"זה רק נראה פשוט לארגן כמה חברים בבית-קפה לקבוצת רכישה"

עו"ד אמיר חן ל"גלובס" נדל"ן: "יש להביא בחשבון שהבנקים מאד עמוסים בקבוצות רכישה, והמערכות בהם מאד פקוקות; סיפור הבנק לבדו יכול לקחת משהו כמו 6 חודשים"

"לצערי, בגלל הנפוצות של תופעת קבוצות הרכישה, רואים בשוק לא מעט קבוצות אופורטוניסטיות שאינן מיומנות מספיק. ריבוי קבוצות הרכישה יצר בבנקים עומס כבד וגם פרויקט מאושר עתיד לבלות במסדרונות הבנק חודשים ארוכים עד לאישור המימון. אני בהחלט ממליץ להימנע מלהיות קשור או לקחת חלק בקבוצת רכישה שהמארגנים שלה אינם מיומנים ואינם מקצועיים, שלא יביאו את הפרויקט לכדי גמר". כך מזהיר עו"ד אמיר חן, שותף בכיר ומנהל תחום הנדל"ן במשרד עורכי הדין פישר בכר חן וול אוריון ושות'.

לדבריו, "זה אולי נראה פשוט לארגן כמה חברים בבית קפה ולצאת ביחד לפרויקט, אבל בצד הרצון הטבעי להרוויח, במקרה זה לחסוך בעלות הדירה, חייבים לזכור שנדל"ן הוא מקצוע מורכב ומסובך. צריך לדעת לנהל תכנון, לבצע מכרזים, ולעבוד מול יועצים, מול רשויות ובעיקר מול הבנקים. היום ישנה מערכת של בקרה בבנקים, שמפעילים מסננת די קפדנית. יש להביא בחשבון שהבנקים מאוד עמוסים בקבוצות רכישה והמערכות בהם מאוד פקוקות. לכן, מארגנים שלוקחים אופציה ומשלמים עליה לתקופות קצרות עלולים למצוא עצמם במצב שגם אם הם השלימו את ארגון הקבוצה ואת גיוס האנשים, הרי שסיפור הבנק יכול לקחת משהו כמו שישה חודשים. גם אם הבנק מאשר את הליווי, הוא צריך לבדוק תיק-תיק והוא פקוק לגמרי".

"גלובס": לא שמענו על קבוצות שלא גייסו מימון.

"מי שלא מצליח לקבל מימון, אתה לא כל כך יודע על קיומו. הבנקים הרבה יותר סלקטיביים וזה טוב, אבל כשמדובר במארגן הוא נמצא בבעיה. עברו שלושה חודשים עליהם הוא חתם באופציה מול המוכר והוא צריך לממש ולהביא את האנשים שישלמו את הכסף על הקרקע. היזמים צריכים להיות מודעים ללחץ שיש על הבנקים, בעיקר בקבוצות גדולות, מה שאומר יותר עבודה".

בשבועות ובחודשים האחרונים לא עובר יום מבלי שנשמע על קבוצת רכישה שמתארגנת לרכישת בניין מגורים, בכל רחבי הארץ. מכרז דרום הקריה בת"א, שייסגר בחודש הבא, מושך אליו גם הוא קבוצות רכישה רבות: בסר הוותיקה, קבוצה שמארגנת חברת חנן מור, קבוצה שמוביל ג'קי סוויסה, קבוצה של היזם אורי חייצ'יק וקבוצה של חברת העיר החדשה, שבבעלות דרור הלוי ורביב צולר.

חן, שמייצג קבוצות רכישה זה שנים רבות, מציין כי "מתפתח לנגד עינינו 'הדור הבא' של קבוצות הרכישה, והכוונה היא לקבוצות המונהגות ומאורגנות על ידי חברה יזמית או קבלנית.

חן: "יש חברות שמרימות את הכפפה, כמו למשל תדהר שהחלה לארגן קבוצת רכישה לבניית שני מגדלים ברמת גן, או חנן מור שהחלה לארגן קבוצת רכישה לדרום הקריה. החברות הגדולות הפעילו לובי חזק ולא אפקטיבי כנגד תופעת קבוצות הרכישה, והצטרפותן של חלק מהן לתחום היא בבחינת"If you can't beat them, join them". חברות כאלה מבינות את הכוח העצום שיש בתחום הזה והן יכולות להוסיף לו מימד של מקצועיות ואמינות כי הן מנוסות ויודעות לבצע ניהול הנדסי ולהביא פרויקט לסופו. הם יחליפו את מארגני הקבוצות הפחות מיומנים, כך שזהו צעד חיובי. תגובה נוספת של החברות הוותיקות היא מכר קרקעות זמינות, לדוגמא עסקה שביצעו אפריקה ודנקנר בלב הסביונים, שם הן מכרו מגרשים לקבוצה".