חשבת פעם להשקיע בעץ?

מחירי העץ בשפל והביקוש צפוי לעלות. המשמעות: אופציה להשקעה מעניינת

אחד המגזרים הנחבאים ביותר, הן מפני המשקיעים והן מפני הספקולנטים, הוא תעשיית העץ. מחירו קשור באופן הדוק למצבה של תעשיית הבנייה, ואין זה מפתיע, לכן, שהימצאות תעשיית הבנייה במשבר העמוק ביותר בתולדותיה, דוחפת את מחירי העץ כלפי מטה. גם הירידה בתצרוכת הנייר בעולם משפיעה לרעה על מחירי העץ.

ירידות המחירים הללו הובילו לפשיטות רגל נרחבות בתעשיית העץ. בתי חרושת רבים נסגרו, ומלאים שלמים נמכרו גם לאלה שלא הרבו במחיר. התוצאה לא איחרה לבוא, ומחיר העץ הגולמי ירד כמעט ב-70%, לשפל היסטורי של שלושים שנה ברבעון הראשון של 2009, כאשר העץ נסחר במחיר של 140 סנטים לרגל (feet).

הסימן החיובי הראשון הגיע באמצע פברואר השנה, כשהסינים החלו לרכוש כמויות נכבדות של תוצרת עץ מעובד. סימן חיובי נוסף לתעשיית העץ המערבית מגיע מכיוונה של רוסיה. רוסיה, אחת מיצואניות העץ הגדולות ביותר בעולם, העלתה בתחילת השנה את המס על יצוא מוצרי העץ מ-25% ל-80%, מה שיצמצם כמעט לחלוטין את יצוא העץ מהמדינה. שני הדברים הללו היו חייבים להוביל לעליית מחיר העץ, אך המשך המשבר בארצות הברית מונע זאת לעת עתה.

לאור המשך ההאטה בשוק הנדל"ן האמריקאי, ממשיכות חברות עץ אמריקאיות וקנדיות רבות למכור מלאים במחירים זולים על מנת לגייס מזומנים נוספים, שימנעו מהן לפשוט רגל. אותן חברות גם מצמצמות את היקף כריתת העצים ביערות ואת כמות חומר הגלם המעובד. בד בבד אנו מתחילים לראות סימנים ראשונים של יציאה מהמשבר ושל התייצבות בהיקף התחלות הבנייה בארצות הברית. המחיר הזול של העץ אף צפוי להקל את ההתאוששות של תעשיית הבנייה.

חברו את כל הדברים האלה יחד, ותקבלו כי התרחיש הסביר הוא שכבר בעתיד הקרוב נתחיל לראות מחסור בעץ מעובד. זה יוביל לגידול בהיקפי כריתת היערות ועיבוד חומר הגלם, מה שיעלה את מחירי העץ כלפי מעלה. כשיראו זאת המשקיעים, הם ישובו לסחור בחוזים העתידיים על העץ ובחברות מתחום העץ, מה שידחוף את מחיר העץ למעלה. אז איך משקיעים?

חוזים עתידיים. נסחרים בבורסת הסחורות בשיקגו (CME) תחת הסימול LB. חוזה אחד כולל 110 אלף רגל (feet) של לוחות עץ, שמחיריהם נעים בימים אלה סביב 189 סנטים לרגל. שימו לב כי החוזים על העץ נסחרים רק לחודשים האי-זוגיים בכל שנה. בניגוד לחוזים נפוצים אחרים, היקף ההשתתפות של ספקולנטים בחוזים על העץ הוא נמוך יחסית בשלב זה, מה שמאפשר להם לשקף באופן אמיתי את ההיצע מול הביקוש לעץ ולמוצריו. יחד עם זאת, חיסרון עיקרי שלהם הוא שמחזורי המסחר בחוזים למועדים מאוחרים יותר הם אפסיים כמעט, ולכן מקטינים את האטרקטיביות של אפיק זה.

מניות. ירידות השערים החדות של מניות יצרניות העץ הופכות גם את הגדולות מביניהן לאטרקטיביות בתקופה הנוכחית. בתור כמה רעיונות השקעה מעניינים אפשר לציין את מגדלת העצים ויצרנית מוצרי העץ לבנייה (RYN) Rayonier Inc., ואת יצרנית ומעבדת מוצרי העץ והפלסטיק Universal Forest Products, Inc. . (UFPI).

תעודות סל. תעודות ישראליות אין בנמצא, אך קיימות כמה תעודות הנסחרות בארצות הברית, שעוקבות אחר מדד המורכב מחברות שעוסקות בכריית עצים ובעיבוד חומר הגלם. העיקריות מביניהן הן Claymore Beacon Global Timber Index, ו- iShares S&P Gbal Tiber & Fortry Ind Fud. **

yinon@bursa4u.com