משטרת ישראל לא צריכה עוד כסף

מבנה השכר במשטרה מיטיב עם בכירים ופוגע באנשי השטח, השוטרים על אמת

מי ראה בחודשים האחרונים שוטר ברחוב? רק החבוט שכתבו לו, שוב, דו"ח תנועה.

מי פונה למשטרה ומדווח על אירועים פליליים שקרו לו? רק מי שצריך לקבל "פתק" לביטוח.

מי מאמין שאם יוסיפו למפכ"ל דודי כהן מיליארד שקל בשנה, הוא יוריד את נתוני הפשיעה "לכל הפחות ב-30%!" - כפי שהצהיר השבוע בוועדת הפנים של הכנסת? אף אחד, גם לא דודי כהן.

מי חושב שכסף הוא הבעיה המרכזית של משטרת ישראל? רק 28 אלף השוטרים והשוטרות ובני-משפחותיהם, לא כולל הבכירים שיודעים היטב איך נראה ה"ניהול" הכספי של המשטרה.

למשל, העובדה שבמשך שנים ארוכות ניתנו לשוטרים שהצטיידו בתואר אקדמי - גם בתואר פיקטיבי או שאינו קשור כלל לעיסוק המשטרתי - תוספות בשיעור של כ-100% מהשכר, פי כמה וכמה ממה שניתן בשירות הציבורי. זה עלה מיליארדים במשך השנים ועוד יעלה מיליארדים. ה"אקדמיזציה" נעצרה בהסכם עם האוצר בשלהי 2008. בפועל, ייקח עוד שנים עד שזה יתבצע בפועל ויסתמן חיסכון כספי בתקציב המשטרה.

משטרה / איור גיל ג'יבלי

לא כל השוטרים הם שוטרים

האם כל השוטרים הם אכן שוטרים? בהחלט לא. במטות הסופר-מנופחים של משטרת ישראל יושבים אלפי פקידים ופקידות בתלבושת אחידה. רק במטה הארצי יושבים 1,670. עוד אלפים מפתחים כבדות-גוף במחוזות, במרחבים, באגפים ובמטות.

מבנה השכר במשטרה מייצר תמריץ ברור למעבר מהשטח לשולחנות, כי אם לאנשי השטח שעובדים ימים כלילות בשרב ובקרה, בסיכונים אישיים ומשפחתיים, לא ניתן תמריץ בשכר - אז למה לא להיות פקיד משטרה ולשבת במיזוג, בשעות נוחות, ולהגיע תמיד ליומולדת של הילד?

האם בישראל יש פחות שוטרים מבמדינות העולם? לא. הממוצע במדינות ההתייחסות הוא 2.52 שוטרים ל-1,000 תושבים. בישראל, כולל 8,000 אנשי מג"ב שבאחריות המשטרה, יש 3.89 שוטרים ל-1,000 תושבים. בלי המג"בניקים, מדובר ב-2.94 שוטרים ל-1,000 תושבים - קצת יותר מאנגליה וקצת פחות מגרמניה - לא כולל התוספת של 1,000 שעליה הוחלט בתקציב השנה.

האם משכורות השוטרים נמוכות? כן. משכורות השוטרים האמיתיים, אנשי השטח, נמוכות. מאוד. הן נמוכות כי ככה המפקדים שלהם, לדורותיהם, רצו ועדיין רוצים. במוקד הבעיה: ההתעקשות ההיסטורית והמתמשכת על הצמדה לשכר הצבא.

זה רע מאוד לשוטרים, זה מצוין למפקדים. לבכירים. זה רע מאוד לשוטרים. זה מעביר את הכסף הגדול מהשוטרים על-אמת אל כ-1,000 המפקדים שלהם, למפכ"ל המקביל לרמטכ"ל, לניצבים הצמודים לאלופים, לתתי-הניצבים המקבילים לתתי-האלופים ולניצבי-המשנה הצמודים לאלופי-המשנה.

התוצאה דרמטית: גידול חסר סבירות בתפקידי הפיקוד במשטרה. עובדה: במשטרת ישראל, המונה, כאמור, פחות מ-30,000 איש ואישה, יש כ-20 ניצבים, המקבילים בדרגתם ובשכרם לאלופים בצבא.

כמה אלופים יש בצבא, המונה פי כמה וכמה יותר חיילים? גם 20. כמה תתי-ניצבים יש במשטרת ישראל? 60. כמה תתי-אלופים יש בצה"ל הגדול והפרוס? פחות מ-90.

מחכים לרפורמה

הבעיה המרכזית היא בדרגים הנמוכים. בעוד בעלי הדרגות הנמוכות בצבא הם צעירים, בני 21, 22, שקידומם בדרגות בצבא הקבע מהיר בהרבה, הרי מרבית השוטרים המתחילים ובדרגי הביניים - נגדים, רבי-סמלים, פקד (מקביל לסרן), רב-פקד (רב-סרן) - הצמודים בשכר לדרגות הקצונה הנמוכות בצבא, נשארים בדרגות הללו במשך רוב שנות הקריירה שלהם, כשהם כבר בוגרים ומפרנסים משפחות.

הם הבסיס הכי רחב והכי איתן של המשטרה. אם לא תימצא הדרך להעלות את שכר השוטרים המתחילים ובדרגי הביניים - לא יגיעו למשטרה בעלי יכולת ומוטיבציה אמיתיים.

כבר כמה שנים יושבים אנשי המשטרה והאוצר ומתכננים רפורמה בשכר הנגדים. המטרה היא ליצור, באמצעות מענקים והעלאת שכר, גידול של 30% בתמורה לעבודה בשטח. התוכנית סוכמה, המימון נסגר. הביצוע עדיין תלוי במשטרה. תלוי בשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', תלוי במפכ"ל דודי כהן, שיהיה מספיק אמיץ לעשות סדר חדש במשטרה ובשכר שוטריה האמיתיים.

stella-k@globes.co.il