תקופת היובש של אינטל הסתיימה: מחפשת השקעות חדשות

זרוע ההשקעות של אינטל הייתה מגופי המימון הבולטים בהיי-טק הישראלי, אבל היא כמעט שנעלמה בחצי השני האחרונה ■ כמה ייהנו החברות המקומיות מהקאמבק שלה?

סימן השאלה הכלכלי שמרחף מעל לסטארט-אפים, נראה בתקופה האחרונה מעט פחות מאיים. התקווה החדשה להתאוששות מביאה חלק מהשחקנים, שכמעט נעלמו בחצי השנה האחרונה, לשוב להתעניין בביצוע השקעות. אחת מהן היא אינטל קפיטל, זרוע ההון סיכון של ענקית השבבים, שמנהלת קרן של כ-2 מיליארד דולר.

אינטל, אותה מנהל פול אוטליני, כבר הודיעה כי עסקי ה-PC, הלקוחות הגדולים שלה, נגעו בתחתית, רגילה לבצע השקעות בתקופות של האטה. החברה הודיעה בפברואר שעבר כי תשקיע 7 מיליארד דולר בשנתיים בשדרוג שני מפעלים בארה"ב לטכנולוגיית 32 ננומטר. שדרוג המפעלים ייצב את החברה עם התקני ייצור משופרים, כאשר השוק יתאושש.

80 השקעות, 36 אקזיטים

כמו החברה עצמה, גם אינטל קפיטל מנסה לבצע השקעות בתקופות פחות מוצלחות, מתוך כוונה לרשום הישגים פיננסיים כאשר השווקים יתאוששו. עם זאת, דיבורים לחוד ומציאות לחוד. אינטל ביצעה במחצית הראשונה של השנה כ-13 השקעות בחברות, לעומת יותר מ-50 שהיא ביצעה בשנים קודמות בתקופה המקבילה.

לתוכנית של לאינטל קפיטל לחדש את תנופת ההשקעות, עשויה להיות השפעה גם על השוק המקומי. הקרן השקיעה בכ-80 חברות ישראליות, וגם רשמה אקזיטים בכמעט מחצית מהחברות הללו, חלקם מכובדים למדי, בהיקף של מאות מיליוני דולרים (ראו טבלה).

גם כיום היא מחזיקה פורטפוליו גדול של חברות ישראליות, ובהן אירוסקאוט, אטרניטי, אפוס, גיגה-ספייסס, מגנוליה, ויזאייר וזנד. גם בישראל היא ביצעה בשנה האחרונה מעט השקעות - רק 4. עתה יהיה מעניין לראות עד כמה ייהנו החברות הישראליות מההתעוררות עליה מצהירה זרוע ההשקעות של אינטל.

השבוע השתתף סגן נשיא בקרן, קית' לארסון, בכנס שערכה החברה בפורטלנד, ובו הוא ציין מספר תחומים שהקרן מתעניינת בהם: פתרונות טכנולוגיים "תפורים", לשווקים חדשים, כגון בתחומי המחשוב (לדוגמה, נטבוקים), טלפונים סלולריים זולים, התקני מחשוב ותקשורת אישיים, שמיועדים להתחבר לרשתות חברתיות, וכן פתרונות שתומכים בנושאים כגון מרכזי נתונים ארגוניים, ענן המחשוב ותוכנה כשירות (SaaS).

אחת ההשקעות הגדולות שביצעה אינטל קפיטל בשנים האחרונות בראשותו של ארבינד סודהאני, הייתה בתחום ה-WiMAX, כאשר היא השקיעה מעל למיליארד דולר במיזם של Clearwire בארה"ב. זאת לצד מספר גופים אחרים, כמו גוגל וספרינט. למרות שאותה השקעה התגלתה לבסוף ככישלון קולוסאלי, והחברה נאלצה למחוק כמיליארד דולר, מחפשת אינטל להשתתף ביוזמות דומות גם במדינות אחרות שמעוניינות לדחוף את ה-WiMAX.

אינטל קפיטל גילתה בשנים האחרונות גם לא מעט עניין בהשקעות בתחום הקלינטק, וככזו הודיעה בסוף יולי על השקעה של כ-10 מיליון דולר ב-5 חברות.