיו כאשר הנהלתו הוציאה כמחצית מהעובדים לחופשה יזומה והודיעה כי היא עשויה לפטר אותם באם לא יגיעו הזמנות חדשות ממשרד הביטחון.

אבל בשבועות האחרונים עובד המפעל במלוא הקיטור ואף גייס עובדים כדי לעמוד בהזמנות למאות ג'יפים ממוגנים מסוג סופה 3. לא מדובר בהזמנה של משרד הביטחון, שעדיין לא החליט בנושא, אלא דווקא בהזמנה של מאות כלי רכב בשווי עשרות מיליוני דולרים לייצוא עבור לקוח אנונימי באסיה.

הבוננזה של מכשירי תנועה היא רק דוגמה אחת לנחשול הביקושים לכלי רכב צבאיים ממוגנים ולפתרונות מיגון לכלי רכב, ששוטף כיום את החברות הישראליות הפועלות בתחום. בענף מעריכים כי בשנה האחרונה בלבד רשמו החברות המקומיות, ושלוחותיהן בעולם, הזמנות בהיקף של 700 עד 900 מיליון דולר והביקושים ממשיכים לזרום.

לוחמה א-סימטרית

את הקרדיט על הביקושים הגלובאליים יש לזקוף לזכות אל-קאידה, הטאליבן וגרורותיהם, שעדיין ממשיכים לפעול במרץ ולגבות מחיר כבד מכוחות הביטחון באפגניסטן, עיראק ומקומות אחרים בעולם באמצעות נשק, שהולך ומשתכלל במהירות.

אל מול האיום הזה מוצאים את עצמם כיום צבאות סדירים רבים וכוחות שיטור במערב ללא מענה הולם. לצבאות יש כמובן טנקים ושריוניות כבדות אבל אלו הם כלים יקרים ומגושמים מדי לפעילות שוטפת. לפיכך חוט השדרה היום יומי ממשיך לכלול רכבי שטח וסיור קלים יחסית, שמבצעים מטלות של לוגיסטיקה ושינוע לוחמים.

אלה מהווים כיום מטרה מועדפת על פני טרוריסטים ולוחמי גרילה, במה שמכונה לוחמה א-סימטרית, כלומר לוחמה בין שני גורמים עם יחסי כוחות שונים מאוד, טקטיקות לחימה שונות והבדלים משמעותיים בנכונות של שני הצדדים לספוג אבידות.

לצבאות המערב לקח הרבה זמן להפנים את השינוי בדוקטרינה המסורתית ולהסתגל לעובדה, שהצד "החלש" כבר לא משתמש באבנים ובקלאצ'ניקוב אלא במפלצות היי-טק דוגמת הטיל הנישא "RPG29" - הדור האחרון של ה-RPG7 העתיק שתוכנן במיוחד לחדור את מיגוני הדור האחרון בשדה המערכה.

קבלת ההחלטות של המערכות הצבאיות היא איטית אך בשנה האחרונה החלו להיפתח תקציבי הצטיידות ענקיים וכלי הרכב הממוגנים הפכו להיות מוצרים לוהטים.

הקיבוץ העשיר בישראל

הצבא האמריקני הוא הלקוח הגדול והחשוב ביותר של החברות הישראליות שפועלות בתחום. ג'יפים, האמרים וכלי רכב קרביים עם חבילות מיגון מפיתוח ישראלי כבר מוכיחים את עצמם מזה שנים בשדות הקרב של אפגניסטן ועיראק ותורמים רבות למוניטין הישראלי בתחום. אבל כיום הביקוש של הצבא האמריקני הוא חסר תקדים, וכך גם הסכומים.

רק בשבוע שעבר, למשל, הודיע חברת פלסן, יצרנית המיגון מקיבוץ סאסא, כי קיבלה חוזה נוסף לאספקת 1,700 קיטים של מיגון לכלי רכב לצבא האמריקני, במסגרת שיתוף הפעולה שלה עם יצרנית המשאיות והציוד הכבד אושקוש. היקפו הכספי של החוזה מוערך ב-1.05 מיליארד דולר וחלקה של פלסן מוערך בכמה מאות מיליוני דולרים. זהו חוזה המשך לחוזה אחר, לאספקת 2,244 כלי רכב בהיקף של 1.06 מיליארד דולר, שעליו הוכרז בתחילת יוני וגם בו יש לפלסן חלק שמוערך בכמה מאות מיליוני דולרים.

הכלים עבורם מספקת פלסן את המיגון מכונים ATV-M והם מעין משאיות בעלות יכולות שטח מתקדמות, שיכולות להוביל פלוגה שלמה בתנאי שטח קשים. לשני החוזים הללו יש תנאי אספקה קשוחים מאוד: קצב ייצור של כמעט 1,000 יחידות בחודש במטרה לעמוד באספקה עד פברואר 2010.

פלסן, אגב, לא מתמקדת רק בצבא האמריקני ומפתחת את פעילותה גם בבריטניה, כולל חוזה של מיליוני דולרים למיגון מסוקי צ'יינוק עבור חיל האוויר המלכותי הבריטי.

המזרח מתעורר

את עיקר הייצור שלה מרכזת כיום פלסן במפעל אותו רכשה בקונטיקט, אבל אפשר להניח שגם כלכלת ישראל תגזור ממנו קופון נאה, במישרין או בעקיפין.

עוד חברה ישראלית, שגוזרת כיום קופון נאה מהבום הנוכחי בענף היא ארוטק, שנסחרת גם בנאסד"ק. קבוצת ארוטק פעילה מזה שנים בפיתוח וייצור כלי רכב קלים ממוגנים, באמצעות חטיבת המיגון MDT. המוצר המוכר ביותר שלה הוא הדויד - ג'יפ ממוגן על בסיס שלדת לנדרובר דיפנדר, שבשנים האחרונות נושא בכבוד בעיקר העומס של פעילות הבט"ש בשטחים. בחודשיים האחרונים דיווחה ארוטק לבורסה כי זכתה בהזמנות חדשות לאספקת רכב בהיקף של 12 מיליון דולר וכי צבר ההזמנות שלה עומד כיום על 42 מיליון דולר.

עניין רב מרכזת כיום השלוחה ההודית של ארוטק - קונקורד סייפטי סיסטמס שהוקמה בהודו במסגרת שת"פ עם חברות מקומיות. גם ממשלת הודו עברה לאחרונה חוויה מכוננת בעקבות התקפת הטרור במומבאי והיא מריצה כיום מכרז מואץ להצטיידות ברכבי סיור ממוגנים ובקיטים למיגון כלי רכב קיימים.

ארוטק צפויה להשתתף במכרז הזה עם ה-C8 החדש שלה - ג'יפ עם מיגון מתקדם מדור חדש להובלת 6 חיילים, על בסיס שלדת לנדרובר. העיתונות ההודית מדווחת כי הכלי כבר נמצא כיום בניסוי שטח מתקדם בפיקוד הצפוני של צבא הודו ואם המכרז יניב זכייה הוא עשוי להקפיץ משמעותית את היקפי הפעילות של MDT בתחום.

עוד חברה, שמוכרת היטב למשקיעים, היא "התכוף", שבשנים האחרונות עברה טרנספורמציה מחברה כושלת בתחום האזרחי לשחקנית רצינית בתחום כלי הרכב הממוגנים בסיוע טכנולוגיה של רפאל, שותפתה לפיתוח.

התכוף הודיעה בחודשים האחרונים על חוזי אספקה בהיקף של 320 מיליון שקל ולמרות שהיא לא נוהגת לנקוב בשמם של לקוחותיה, העיתונות הטורקית, למשל, פרסמה כי הצבא הטורקי בחר בדגם הנביגייטור של חברת BMC, שותפתה הטורקית של התכוף, לשמש כרכב ממוגן המוקשים העיקרי בצבא תוך שהוא מעדיף אותו על פני כמה שחקנים מקומיים.

רפאל אגב גם עושה חיל בעסקיה העצמאיים בתחום המיגון. רק לאחרונה, למשל ערכה חברת הבת הגרמנית של רפא"ל, דיינמיט נובל דיפנס, אירוע עיתונות שבו הציגה חבילת מיגון נגד טילים חודרי שריון המיועדת לכלי רכב צבאיים גלגליים מתוצרת אירופאית. החברה הציגה הזמנות של 50 מיליון אירו בשנה החולפת בלבד, צבר הזמנות של כולל מעל 200 מיליון אירו ושאיפות להכפיל את הצבר בעתיד הנראה לעין.

בדרך אגב הציגה החברה באותו אירוע גם דור חדש של משגרי טילים נישאים, בעלי יכולת גבוהה לחדור שריון ומיגון מתקדם של כלים צבאיים. לזה קוראים במונחים עסקיים "עסק שמקדם את עצמו".