האופציות על הדולר פקעו בירידה של 0.21% ב-3.796 שקלים

בנק ישראל רכש היום כ-140 מ' ד' ■ האירו ננעל ללא שינוי ב-5.44 ש' - האופציות על האירו פקעו ב-5.437 ש' ■ כלל פורקס: "בנק ישראל רוצה להעביר חלק את החלטת הריבית" ■ "UBS: פישר יעלה הריבית ל-1.75%"

יום אחרי החלטת הריבית, בה פישר החליט להעלות את הריבית הבסיסית במשק הישראלי ב-0.25% לשיעור של 0.75%, שערו היציג של המטבע האמריקני נחלש ב-0.21% ונקבע ב-3.796 שקלים. שערו של האירו כמעט ולא השתנה - נחלש ב-0.002% ונקבע בשער של 5.44 שקלים.

כמדי חודש, האופציות על הדולר פקעו על בסיס השער היציג שנקבע היום ע"י בנק ישראל. האופציות על שער האירו נקבעו על-פי שער זה, והשער המצטלב בין הדולר והאירו, כפי שנדגם במערכות המידע של "בלומברג" זמן קצר לפי השער היציג, ובמקרה שלנו - 1.4323 דולר. שער זה גוזר לאופציות על האירו שער של 5.437 שקלים - שער שונה, מהשער היציג.

פעיל בשוק המט"ח אמר היום ל"גלובס", כי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר רכש היום 140 מיליון דולר עד הצהריים, כדי לשמור ששערו של המטבע האמריקני לא יצנח לאחר העלאת הריבית אתמול.

טל עבדה, סמנכ"ל השקעות בכלל פורקס אמר היום ל"גלובס", כי "בעקבות ההחלטה של פישר, המון כסף זר צפוי להיכנס לשוק ממשקיעים זרים, להערכתי בטווח הקצר הדולר ייפול ל-3.75 שקלים, וברגע שהדולר יגיע לאזור הזה - ללא ספק פישר יתערב וירכוש דולרים. הבנק יודע שהמהלך של אתמול יכול להזרים כסף זר והוא דרוך היום להעביר את העלאת הריבית באופן חלק, ובמילים אחרות הוא ירכוש דולרים".

עפ"י הערכות בשוק, לאחר הודעת בנק ישראל אמש, פישר ניסה "לרכך את המכה", ורכש דולרים בשוק הפתוח. זאת, לאחר שאתמול בצהרים רכש כ-60-70 מיליון דולר, ובהמשך לרכישה של 250-300 מיליון דולר בשבוע שעבר.

בנק ישראל הודיע אתמול, בהתאם לטווח הערכות האנליסטים, על העלאת הריבית הבסיסית במשק הישראלי לחודש ספטמבר. בהודעת הריבית הדגישו בבנק ישראל, כי הריבית עדיין נמצאת ב"רמה נמוכה" ושיעורה הנמוך ממשיך את המדיניות המוניטרית המרחיבה.

לזאת נוספו דבריה של ד"ר קרנית פלוג, מנהלת מחלקת המחקר בבנק ישראל היום בגלי צה"ל, כי אם לוקחים בחשבון שיש אינפלציה של מעל 2%, משמעות הדבר היא עדיין ריבית ריאלית שלילית שלא מונעת ואף תורמת להתאוששות המשק". פלוג הוסיפה, כי ההחלטה עשויה לפגוע בדולר, אך בשיעור שולי. "צריך לזכור ששער החליפין נקבע ע"י כוחות השוק. אך כידוע, כשהמגמה של שער החליפין לא תואמת את התנאים הבסיסים של המשק, אנחנו מתערבים במסחר". אמרה.

כלכלני UBS התייחסו להחלטת הריבית, והם צופים כי מדי חודש עד סוף השנה יעלה פישר את הריבית ב-0.25%, כך שעד לסוף 2009 יגיע שיעורה ל-1.75%. עד סוף 2010 יגיע שיעור הריבית, להערכתם, ל-3.75%. "אם הכלכלה הגלובלית תשתפר מעבר לציפיות שלנו, ייתכן שנראה הידוק מוניטרי גבוה אף יותר", הם חוזים.