יו"ר נכסים ובנין ל"גלובס": "נאיץ את הפעילות בלאס וגאס"

רפי ביסקר מתכנן להאיץ את הפרויקטים של החברה בתחום המסחר והמשרדים, ופרויקט הפלאזה הגרנדיוזי צפוי להתקדם ברגע שהשווקים יתאוששו ואפשרויות המימון יתבהרו ■ החברה סיימה את הרבעון השני בהפסד של 48 מיליון שקל

חברת נכסים ובנין מקבוצת אי.די.בי סיימה את הרבעון השני של השנה בהפסד של 48.2 מיליון שקל, לעומת רווח של 40.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד נובע משתי סיבות עיקריות: הפחתה של 17 מיליון שקל בגין נטישת פרויקט בטמפה שבפלורידה, ושערוך נכסים ב-19 מיליון שקל בלבד לעומת 162.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ההכנסות מהשכרת נכסים ירדו ב-5% ל-122.5 מיליון שקל וההכנסות ממכירת דירות ומקרקעין ירדו ב-23% ל-63 מיליון שקל, אך הדבר נובע מעיתוי ההכרה בהכנסות. מכירת קניון גבעתיים ברבעון הראשון של השנה הפחיתה את היקף ההכנסות ברבעון השני, אך לא תרמה לרווח חד פעמי כלשהו, מכיוון שזה כבר נרשם ב-2008 בדרך של עדכון שווי הוגן. הכנסות החברה ממכירת תוצרת חקלאית, באמצעות חברת מהדרין, רשמו צמיחה מרשימה של 32% ל-116.7 מיליון שקל.

"ההפסד הוא חשבונאי, אבל אני מאוד מרוצה מהפרמטרים התפעוליים כמו ההכנסות, תזרים המזומנים השוטף, וה-EBITDA שממשיכים לשמור על רמה יציבה", אומר ל"גלובס" יו"ר החברה, רפי ביסקר, "זה מה שחשוב בעיתות כאלה".

הפסד חשבונאי או לא, המשקיעים בחברה נושאים את עיניהם למדבר נבאדה שם החליטה החברה להמר ובענק על שורה ארוכה של פרויקטים שבראשם פרויקט הפלאזה המפורסם. החברה לא מכרה בפרויקטים אלה ולו דירה אחת ברבעון השני של השנה, אך זה לא מרתיע את ביסקר, להיפך. "דווקא בתקופה הזאת נאיץ את הפעילות שלנו ואת הבנייה שלנו בלאס וגאס בפרויקטים בתחום המסחר והמשרדים", הוא אומר. "כדאי עכשיו לנצל עדיין את התקופה לבנייה, על מנת שנייצר לעצמנו יתרון יחסי בראשוניות ונהיה עם פרויקטים בשלים בשוק, כשהכלכלה תתאושש. יש פרמטרים חיוביים שהכלכלה מתחילה להתאושש. גם בארץ נפתח בכמה פרויקטים חדשים וזה מה שיאפשר לנו לנצל את האנומליה של השוק שגורמת לכך שבתקופת שפל כדאי לבנות ובתקופת גאות כדאי למכור. בסך הכל, נדל"ן רובו ככולו זה עיתוי נכון, וזה מה שהחברה מתכוונת לעשות בתקופה הקרובה".

"מיקום טוב תמיד יישאר טוב"

וכשמדברים על עיתוי זאת בדיוק ההזדמנות להזכיר כי בקיץ 2007, ערב קריסת השווקים, מצא יצחק תשובה פתרון נפלא לעסקה הבעייתית אליה נכנס, והכניס את אי.די.בי פיתוח ואת נכסים ובנין ל-50% מרכישת קרקע ברחוב הראשי בלאס וגאס, תמורת כ-625 מיליון דולר.

חלקה של נכסים ובנין בפרויקט מסתכם בכ-310 מיליון דולר ובתחילת השנה היא כבר ביצעה בגין ירידת ערך הקרקע בו מחיקה של 222 מיליון שקל. כעת הפרויקט מוקפא, או "נמצא בשלב התכנונים", כפי שמעדיפים להגדיר זאת בחברה.

"אנו ממשיכים לעסוק בשלב התכנונים", אומר ביסקר, כשהוא נשאל על פרויקט הפלאזה. "זה פרויקט גדול מאוד עם 1.5 מיליון מ"ר מבונה, ואנחנו כנראה נדון בזה בסוף השנה או בתחילת שנה הבאה, ברגע שהשווקים יפתחו קצת יותר אפשרויות מימון. אז נחליט איזה שלב ובאיזה היקף נטפל בפרויקט הזה.

"המקום מצוין", הוא מוסיף, "הקרקע היא הטובה ביותר ועל זה כל אחד יעיד. אני הרבה שנים בענף ועברתי תקופות של שפל וגאות, אך קרקע כשהיא במיקום טוב תמיד תישאר במיקום טוב".

*אבל לא שילמתם מחיר יקר מדי?

"בפרויקט הזה אין שום משמעות אם שווי הקרקע הוא 1.25 מיליארד דולר או 900 מיליון דולר. כשאתה מחלק אותו למחירי מכירה שאפשר לקבל אז תראה ששווי הקרקע הוא כ-800 דולר למ"ר, ולכן אין לו שום משמעות בהשוואה למחירי המכירה, כפי שמכרו שם ב-20 אלף דולר למ"ר כשלא היה מיתון. הפרויקט טוב והמיקום מצוין אנחנו כרגע מתכננים אותו וממשיכים לעבוד עליו, ואני בטוח שיבוא זמנו".

"נגישות גבוהה למקורות מימון"

פרויקט הפלאזה אינו דורש הזרמת הון נוספת בשלב זה, אך החברה מדווחת שלפרויקטים GW ו-QT נדרשים עוד 100 מיליון דולר עד לסוף 2010. אמש אישרו ועדת הביקורת והדירקטוריון של נכסים ובנין להמשיך להזרים הון לפרויקטים בלאס וגאס, אך גם בעלי המניות של החברה ידרשו לאשר בחודש הבא את המהלך בשל חשיבותו, וכיוון שיש עניין אישי של בעלי השליטה.

בנטרול ההרפתקאות של נכסים ובנין בעיר ההימורים, חברת הנדל"ן המניב זוכה לאמון רב מצד שוק ההון על רקע פעילות הנדל"ן המניב המצליחה שלה בישראל, והיא יכולה לגייס אשראי בזול. תזרים המזומנים ברבעון הסתכם בכ-207 מיליון שקל, וההון העצמי (המיוחס לבעלי המניות של החברה) מהווה 19% מהמאזן. במהלך המסחר היום המניה רשמה ירידה של 2.5%.

"החברה מאוד נזילה עם יתרות של קרוב ל-2 מיליארד שקל ויש לה נגישות גבוהה למקורות מימון בארץ ובחו"ל", מסכם ביסקר את נקודת המבט שלו. "זה מה שמאפשר לנו להמשיך גם בפרויקטים קיימים בארץ, וגם להרחיב את היקפי הפעילות שלנו לחו"ל".