הבנק הבינלאומי עשוי לחלק דיבידנד כבר ברבעון הרביעי

זאת לאור הלימות ההון הגבוהה של הבנק ההערכות הן כי במקרה זה יחלק הבינלאומי 300-400 מיליון שקל לבעלי מניותיו הבנק יזדקק לאישור חזקיהו

הבנק הבינלאומי , בבעלות צדיק בינו, עשוי להחליט לחלק דיבידנד כבר ברבעון הרביעי של 2009, זאת לאור הלימות ההון הגבוהה של הבנק. ההערכות הן כי במקרה זה יחלק הבינלאומי 300-400 מיליון שקל לבעלי מניותיו. הבנק הבינלאומי סיים את הרבעון הראשון עם הלימות הון של 12.79%, הגבוהה ביותר במערכת הבנקאית. בנוסף לבנק הלימות הון ראשוני של 8.88%, אף היא הגבוהה במערכת הבנקאית.

ההערכות הן כי לאור הרווחים הצפויים ברבעון השני והשלישי יגיע הבינלאומי בסוף השנה להלימות הון בשיעור של כ-14% והלימות הון ראשוני של 9.5%. לאחר כניסת כללי באזל 2 לתוקף צפויה הלימות ההון של הבינלאומי לרדת בשיעור של כאחוז, אך גם במקרה זה יעמוד הבנק הרבה מעל השיעור המינימלי של 12% שקבע בנק ישראל. מנכ"ל הבנק היא סמדר ברבר-צדיק.

אישור המפקח

חלוקת דיבידנד מחייבת באופן לא פורמלי את אישורו של המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. בשבוע שעבר אמר חזקיהו כי הוא מעדיף שהבנקים לא יחלקו דיבידנד בגין שנת 2009, כלומר עד מחצית 2010. "בשנה הקרובה אני לא מצפה שתהיה חלוקת דיבידנדים. צריך לחזק את ההון, בנק שרוצה לחלק דיבידנד צריך לפנות אלינו ולהסביר למה", אמר חזקיהו.

כך שאם הבינלאומי יקבל החלטה על חלוקת דיבידנד תצטרך ברבר צדיק לשכנע את חזקיהו לתת את אישורו לכך. ההערכות הן כי לא מן הנמנע שחזקיהו לא יסכים אלא ימליץ לבינלאומי להמתין עוד כמה חודשים, עד מאי 2010, מועד פרסום תוצאות הרבעון הראשון של 2010.

הבינלאומי הוא הבנק הגדול היחיד ללא מדיניות של חלוקת דיבידנדים. מאז רכש בינו את השליטה בבינלאומי בשנת 2003 לא חילק הבנק כל דיבידנד אלא השתמש בהון העודף לרכישת בנקים אחרים כמו יובנק, אוצר החייל ומסד ולהגדלת אחזקותיו בכאל.

בשבוע שעבר הודיע הבינלאומי כי בכוונתו להגיש הצעת רכש כדי לקנות את מניות המיעוט בבנק פאג"י ולהפוך את פאג"י לחברה-בת בבעלות מלאה (100%). הבינלאומי צפוי להשקיע ברכישת המניות 120-150 מיליון שקל, המשקפים לפאג"י מכפיל של 1-1.2 על ההון. ההון העצמי של פאג"י הוא 388 מיליון שקל.

כיום מחזיק הבינלאומי ב-68.7% מהמניות. הסתדרות פועלי אגודת ישראל מחזיקה ב-20% נוספים. *