שיעור האבטלה ביפן הגיע בחודש יולי לשיא של 5.7%

יחד עם זאת, אנליסטים סבורים כי ייתכן ששוק העבודה מצא לבסוף את התחתית, ויפן - אחת מהנפגעות העיקריות של המשבר הגלובלי - משתקמת

שיעור האבטלה ביפן עלה בחודש יולי לשיא של 5.7%, כאשר אנליסטים תוהים האם נתון זה, בדומה לנתונים עגומים אחרים שפורסמו היום (ו') מסמנים את הגעתה של הכלכלה היפנית לתחתית.

השיא הקודם בשיעור האבטלה, 5.3%, נרשם באפריל 2003. נציין כי אנליסטים ציפו שהשיעור ביולי יהיה 5.5%.

בנוסף, היום פורסם כי היחס בין הצעות העבודה לבין דורשי העבודה הגיע לשפל הגרוע בהסטוריה המתועדת של נתון זה. כמו כן, חלה החרפה בדיפלציה, כאשר ליבת מדד המחירים לצרכן ירדה בחודש שעבר ב-2.2%. ביוני האחרון הודיע הבנק המרכזי של יפן כי הכלכלה הפסיקה להתדרדר, כשהוא נסמך על התאוששות בייצור וביצוא.

יחד עם זאת, אנליסטים סבורים כי ייתכן ששוק העבודה מצא לבסוף את התחתית, ויפן - אחת מהנפגעות העיקריות של המשבר הגלובלי - משתקמת. הירידה במספר המועסקים, כולל העצמאים, התמתנה - 20 אלף ביולי, לעומת נפילה של 280 אלף ביוני. מנגד, מספר מחפשי העבודה זיק ב-150 אלף. "זוהי תופעה מוכרת, שמובטלים שדחו את חיפוש העבודה שלהם בגלל המיתון מתחילים לחפש לחזור לשוק העבודה כבר בשלבים המוקדמים של ההתאוששות הכלכלית. תופעה זו מגדילה את כוח העבודה הזמין בשוק ומרימה את שיעור האבטלה", אמרו בקרדיט סוויס.

הגורם הפוליטי

הנתונים המאכזבים, ומנגד, העלייה שנרשמה היום בשוקי אסיה, מגיעים כשיפן מתכוננת לבחירות ביום א' הקרוב. סקרי דעת קהל בימים האחרונים מראים כי מפלגת האופוזיציה המרכזית, המפלגה הדמוקרטית של יפן (DPJ) תביס את המפלגה השלטת המפלגה הדמוקרטית-ליברלית (LDP), שהחזיקה בשלטון כמעט 50 שנה.

"מצעיהן של שתי המפלגות מנוגדים זה לזה. מפלגת DPJ תומכת יותר בצריכה פרטית כלומר בעידוד הביקושים הפנימיים במשק. מנגד, ה-LDP תומכת יותר בייצוא, כלומר בהפיכת הכלכלה היפנית לכלכלה מוטת ייצוא", אמרו אסטרטגים ב-CLSA .