100 אלף שקל בחודש: הסכם השכר הבעייתי של מנכ"ל כלל פיננסים

טל רז עוד לא נכנס לתפקידו - וכבר תפרו לו הסכם שכר נאה ומתגמל ביותר, שכולל אופציות ל-2% ממניות כלל פיננסים ■ ההסכם אולי מתאים לנורמות של 2006 - אבל לא לשוק ההון בישראל פוסט המשבר

מנכ"ל כלל פיננסים החדש טל רז עוד לא נכנס לתפקידו וכבר תפרו לו הסכם שכר נאה ומתגמל ביותר. לרוע המזל זהו הסכם בעייתי מאוד שאולי מתאים לנורמות של 2006 אבל לא לשוק ההון בישראל פוסט המשבר.

הנה הפרטים: רז יקבל מדי חודש משכורת נאה של 100 אלף שקל, ובנוסף אופציות ל-2% ממניות כלל פיננסים לפי מחיר מימוש הגבוה ב-21% ממחיר המניה כיום. השווי הכלכלי של האופציות (לפי נוסחת בלאק ושולס) הוא 3.1 מיליון שקל. עד כאן, הסכם מפנק אבל לא דוקר את העין.

ומה בנוגע לבונוסים? יופי ששאלתם. רז יקבל כל שנה בונוס של שש משכורות לפחות. מעל רווח של 20 מיליון שקל ועד 33 מיליון שקל הוא יקבל מיליון שקל, ואם הרווח יהיה מעבר ל-33 מיליון שקל יקבל רז 3% מהרווח. אגב, לפי רווחי 2007 היה רז זכאי לבונוס של 2.8 מיליון שקל. והנה הבעיות:

בונוס שנתי - 6 משכורות:

מדובר בבונוס חריג יחסית במקומותינו, בונוס שאינו תלוי בדבר. לא בביצועים ולא בהישגים. רז יקבל כל שנה 600 אלף שקל רק עבור היותו בתפקיד. רק כדי לקום בבוקר, לנסוע למשרד ולעבוד. ואם כמו בשנת 2008, כלל פיננסים (שבבעלות קבוצת אי.די.בי) תפסיד 330 מיליון שקל? גם אז יהיה רז זכאי לבונוס? בואו נקרא לילד בשמו, מדובר בתוספת קבועה בגובה 50 אלף שקל בחודש למשכורת של רז.

בנוסחת הבונוס אין תקרה:

למדנו כבר בפרשת הבונוסים של בנק הפועלים בשנת 2006 לאיזה אבסורד אפשר להגיע כאשר לבונוסים כשאין תקרה. אם למשל כלל פיננסים תרוויח 200 מיליון שקל - יקבל רז בונוס של 6.6 מיליון שקל בשנה. על ניר ברונשטיין ודירקטוריון הפועלים מתחו ביקורת על פחות מכך. בכלל פיננסים מכסים את עצמם בעלה התאנה של "מתן הבונוס כפוף לשיקול הדעת של הדירקטוריון". נו באמת? האם יש דירקטוריון בישראל שימנע בונוס ממנכ"ל? עוד לא שמענו על תופעה כזו.

ומה לגבי רווח חד פעמי?

בכלל פיננסים טורחים להדגיש כי לצורך חישוב הבונוס של רז, רווח חד פעמי הוא כמו רווח רגיל. עוד לקח מפרשת בנק הפועלים שבכלל פיננסים כנראה לא למדו. נניח שכלל פיננסים תממש מחר את אחזקותיה בכלל פורקס או תמכור את תעודות הסל ותרשום רווח חד פעמי. מדוע רז זכאי לבונוס על נכס שנבנה לאורך זמן ורק נמכר בתקופתו?

נוגד את עקרונות התגמול של האוצר:

בתחילת יולי הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, ידין ענתבי, הפיץ בקרב המוסדיים חוזר שקבע עקרונות לתגמול בכירים. כך למשל קבע ענתבי כי "בחישוב התגמול יש לשמור על איזון הולם בין הבונוס לרכיב הקבוע, בכדי לאפשר לגוף המוסדי להימנע מנטילת סיכונים מוגברים". אצל רז זה ההיפך, רוב התגמול הוא הבונוס. ענתבי שאף לכך שבונוסים יתבססו על ביצועים ארוכי טווח של לפחות שלוש שנים, אצל רז זה ההיפך, הבונוס מחושב לפי שנה קלנדרית.

ענתבי כותב "ביצועים ייבחנו ביחס לרמת הביצוע וביחס לרמת הסיכון שייקבעו מראש", אצל רז זה לא קיים. ענתבי מעוניין כי "ביצועי נושא המשרה ייבחנו גם ביחס לקריטריונים לא פיננסיים", אצל רז כל הקריטריונים פיננסיים. והמפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, כתב בדו"ח השנתי שלו: "תגמול מנהלים הוא קטליזטור להגדלת סיכונים".

מכלל פיננסים נמסר בתגובה כי "המשכורת סבירה. רז אמור לקבל על הצד היותר נמוך מהמקובל אצל מנהלים בענף הפיננסי. הטיוטה של ענתבי אינה רלוונטית לחברה כמו כלל פיננסים שאיננה גוף מוסדי, ושכרו של רז הוא בנורמות הקיימות במשק".