הפרקליטות: המתלוננת המרכזית במשפט קצב תעיד אחרונה

למרות שמדובר בעדה המרכזית ובמתלוננת היחידה שבעניינה מואשם הנשיא לשעבר באונס, הוחלט בפרקליטות כי א' ממשרד התיירות תעיד לאחר יתר המתלוננות ■ במשרד המשפטים מסרבים להודות כי החליטו שלא להסתמך יתר על המידה על אישום האונס

עדותה של א' ממשרד התיירות, המתלוננת העיקרית במשפטו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, תישמע בשלב מאוחר ככל האפשר במהלך משפטו, לאחר שיישמעו עדויות כל יתר המתלוננות. כך החליטו התובעים מטעם פרקליטות המדינה שינהלו את התיק, עוה"ד רונית עמיאל ונסים מירום. ל"גלובס" נודע כי הפרקליטות החליטה להרחיק למועד הרחוק ביותר האפשרי את עדותה של א' ממשרד התיירות, אף שמדובר בעדה המרכזית ובמתלוננת היחידה שבעניינה מואשם קצב בעבירת אונס.

במשרד המשפטים מסרבים להודות לפי שעה כי ההחלטה לדחות למועד רחוק ככל האפשר את עדותה של א' ממשרד התיירות, פירושה שבשורות התביעה החליטו שלא להסתמך יתר על המידה על אישום האונס, ולנסות לבסס את אשמתו של קצב בעבירות האחרות. "סדר הבאת העדים הוא פרי הסכמה בין התביעה להגנה", מסר דובר משרד המשפטים, "ועיקרו בטעמים פרקטיים. בכוונת התביעה להביא את כל העדים המפורטים בכתב האישום, ובשום אופן לא ניתן ללמוד מסדר הבאת העדים כי הפרקליטות החליטה לצמצם את הסתמכותה על א' ממשרד התיירות".

סיבה אפשרית נוספת להחלטה לדחות לסוף הרשימה את הוכחת האישום בעבירות האונס, החמורות ביותר הכלולות בכתב האישום נגד הנשיא לשעבר, היא הרצון לשמר את האפשרות להגיע לעסקת טיעון תוך כדי התנהלות המשפט. עם זאת, יצוין כי הסיכוי לכך תיאורטי בלבד, מאחר שלאחר שעסקת הטיעון הראשונה בין קצב ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שנחתמה ביוני 2007, בוטלה בסופו של דבר בידי קצב, לאחר שמזוז נחלץ להגן עליה בבג"ץ - אין לאיש מהצדדים אינטרס לחתום על עסקת טיעון נוספת.

70 עדים

שלב שמיעת העדויות במשפטו של קצב יתחיל ב-1 בספטמבר, בשבוע הבא, ולפי שעה אמורות כל העדויות להישמע בדלתיים סגורות. בימים האחרונים העביר עו"ד מירום מהפרקליטות מכתב לסניגוריו של קצב, עוה"ד אביגדור פלדמן, ציון אמיר ואברהם לביא, שבו הודיע להם על הסדר המשוער של עדי התביעה. עם זאת, בידי הפרקליטות הסמכות לשנות את סדר הבאת העדים תוך כדי התנהלות המשפט.

לפי החלטת הפרקליטות, ייפתח המשפט בשמיעת העדויות הנוגעות לתלונתה של ה' מבית הנשיא, שבעניינה מואשם קצב בהטרדה מינית בלבד; אחר כך יישמעו העדויות של ל' מבית הנשיא והעדים הנוגעים לתלונתה - בעניינה מואשם קצב בהטרדה מינית, מעשה מגונה, הטרדת עד ושיבוש מהלכי משפט; לאחר מכן מתכוונת הפרקליטות להעלות לעדות את המתלוננות שתלונותיהן התיישנו זה מכבר, ובהם כ' ממשרד התחבורה, ועובדות נוספות ממשרדי התחבורה, התיירות ובית הנשיא; רק בשלב זה - השלב האחרון של שמיעת עדי התביעה - ייקראו להעיד א' ממשרד התיירות, בעניינה מואשם קצב באונס ובמעשה מגונה בכוח, והעדים הנוגעים לתלונתה.

ברשימת עדי התביעה המקורית שכללה הפרקליטות בכתב האישום הופיעו 56 עדים, אך בהמשך ביקשה התביעה להוסיף לרשימה זו 14 עדים נוספים, ובהם עו"ד רז נזרי, עוזרו הראשי של מזוז, הפסיכולוג ד"ר יורם יובל והעיתונאי גידי וייץ, שהכיר את א' בסמוך לתקופת עבודתה במשרד התיירות ב-1999.

ברשימת עדי התביעה מופיעים גם ניצב יואב סגלוביץ, ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, שעמד בראש צוות החקירה בפרשה; העיתונאים אילנה דיין, אדר פרימור, שלום ירושלמי, אסתי אהרונוביץ, רון בן ישי, אדר אבישר; וח"כ שלי יחימוביץ.

3 דיונים בשבוע

משפטו של קצב נפתח באמצע מאי במחוזי בת"א, והנשיא לשעבר כפר בכל ההאשמות. בעקבות מחאת הסניגורים צומצם קצב הדיונים בספטמבר ואוקטובר לשלושה ימי דיונים בשבוע.

ערעור הסניגורים לעליון בנוגע למחלוקת עם הפרקליטות באשר להיקף חומר החקירה שיקבלו אמור להישמע ב-31 באוגוסט.