כלי רכב סיניים לא יעלו על הכביש בישראל בשנתיים הקרובות

משרד התחבורה לא אישר ייבוא של מספר מותגי רכב סיניים בתקינת יורו 4 ■ המשמעות: הייבוא יידחה בכשנה-שנתיים לפחות ■ גורמים מקורבים: "לצעד עשויה להיות השפעה על היחסים הכלכליים בין סין לישראל"

משרד התחבורה לא אישר את הייבוא לישראל של אף מותג רכב סיני בתקן יורו 4. כך עולה מבדיקת "גלובס". בסוף השבוע תסתיים על פי החוק התקופה האחרונה, שבה ניתן לבצע בישראל רישום לייבוא דגמי רכב חדשים בתקן "יורו 4" לפני כניסת תקן "יורו 5" המתקדם יותר לתוקף. על פי הנהלים רכב, שיקבל אישור לייבוא בתקן יורו 4 עד תום אוגוסט, יוכל להיות משווק בישראל בתקן זה עוד כשנה וחצי בטרם יחויב לעמוד בתקן המתקדם יותר.

ליצרני הרכב הסינים אין כיום תקינת יורו 5 אירופאית ולפיכך מעריכים בענף הרכב כי מבחינת מותגים סינים רבים קבלת רישיון לייבוא בתקן יורו 4 הייתה בבחינת "חלון הזדמנויות אחרון" לייבוא רכב לישראל בשנתיים הקרובות. ל"גלובס" נודע כי לפחות שלושה יבואני רכב הגישו למשרד התחבורה המסמכים והאישורים הנדרשים של דגמי רכב פרטיים בתקן יורו 4, כולל אישורים ממעבדות באירופה, במטרה ליהנות מ"תקופת החסד" של כשנה וחצי.

רכב סיני שרי טיפו

אולם ממשרד התחבורה נמסר כי עד כה לא עמד אף מותג רכב בפרטי התקינה הנדרשת. הבעיה העיקרית היא ככל הנראה עמידה בתקנים העדכניים של הגנה על הולכי רגל, שנכנסו לתוקף באירופה רק בחודשים האחרונים.

גורמים המקורבים לתהליך מסרו ל"גלובס" כי "משרד התחבורה גילה עמדה קשוחה ביחס לאישור התקינה" וכי קיימת כיום מורת רוח רבה בקרב היצרנים הסינים על מה שמתפרש "כהצבת חסמים בירוקראטיים לייצוא כלי רכב, שעומדים טכנית בכל הדרישות ומאושרים לשיווק באירופה". הגורמים מציינים, כי לא מתן האישורים עשויות להיות השלכות על היחסים הכלכליים בין סין לישראל.

רכב סיני faw-b50