שר התשתיות עוזי לנדאו: "היטל הבצורת - כלי שנועד לעיתות משבר"

כך אמר לוועדת החקירה, בפניה העיד בסוף מאי ■ "המנגנון המתאים ביותר להשפיע על התנהגותם של אנשים הוא המנגנון הכלכלי"

למה הוטל מס הבצורת? ועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים בדקה את הנושא כבר בסוף חודש מאי, כאשר מחשיפת הפרוטוקול עולה ששר התשתיות האחראי על משק המים, עוזי לנדאו, אמר בעדותו כי "זה כלי שנועד לעיתות משבר, בו אדם נוקט כשהוא נמצא במצוקה. לדעתי, המנגנון המתאים ביותר להשפיע על התנהגותם של אנשים הוא המנגנון הכלכלי. אני חושב שההחלטה היא נכונה ואני עומד מאחוריה".

שר התשתיות העיד בפני ועדת החקירה ב-26 בחודש מאי. תוך פחות מחודשיים מכניסתו של לנדאו לתפקיד, הוא הספיק להתבטא בפומבי שיש לשנות את מדיניות מדיניות רשות המים, כאשר השר התנגד לאיסור הגורף של השקיית גינות ודשאים. והציע השקיה של פעמיים בשבוע ומיסוד מיידי של היטל הבצורת.

כאשר נשאל ע"י חבר ועדת החקירה, פרופ' יורם אבנימלך, כיצד קיבל את ההחלטה להטיל את היטל מס הבצורת, "האם נעשתה איזושהיא עבודת מטה בעניין הזה, או שאלו סתם הערכות?" ענה לנדאו: "נעשתה עבודת מטה בעניין הזה, וחלקה מבוסס על הערכות. כשאתה מעלה את היטל החירום ב-20 שקל לקוב, אתה מעריך, אתה לא יודע בדיוק מה ייצא. אתה מעריך על-סמך מיטב האנשים שמעורבים בתחום, שממליצים בפניך על המספר הזה. נכון שאם זה לא יעבור, נצטרך להשתמש בכלים אחרים. הכלי הזה נראה לי הנכון ביותר, המתאים ביותר, ובמקרה זה - אתה מביא למצב כזה שמי שהם מעוטי יכולת ובמילא משתמשים בכמות מינימלית של מים, לא ייפגעו מן המנגנון הזה, או יפגעו מעט מכולם".

שר התשתיות המשיך וטען בעדותו: "לצערי הרב, מה שלא יכולנו באמצעות ההיטל הזה זה להבטיח שהכספים יושקעו חזרה במשק המים".